Skriv ut  

”Säg inte nej till Ryanair”

Debatt, Anders Carlsson, den 11 september 2013
Som enda flygplats i Europa ska Småland airport – om Socialdemokraterna vinner valet 2014 – säga nej till fortsatt trafik med Ryanair. Resultatet blir förstås att trafiken flyttas över till andra flygplatser, skriver tre politiker i ett debattinlägg

Vi som företrädare för alliansen i Landstinget­ Krono­berg, Växjö kommun­ och Alvesta kommun uttalade vid ett ägarsamråd den 28 augusti­ vår uppskattning över den positiva utveckling som skett vid Småland airport de senaste åren. Särskilt glädjande är den ökade utlandstrafiken, dels tack vare de tre destinationer som Ryanair­ upprätthåller (Düsseldorf, Alicante, Palma de Mallorca), dels tack vare en ökad charter­trafik. Utlandsförbindelserna från vår flygplats har aldrig varit så goda som nu, vilket vi får daglig­ uppskattning från vårt näringsliv och våra medborgare för.

Socialdemokraterna däremot äventyrar hela utlandsverksamheten genom sin hetsjakt på Ryanair. Man påstår att kravet i den motion som de ställer till flygplatsens tre ägare gäller mänskliga­ rättigheter. Men det är bara halva sanningen.

Det finns nog ingen som har invändningar mot krav på mänskliga rättigheter. Men i den ILO-konvention, som Socialdemokraterna motionerar om, ingår också att opera­törerna ska tillgodose den arbetsmiljölagstiftning, arbetsrätt och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkningslandet. Ryanairs anställda ska alltså, enligt Socialdemokraternas krav, lyda under svensk arbetsrätt när de flyger från en svensk flygplats, övergå till tysk arbetsrätt när de landar i Düsseldorf, vidare övergå till spansk arbetsrätt när de landar i Barcelona, överföras till italiensk arbetsrätt när de flyger vidare till Italien och så vidare. Denna ILO-konventionen kan fungera om tillverkning sker i ett enda land, men inte för ett flygbolag som opererar över många olika länder. Ryanair startar och landar på 179 flygplatser i Europa. Därför är frågan inte så enkel som S vill påskina.

Socialdemokraterna avslöjade vid ägarsamrådet att de inte tänker förnya flygplatsens avtal med Ryanair när det löper ut, om inte Ryanair accepterar den svenska modellen med kollektivavtal och fackliga organisationer, som Anna Fransson och Charlotta Svanberg har beskrivit sina krav i en debattartikel i somras.

Andra flygplatser står på kö för att få Ryanair. Bland annat fick Jönköpings och Kalmars flygplatser en Ryanairförbindelse i våras. Men som enda flygplats i Europa ska alltså Småland airport? – om Socialdemokraterna vinner valet 2014 – säga nej till fortsatt trafik med Ryanair. Resultatet blir förstås att trafiken flyttas över till andra flygplatser. Detta får personalkonsekvenser på flygplatsen, det innebär också att en mängd små turismföretag, kanot­uthyrare, stugbyar, caféer, hotell, detaljhandeln etcetera kommer att mista inkomster.

Beräkningar visar att de 15 000–20 000 inkommande turisterna från Tyskland och Holland gör av med 50 till 100 miljoner kronor i regionen. Och detta är Socialdemokraterna beredda att offra. Uppseendeväckande!


Ännu mer obegriplig är Socialdemokraternas kamp mot flygplatsens utlandsbolag när man tänker på att det var under socialdemokratisk ledning som det första avtalet med Ryanair förhandlades fram 2006/2007. S-ledamöterna i flygplatsstyrelsen har dessutom ställt sig bakom alla de nya avtal som sedan 2007 har träffats med Ryanair. Och riktigt märkligt är att en enig styrelse, med tre socialdemokrater, bland annat distriktsordförande Monica Haider, så sent som vid flygplatsens styrelsemöte den 24 maj ställde sig bakom följande beslut: Styrelsen uttalar sig positivt till den trafik som bedrivs av Ryanair vid Smaland Airport och ser gärna att den utvecklas med fler destinationer i framtiden! Tre veckor senare startar kampanjen mot Ryanair. Märkligt, obegripligt, oproffsigt!

Socialdemokraternas kompass verkar snurra planlöst. Vad vill de egentligen? De äventyrar flygplatsens utveckling, länets turismföretag och på sikt regionens attraktivitet och tillväxt. Det är mycket som ligger i vågskålen. Den oberoende utredning som konsultgruppen WSP gjorde 2011 visade att Småland airport under 25 år har skapat 3 100 nya företag, 6 900 nya arbetstillfällen och gett en ökning av regionens intäkter med två miljarder kronor/år. Detta är Socialdemokraterna beredda att offra!

Suzanne Frank, landstingsråd (M), Bo Frank, kommunalråd Växjö (M) och Mats Johnsson, kommunalråd Alvesta (M).



Kommentera artikeln
Det finns 39 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Äntligen
Skrivet av L, 2013-09-15 18:55:49
Så skönt att få höra att någon till slut sätter ner foten och kraftigt markerar mot Ryan. Det har behövts länge. Varför, ja vet nog alla, även de som har skygglapparna kvar. Själv sätter jag inte min fot på ett Ryanplan.
Anmäl inlägget
Bra Ryanair!
Skrivet av Snövit, 2013-09-14 18:08:48
Skall äntligen flyga med Ryanair igen om några dagar från Skavsta. Fantastiskt att kunna åka med ett bra, säkert flygbolag som har bra priser. Hoppas Växjö-borna får förmånen att göra det också länge till. Surmupparna här kan väl ta och flyga med ett dyrare och sämre flygbolag tycker jag.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Holger, 2013-09-13 23:56:39
Jag anser att Ryanair sätter profiten före säkerheten och det har ett antal rapporter visat. Sen har man en konstig inställning och personalpolitik, så det är helt riktigt att säga nej till bolaget till förmån för andra aktörer som teknar kollektivavtal och inte säger upp sin personal på löpande band för att man inte säljer tillräckligt mycket ombord. Man sätter profiten före arbetsmiljön och flygsäkerheten har det framkommit i flera rapporter som offentlggjorts i media.
Anmäl inlägget
Ja eller nej till Växjö flygplats
Skrivet av Eurobonus Pandium, 2013-09-13 17:56:51
Det S i Växjö inte förstår är att flygplatsens överlevnad till mycket stor del hänger på att Ryanair fortsätter trafikera flygplatsen och bidra ekonomiskt. Vilka andra flygbolag tänker sig S locka till VXO. Om flygplatsen ska fortleva UTAN Ryanair så kommer kommunen behöva subventionera mer. Den utbredda okunskap som präglar flertalet kommentarer bekymrar mig. Varför inte lägga ner vägar, busslinjer och järnvägen till Växjö. Vem betalar dessa?
Anmäl inlägget
Växjös socialdemokrater gör sig till åtlöje
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-09-13 17:38:06
Jag tycker det hela kan jämföras med en fars. Växjös S-politiker gör sig till åtlöje för hela Europa. På vilket sätt gagnar S utspel invånarna i kommunen. För Ryanair så är linjerna till VXO så extrem marginella att en nedläggning inte märks för Ryanair. Vill Växjö riskera sin flygplats för några långsökta principer. Sorgligt att läsa att det får gå till så här i ett modernt samhälle. Jag lider mer i Växjö och er fina flygplats.
Anmäl inlägget
Re: pilot
Skrivet av X, 2013-09-13 11:55:51
Får jobba max 100 timmar i månaden? Märkligt, EU-OPS tillåter ju 190 timmar på fyra veckor och 2000 timmar per år. Exkl. semester m.m. innebär ju det en bit över 40 timmar i veckan i snitt.

Har ni kollektivavtal på Ryanair som minskar maximalt tillåtna arbetstid? SAS-piloter får för övrigt jobba lite drygt 160 timmar på en månad, dvs motsvarande en heltidstjänst.

Eller är det så att du inte förstår skillnaden på att jobba och att flyga?
Anmäl inlägget
till "pilot" 2
Skrivet av Vertigo, 2013-09-13 10:10:01
Jag tjänar långt mer än vad en Ryanair kapten, eller för den delen en SAS kapten tjänar i dagens läge. Men oavsett lön skulle jag aldrig förhandla bort min trygghet vad gäller anställning, flygsäkerhet, sjukvård och försäkring.

Men, men, om Ryanair passar dig och "dina" ressenärer så är det inte mig emot....
Anmäl inlägget
till "pilot"
Skrivet av Vertigo, 2013-09-13 10:09:19
Ha ha ha, kommer från skolbänken och redan stor i orden?!! Du passar nog bra i Ryan ;) Hade själv inte tvekat mellan anställning hos Ryan vs SAS.

Hur mycket lön drar FR av på din 737 rating? Hur ser din pension ut? Vad har du för lön när du flyger vintertid med 50h/månad ~ 2700 euro? Hur ser dina försäkringar ut? Sjukfrånvaro? Extra dutytime pay?

Anmäl inlägget
skitsnack om lönerna
Skrivet av pilot, 2013-09-13 01:10:32
Haha det är så sjukt roligt att läsa vad vissa av er skriver... jag jobbar på ryan och jag kan säga att våra löner är inte skit. Vi får max jobba 100 timmar i månaden och då har vi ca 54 euro i timman, vilket blir 5400 euro i månaden vilket blir ca 46 000. detta är för en ny utbildad styrman som precis kommer från skolbänken! jämför detta med sas som ger sina piloter 27000 i ingångslön.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Nisse, 2013-09-12 19:26:43
Bra att flygplatser äntligen säger nej till Ryanair. Det är dags att få ett slut på detta. Är numera en fd moderat....
Anmäl inlägget
Det passar sig när man tjänar pengar...
Skrivet av Rättvisa, 2013-09-12 15:33:36
Som vi kan se så är det M som inte vill dem ut. Det är typiskt att höra från några ynkliga personer som tycker att så länge dom ansatta inte får pension, sjukvård, ansträllnings trygghet osv. så är det ok bara det gynnar samhället runt om. Det är social dumping. Man ska följa lagen där du har din bas, inte där företaget är registrerad.
Anmäl inlägget
Hållbarhet 2/2
Skrivet av Ex ryr pilot, 2013-09-12 01:14:13
MOL har inget intresse av att flyga folk NRN-VXO, om NRN höjer sina avgifter alt. att texGRO sänker sina så tvekar han inte en sekund på att ombasera sina flygplan. Och vissa linjer ryker dirr! Frågan är hur mkt av turisterna som kommer till VXO har ett geniunt intresse eller åker de för set kostar 15€ enkel? Om det är genuint borde airberlin flyga DUS-vxo ist!
Anmäl inlägget
Hållbarheten1/2
Skrivet av Ex ryr pilot, 2013-09-12 01:10:37
Nej, ryans plan är inte grönare än andra snarare, snarare tvärtom. Airstair och allt bagage i fören ist för stjärten, mkt apu användande. Vad politkerna måste säga nej till är att multinationella bolag inte ska kunna välja var de vill anställa sin personal samt beskatta sin inkomst. Oavsett pilot, snickare eller lastbilschaufför!
Anmäl inlägget
Billigt
Skrivet av Fd. pilot och egenföretagare, 2013-09-11 15:21:20
Ryanair sparar otroligt mycket pengar på att ha låga löner utan sociala avgifter eller pension. Jag har sett folk som skriver att piloterna på Ryanair tjänar "70 papp i månaden", det är långt ifrån sant. En bra månad på sommaren kunde man få en hyfsad lön där man kunde sätta undan pengar till pension samt amortera lånen för utbildningen (ibland överstigande 1 Mkr.). Men utslaget över ett år så är lönen betydligt lägre.
De är inte heller grönare än många andra.
Anmäl inlägget
Öka antalet barn i klasserna!
Skrivet av Fulpmes, 2013-09-11 13:54:42
Äsch, det väl bara att öka antalet barn i skolklasserna i smålandsskolorna - så blir det lite skattepengar över till att subventionera Ryanairs existens på flygplatsen. Tror inte folk bryr sig så mycket om storleken på skol/förskolegrupperna, bara de kan flyga till Mallorca för en hundralapp! Förresten, plocka bort lite personal från något äldreboenden, och lägg även dessa pengar på subventioner till Ryanair - för de skall väl få trafikera flygplatsen - till, faktiskt, vilket pris som helst.
Anmäl inlägget
Kasta ut Irländarna !
Skrivet av Borgerlig Jönköpingsbo, 2013-09-11 13:47:21
Kasta ut det irlänska packet bara. Och jag hoppas att vi i JKG inte behöver ta över det och subventionera Ryan med våra skattepengar ?

Borgerlig JKG bo
Anmäl inlägget
Bidrag till Ryanair 6-7 miljarder per år.
Skrivet av Harry, 2013-09-11 13:38:17
Enligt en uppskattning. Det handlar om subventionerade landningsavgifter och "reklamavtal" typ Nyköpings kommun. Om vi inte får dessa subventionerade landningsavgifter eller "reklamavtal" sticker vi, säger Ryanair. Korkade politiker går på det, och spenderar skattepengarna. OK?
Anmäl inlägget
Social dumpning
Skrivet av Pappan, 2013-09-11 13:10:57
Då får jag rösta rött eller V. Avskyr social dumpning ! O innersvängar i flyg branschen ...
Anmäl inlägget
Dåligt med kunskap här
Skrivet av Kan lite mer, 2013-09-11 13:08:49
Ryanair gör inte sina vinster på ev bidrag från flyplatserna eller låga löner. De gör sina vinster på att de kan driva sina energisnåla plan mycket bättre. Ett Ryanairplan står bara på plattan ca 30 minuter för att byta passagerare sen drar de iväg igen.De gör flest vändor med sina plan varje dag.Därför är Ryanair det mest gröna flygbolag vi har idag inom EU. Stå på er VXO och se till att det kommer plan och passagerare till er flygplats!
Anmäl inlägget
Ryanair behandlar sina anställda som skit.
Skrivet av Petter, 2013-09-11 12:53:16
Men det bryr sig vissa politiker inte om. Var går då gränsen för dessa kommunpolitiker? Vad tycker ni om barnarbete, slaveri osv? Har ni inte internet i småland, eftersom ni missat den senaste tidens skräckhistorier om Ryanair? "Som enda flygplats i Europa skall Småland airport ....säga nej till Ryanair". Sorry kommunpolitiker, NI LJUGER! Det är många flygplatser som säger nej till Ryanair, eftersom de väljer att inte subventionera dem. Det vill ni!
Anmäl inlägget
Politiker stöder subventioner till Ryanair!!!
Skrivet av Harry, 2013-09-11 12:46:02
Detta är precis vad Ryanair lever på. Att liera sig med skitbolaget Ryanair kommer att kosta dessa politiker många röster i nästa val. Vilket flygbolag har sämst rykte i hela Europa? Nu har ni hoppat i galen tunna!
Anmäl inlägget
Länge leve SAS
Skrivet av Konkurrens, 2013-09-11 12:41:20
Det är naturligtvis helt fel att subventionera Ryan och djupt orättvist. Självklart ska SAS ha alla vår skattepengar!!! Nån måtta får det vara, blir SAS starka nog med våra skattepengar kan dom konkurrera ut andra bolag och vi får betala 4-5000 kr inrikes, det var inte många år sen SAS annonserade förmånen att få flyga Milano tor för 12000, Länge leve inskränkta sossar och monopol, självklart flyger LO bara business och SAS betala tillbaka våra skattepengar och berätta sen om er vinst!!!!!
Anmäl inlägget
har varit blå
Skrivet av ACE, 2013-09-11 12:35:51
Har varit blå hela mitt liv men nu får det vara slut... Blir rött i valet tyvärr :S
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av REA, 2013-09-11 12:35:20
Ryanairs piloter tjänar bra och det är väldigt många som kan resa till Europa till fantastiska priser. Allt tack vare Ryanair.
På vilket sätt är det social dumpning?
Anmäl inlägget
Kommunalpolitiker..
Skrivet av Anders1, 2013-09-11 12:29:23
Det krävs inget IQ-test för att bli kommunalpolitiker i Småland. De flesta flygplatser i Europa tackar nej till Ryanair. I varje fall så länge Ryanair erbjuder sina skräckkontrakt och vill ha betalt för att landa. Gör som de attraktiva flygplatserna ute i Europa och ge Ryanair samma villkor som alla andra. Sluta slösa skattepengar på en miljöförstörande verksamhet!
Anmäl inlägget
Kl
Skrivet av !?, 2013-09-11 12:21:13
Växjös kommuninvånare sponsrar social dumpning via skattsedeln för att några ska kunna flyga billigt! Bättre att lägga dom pengarna på skola o omsorg!
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Erik, 2013-09-11 11:45:56
Anders Carlsson. Varför försvarar du alltid bolag med skitdåliga anställningsvillkor. Varför är det något att eftersträva?
Anmäl inlägget
S kan vel inte
Skrivet av pf, 2013-09-11 11:34:17
si nei til Ryanair om de vil betale publiserte luftfartstaxor(teoretisk mulig) på flygplatsen? For da brytes vel konsesjonen for den samt en del EU-regler om fri konkurranse?
Til ni som skrev først i denne diskusjon, svensk skatt betales neppe dersom trafiken skjer fra/til annen base til angjeldende flygplats.
Anmäl inlägget
Fd moderat
Skrivet av Kapten, 2013-09-11 11:11:54
Hej,
Dessa moderater fattar inte vad det handlar om utan tänker enbart på "sin" flygplats/region. Jag har varit moderat i alla år tom medlem, men nu är det slut. Hur skall jag försvara en röst på moderater när mitt jobb är hotat, min sociala trygghet är hotad m.m. Detta gäller inte bara Ryan utan det gäller vilka regler vi skall ha för företag och anställda i vårt land.
Sossarna nästa, nja kanske inte ;-)

Anmäl inlägget
Skattepengar till Hennes och Mauritz?
Skrivet av G. Person, 2013-09-11 10:21:31
Då borde väl svenska kommunpampar sponsra de som äger HMs fabriker i Bangladesh om HM öppnar en butik i stan. Det är ju bra för handel och turism! En klockren investering som gör stor nytta!
Anmäl inlägget
Anställda i Europa
Skrivet av Sven, 2013-09-11 09:52:00
Arbetsrätten borde väll kunna hävdas på alla typer av export och import och då förstår jag inte skillnaden?
Vi importerar billiga varor från länder där arbetarna lever under svältförhållanden och beställningen kommer från svenska företag. Är det okej? Ska alla svenskar kunna hävda svensk arbetsrätt utomlands så kommer vi nog inte få några jobb utanför våra gränser.

Anmäl inlägget
Re Sverige.
Skrivet av Re Sverige , 2013-09-11 09:15:42
@ Sverige. De som har "valt" att jobba i Europa hade alla gärna jobbat i Sverige men det finns för få flygjobb. De har inte lyxen att kunna välja sin arbetsgivare som du har. Så sluta klaga på den flygande personalen som bara vill skaffa sig en framtid och se till att skapa lite inhemska arbetstillfällen till dem istället. Släng ut Ryanair missären från Sverige.
Anmäl inlägget
Mitt jobb då...
Skrivet av DK, 2013-09-11 09:15:26
Jag jobbar på VXO och om Ryanair försvinner försvinner ett stort underlag för min fortsatta karriär där. Och de kommer in med attityden med att "ja men då kommer något annat bolag att ta över". Det tror jag knappast, för Weeze exempelvis har ett ypperligt läge för många av de tyskar, holländare samt invandrargrupper boendes i Sverige som använder linjen. Jag har alltid varit sosse men jag tänker inte rösta för något parti som ska göra mig arbetslös!
Anmäl inlägget
Äntligen någon som säger ifrån!
Skrivet av B, 2013-09-11 09:03:41
Det är dags att att sluta subventionera Ryan Air! Bra att några vågar säga ifrån! Man kan inte flyga från Småland Airport till Palma för 100 kr, någon måste batala för flygningen och det gör flygplatserna som detta "skitbolag" flyger ifrån, då de "sponsrar" Ryan! Även de anställda får betala ett högt pris!
Anmäl inlägget
Marknad
Skrivet av Dy, 2013-09-11 08:53:38
Moderaterna gillar ju den fria marknaden och hatar bidrag. Låt då Ryanair betala vad det ska kosta i landningsavgifter mm och sluta subventionera dem. Vill de stanna, fine, då får de väll föra det men vi ska sluta bidra till de osannolika fördelar och bidrag Ryanair lyckats lura till sig över Europa!
Anmäl inlägget
Sverige mot utländska företag
Skrivet av Sverige, 2013-09-11 08:37:53
Men herregud, ni som jobbar på Ryanair har valt att arbeta i Europa och inte i ett svenskt bolag. Att facken ska lägga sig i är väll en sak, men att Sverige och våra politiker ska straffa ut utländska företag låter inte bra. Det kan ju liknas med ett embargo.
Anmäl inlägget
Alliansens rätta ansikte visas
Skrivet av Alias Clay, 2013-09-11 08:17:28
Ord som oproffsigt och uppseendeväckande kastas ut ur de moderata munnarna. De nämner överhuvudtaget inget om de missförhållandena som råder. Med flit såklart. Det kallar jag oproffsigt och uppseendeväckande. Blinda kommunalpampar. Det blir ej riktigt bra.
Anmäl inlägget
Aldrig sosse förrän nu...
Skrivet av Jan Nilsson, 2013-09-11 08:16:56
Helt rätt. Varför skall vi vara med och betala hela detta spektakel. Dags att konvertera efter alla dess år till sossarna.
Anmäl inlägget
Gör hemläxan
Skrivet av Ryanpojken, 2013-09-11 07:58:37
Enl. svensk skattelagstiftning så ska du vara social skriven och betala inkomstskatt i arbetslandet. Samma lagstftning säger också att arbetslandet är där du påbörjar och avslutar din tjänstgöring(spelar ingen roll vad det är för reg på flygplanet). Enl. EU-OPS så måste man ha en bas. sluta försvara ryan!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev