Skriv ut  

Flygbolaget FlyNonstop sneglar på Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 oktober 2013
I nästa vecka firar FlyNonstop ett år och flygbolaget har hittat sin nisch på den norska flygmarknaden. Och även om linjen till Bromma inte blev av kan det vara aktuellt att starta trafik i Sverige.

– Det är tufft, det ska jag inte hymla om men vi har hittat det som är vår egen nisch och den kommer att bära oss vidare, i första hand över vintern.

Det säger Espen Hennig-Olsen, huvudägare i norska FlyNonstop som den 25 oktober kan fira ettårsjubileum. Flygbolaget startade med affärsidén att flyga nonstoplinjer från den sydnorska staden Kristiansand till olika europeiska destinationer Med en Embraer 190 som opereras av flygbolaget Denim Air men målad i FlyNonstops färger har man enligt Espen Hennig-Olsen, hittat rätt storlek på den tilltänkta marknaden.

– Våra konkurrenter använder i de flesta fall en Boeing 737 med plats för 160-180 passagerare och det är i många fall alldeles för stora flygplan på de linjer vi vill trafikera. Alltså kan vi få till både en kabinfaktor och en yield som gör att vi klarar oss. Med 65 personer ombord kan vi räkna hem en flygning.

Inledningsvis var det ett ambitiöst flygprogram som presenterades med åtta sol- och storstadsdestinationer. Det är ett utbud som nu justerats betydligt, några av linjerna har försvunnit, andra går betydligt bättre än planerna.

– London har haft mycket god beläggning, andra har vi inte kommit upp i mer än cirka 30 procent och det är för lite. Någon av dem, Berlin och Paris, skulle vi ha lagt ner tidigare men det är hela tiden en avvägning. Att snabbt lägga ner linjerna, innan de kanske fått en chans är inte bra för vår trovärdighet, säger Espen Hennig-Olsen.

Fokus har även flyttats från att enbart flyga från Kjevik-flygplatsen i Kristiansand till andra platser i Norge. Med framgångarna från linjen till London i bagaget och med statistik från Avinor som visar ett passagerarunderlag på en miljon passagerare på sträckan Oslo – London, startar FlyNonstop nu två nya rutter till London.

– Alta och Bodø i norra Norge. Från Alta är det charter och från Bodø en reguljär linje. Över huvud taget letar vi efter hål i marknaden där vi kan etablera oss med direktlinjer till intressanta destinationer. Bodø är ett perfekt exempel på det, en mellanstor region utan direktlinjer till utlandet.

Inträdet på de andra norska regionala flygplatserna har också öppnat möjligheterna att flyga inrikes. Ett planerat första försök med trafik mellan Alta och Oslo, kom inte igång sedan Norwegian omedelbart gått in på sträckan när nyheten blev känd. Men det gör inte att Espen Hennig-Olsen lagt ner tanken på inrikes.

– Vi har det perfekta flygplanet för lite tunnare linjer med flygtider på drygt en timme. Det klarar dessutom korta rullbanor, ner till 1200 meter.

Å andra sidan är ett flygplan med uppdrag över hela Norge i minsta laget.

– Men vi har blivit duktiga på att slinga planet så att vi slipper för många tomflygningar. Men ett flygplan till skulle öka vår kapacitet betydligt.

Tidigare i år presenterades planer på en linje mellan Kristiansand och Stockholm-Bromma men den blev aldrig av. Trots det är Sverige en intressant marknad för flygbolaget som nu hittat sin nisch med direkta utrikeslinjer från mindre flygplatser.

– Sverige har ett flertal regionala flygplatser där det kan vara intressant för oss att öppna trafik och vi utvärderar ett antal av dem.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ödmjukt
Skrivet av Knasen, 2013-10-17 10:30:41
Flygbolag, eller inte. Alltid en lika ointressant diskussion. Espen har en ödmjuk inställning och han verkar vara sund utan prestige. Inget som är speciellt vanligt nu för tiden. Jag syftar på Air Sweden och andra operatörer som kommit och gått under åren.
Anmäl inlägget
Flygbolag?
Skrivet av Hank, 2013-10-16 14:23:58
De är en resebyrå, inte flygbolag!
Anmäl inlägget
Är FlyNonstop verkligen ett flygbolag?
Skrivet av PAX, 2013-10-16 10:29:01
Är dom inte utan AOC och flyger med wet-lease från annat bolag.....?

"Sverige har ett flertal regionala flygplatser där det kan vara intressant för oss att öppna trafik och vi utvärderar ett antal av dem" säger dom.

Skulle vara intressant att höra mer om detta, och vad som får dem att tro att just FlyNonstop skall få det att fungera.

30% kabinfaktor. Vad blir det? Ca 30 passagerare i en EMB190?


Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev