Skriv ut  

Mora flygplats bygger ut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 november 2013
Terminalbyggnaden på Mora-Siljan flygplats är för små och behöver byggas ut. Samtidigt ska landstinget stationera en ambulanshelikopter på flygplatsen vilket också kräver utbyggnad. Standardhöjningen kan bli en konkurrensfördel inför en eventuell ny flygplats i Sälen.

Mora flygplats

Den kombinerade avgångs- och ankomsthallen på Mora-Siljans flygplats räcker inte till. De dagliga avgångarna till Stockholm som Avies flyger med en Jetstream 32 är inga större problem. Men sedan Kullaflyg börjat med vintertrafik från Ängelholm med en ATR 72, så är det för trångt. Än svårare blir det når någon större chartermaskin gör turnaround på flygplatsen.

- När vi har större ankomster måste vi sätta upp ett tält på området och det är ingen bra lösning, säger Lars Ivarsson, flygplatschef på Dalaflyget där flygplatserna i både Mora och Borlänge ingår.
         
Kommunen satsar därför nu på att bygga en ny och större terminalbyggnad som ska kunna ta emot en fullastad Boeing 737, alltså minst 150 personer. Det blir en investering som kommunen och flygplatsbolaget får bära ensamma, staten vill inte bidra med några pengar. Möjligen kan det bli en delfinansiering från landstinget i Dalarna som i dagarna ska fatta beslut om att köpa in en ambulanshelikopter. Den ska i så fall stationeras på flygplatsen och det kräver både en helikopterplatta och lokaler för piloter och sjukvårdspersonal.
         
De möjligheter som en utvidgning av flygplatsen innebär, kan också stärka möjligheterna inför en eventuell etablering av en ny flygplats i Sälen. Där vill näringslivet bygga en större flygplats för att ta emot fjällturister till båda sidor om gränsen. Ett av argumenten mot de planerna är just att Mora finns och har möjlighet att öka kapaciteten.Mora flygplats bygger ut Terminalbyggnaden på Mora-Siljan flygplats är för små och behöver byggas ut. Samtidigt ska landstinget stationera en ambulanshelikopter på flygplatsen vilket också kräver utbyggnad. Standardhöjningen kan bli en konkurrensfördel inför en eventuell ny flygplats i Sälen.
 
Den kombinerade avgångs- och ankomsthallen på Mora-Siljans flygplats räcker inte till. De dagliga avgångarna till Stockholm som Avies flyger med en Jetstream 32 är inga större problem. Men sedan Kullaflyg börjat med vintertrafik från Ängelholm med en ATR 72, så är det för trångt. Än svårare blir det når någon större chartermaskin gör turnaround på flygplatsen.

- När vi har större ankomster måste vi sätta upp ett tält på området och det är ingen bra lösning, säger Lars Ivarsson, flygplatschef på Dalaflyget där flygplatserna i både Mora och Borlänge ingår.
         
Kommunen satsar därför nu på att bygga en ny och större terminalbyggnad som ska kunna ta emot en fullastad Boeing 737, alltså minst 150 personer. Det blir en investering som kommunen och flygplatsbolaget får bära ensamma, staten vill inte bidra med några pengar. Möjligen kan det bli en delfinansiering från landstinget i Dalarna som i dagarna ska fatta beslut om att köpa in en ambulanshelikopter. Den ska i så fall stationeras på flygplatsen och det kräver både en helikopterplatta och lokaler för piloter och sjukvårdspersonal.
         
De möjligheter som en utvidgning av flygplatsen innebär, kan också stärka möjligheterna inför en eventuell etablering av en ny flygplats i Sälen. Där vill näringslivet bygga en större flygplats för att ta emot fjällturister till båda sidor om gränsen. Ett av argumenten mot de planerna är just att Mora finns och har möjlighet att öka kapaciteten.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ang Mxx
Skrivet av Heja Sälen, 2013-11-21 22:29:31
Det är ju faktiskt 9 mil kvar till Sälens by, sen skall man upp på fjället.... Jag är pro Sälen
Anmäl inlägget
Fraktnav- stollar
Skrivet av Patrik Pilot, 2013-11-20 21:07:47
Det råder inga som helst tvivel om att Mora kan bli ett stort fraktnav! Kanske skicka dalahästar och knäckebröd runt världen. Jag drar mig till minnes planerna i Luleå när flygplatsen byggdes ut. Kom ner på jorden och inse att Mora med omnejd är bara ett litet pytteställe. Lika stolligt som att bygga en stor flygplats i Vilhelmina. Var glada att ni över huvud taget har ett fungerande flyg idag!
Anmäl inlägget
Inga mellanlandningar..
Skrivet av Anders1, 2013-11-20 14:07:57
Det är givetvis inga mellanlandningar det handlar om utan detta är med Mora som destination! Ställer kommunledningen upp med pengar kanske flygplatsledningen kan bygga terminal B för utrikestrafik. I så fall tror jag de även kan attrahera Thai, American Airlines och Qantas. Alla dessa nationer törstar efter ren luft, dalahästar och knätofsar! Och vem vet Mora kanske även kan bli ett viktigt fraktnav om kommunledningen skjuter till pengar till en ny CargoCity!?
Anmäl inlägget
Räcker utbyggnaden till?
Skrivet av Anders1, 2013-11-20 11:26:21
Vad jag vet har man tidigare hanterat fullsatta MD80 så jag förstår inte riktigt hur man nu har problem med ATR72? Men huvudfrågan, och där fokus borde ligga, är tycker jag hur de ska göra när Emirates vill öppna trafik flera gånger om dagen med A380?
Anmäl inlägget
Hellre Sälen
Skrivet av Skistar, 2013-11-20 09:46:17
Go Sälen go
Anmäl inlägget
Skjut inte korrekturläsaren!
Skrivet av Alias Smith&Jones, 2013-11-20 09:15:55
Hmmm.... En bra artikel bortsett från alla stycken som upprepas. En liten korrekturläsning innan man publicerar kanske vore befogad?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev