Skriv ut  

Stridslysten O’Leary mötte svensk press

Flygnyheter, Anders Carlsson - Research: Johan Hagert, den 30 augusti 2013
Sju nya linjer till södra Europa. Det var Michael O’Learys budskap när han mötte pressen i Stockholm i går. Istället kom det mesta att handla om anställningsvillkor, säkerhetsnivåer och facligt arbete på flygbolaget.
– Fel, falskt, missvisande, var det stridslystna svaret från vd’n för Ryanair.

Ryanair

Ryanairs flygprogram för kommande vinter i Sverige omfattar 85 linjer varav sju är helt nya, bland annat Edinburgh från Göteborg och Teneriffa från Karlstad, Skavsta och Västerås.
                     
Men det var inte de nyheterna som hade lockat ett stort pressuppbåd för att möta Ryanairs vd Michael O’Leary när han flög in från Dublin på en blixtvisit. Och i vanlig ordning gick han till attack direkt når frågorna om förhållandena på Ryanair dök upp.

– Jag har svarat på det 45 555 gånger på svenska presskonferenser. Irländska piloter är tillåtna att gå med i facket. Allt annat vore ett brott mot irländsk lag. Vi skulle bli stämda om vi förbjöd någon att göra det och vi skulle förlora. Varför de hävdar vet jag inte, fråga dem.
                     
Över huvud taget var Michael O’Leary kritisk till att de svenska journalisterna vidarebefordrade anonyma påståenden från piloter utan att själva först kolla fakta. Därför hade han utrustat sig med tjänstgöringslistor, bränsletabeller, sjukskrivningsstatistik och annat för att snabbt kunna motbevisa allt från påståenden om för lite bränsle ombord: ”Alla piloter har rätt att fylla extra bränsle och de gör det utan att bli bestraffade. Vi har haft tre bränsleincidenter på 1,2 miljoner flygningar”. Piloter som flyger när de är sjuka: ”Titta här i listan över sjukskrivna, ingen har tjänstgjort”. Piloter som arbetar 14 timmar om dagen: ”Varför ber ni dem inte visa sina tjänstgöringsscheman? Då skulle ni direkt se att de i snitt arbetar fyra dagar och är lediga tre eller fyra dagar. Ingen pilot i Europa får flyga mer än 900 timmar per år, så ut det på 48 veckor och vi har 18 timmars flygtid per år.

– Be era anonyma uppgiftslämnare att träda fram och ge er korrekta uppgifter för det ni har är fel, falsk och missvisande.
                     
Det blev nära en timmes grillning från det stora pressuppbådet, en grillning som Michael O’Leary tog sig igenom med en blandning av egna fakta och utfall mot både de traditionella flygbolagen och mot de piloter från KLM, Air France och Aer Lingus som nu sitter i styrelsen för Ryanair Pilot Group.

– Alla har rätt att gå med i facket och många gör det. Men lagen ger oss också frihet att låta bli att förhandla med facket och istället förhandla direkt med varje enskild person. Den friheten tar vi oss. Vi har under 29 år aldrig erkänt facket och kommer inte att göra i framtiden heller. Framför allt tänker jag inte förhandla med Mr KLM eller Mr Air France som säger att de representerar våra piloter men som inte arbetar på Ryanair, inte har gjort och alltså inte vet vad de talar om.
                     
Efter den dryga timmen och ibland skarpa utfrågningen gick luften ur hela tillställningen och Michael O’Leary kunde avluta med att ”Nej, vi är inte oroliga för Norwegian, möter vi dem i tvekamp vinner vi”. ”Nej, det blir inga långlinjer på minst ett par-tre år men ja, vi vill flyga mellan Europa och USA.” Ja, vi vill flyga inrikes i Sverige, helst från norra Sverige men där äger staten flygplatserna och landningsavgifterna är löjligt höga.”
                     
Sedan lämnade han Stockholm i ett privatplan och flög vidare till Oslo för ännu en omgång med media.

Michael O´Leary var som vanligt ganska underhållande.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Olika budskap
Skrivet av Kalle Viking, 2013-09-03 22:59:26
En pilotförening på Ryanair, bestående av piloter från andra flygbolag, är som om SAS skulle ha en pilotförening bestående av utomstående piloter från Norwegian, LOT, Iberia.
Hur stor är sannolikheten att detta skulle ske inom SAS pilotförening. Som pensionerad pilot skäms jag över röran.
Anmäl inlägget
@Olle
Skrivet av weta14, 2013-09-03 11:30:32
Så det finns ingen regel om att de 900 timmarna skall fördelas över året med säg 75 timmar per månad. I så fall blir ju regeln ur säkerhetssynpunkt rätt meningslös eller ....
Anmäl inlägget
...
Skrivet av olle, 2013-08-30 23:27:46
Han verkar inte ha koll på skillnaden mellan flygtid och duty tid.... synd att inte journalisterna var mer pålästa för då hade de slagit undan benen på honom lätt i just det resonemanget. Dessutom är det irrelevant eftersom folk jobbar tills de når 900 timmar sen får de obetald semester.
Anmäl inlägget
Åren går...
Skrivet av Apelsinen, 2013-08-30 22:05:18
"Ingen pilot i Europa får flyga mer än 900 timmar per år, så ut det på 48 veckor och vi har 18 timmars flygtid per år."

Dett är naturligtvis felskrivet. Ska vara 18 timmars flygtid per vecka.

Anmäl inlägget
Ryanair funkar
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-08-30 15:08:53
Oavsett vilka metoder subventioner etc etc och snedvriden konkurrens så funkar det. Sen få man ju alltid tycka att det är fel och orättvist.
Anmäl inlägget
Snedvriden konkurrens!
Skrivet av Sven, 2013-08-30 13:52:17
Hemliga avtal och förtäckta subventioner gynnar Ryanair med 5-7 miljarder per år. Då snedvrids konkurrensen och bolag som har anständiga villkor för personalen missgynnas. Det är inte ok att detta sker och det är detta det handlar om. Någon gång får det vara nog och någon gång måste man dra gränsen. Den här clownen har gått över den när han sparkar folk som organiserar sig i en fackförening. Det är olagligt!
Anmäl inlägget
"Sluta om man inte trivs"
Skrivet av Pilot , 2013-08-30 12:32:58
Om det vore så enkelt. Den dagen möjligheten finns kommer garanterat ett större antal piloter än idag lämna detta bolag. Många lämnar idag för Norwegian och Gulf bolagen. Problemet är att övriga bolag har svårt att konkurrera med Ryanair och det gör att inga nya arbeten skapas. För en hållbar utveckling så behövs villkoren i Ryanair bli humana. Ett erkänt fackförbund behövs.
Anmäl inlägget
The man in you
Skrivet av Zacharias Topelius, 2013-08-30 11:30:29
Så blir det.
Oavsett så driver han ett koncept som är framgångsrikt. Sen får man tycka vad man vill om denne man.
Anmäl inlägget
Trivs man inte - sluta då
Skrivet av Pilot, 2013-08-30 10:30:58
Skrämmande att se hur man attackerar Ryanair. Jantelagen kommer fram igen. Trivs man inte på företaget så är det väl bara att sluta. Ryanair tvingade inte någon att börja jobba på företaget. Förstår mycket väl att Ryanair aldrig vill bli ett SAS eller liknande bolag. Stå på er O'Leary!!!
Anmäl inlägget
Åke Tråk
Skrivet av Glader, 2013-08-30 10:28:21
"...och Åke är tråkig..."
Anmäl inlägget
MOL är falsk.
Skrivet av Åke, 2013-08-30 09:52:17
MOL är fel, falsk och missvisande!
Anmäl inlägget
Circus O´Leary
Skrivet av Manne, 2013-08-30 08:09:47
Ja, nog är han rolig.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev