Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Positivt miljöbesked till Arlanda

Miljö, Anders Carlsson, den 27 november 2013
Taket för utsläpp koldioxid och kväveoxider tas bort och respit fram till 2018 för att ta fram ett system för kurvade inflygningar. Arlandas nya miljötillstånd var betydligt mer positivt än vad många räknat med.

Miljödomstolen i Nacka gav idag Arlanda ett nytt miljötillstånd och på många punkter är det ett tillstånd som går Arlandas väg. Framför allt är taket för utsläpp till luft av koldioxid och kväveoxider borta.

- Vi har tagit hänsyn till att Swedavia arbetar aktivt med att minska de egna utsläppen och att utsläppen från flygtrafiken till stor del omfattas av handel med utsläppsrätter, säger Gisela Köthnig på Miljödomstolen till Flygtorget.
         
Det innebär att Miljödomstolen anser att Swedavia inte kan lastas för de utsläpp som bil- och busstrafiken till och från Arlanda och som tidigare räknades in i miljötillståndet.
         
När det gäller inflygningsvägarna så kvarstår förbudet mot raka inflygningar till bana 01R som börjar gälla den 1 januari 2018. Fram till dess ska Swedavia ta fram en plan för hur ett system med kurvade inflygningar ska ske i framtiden. Detta för att inte göra inflygningar över Upplands Väsby.
         
Men domstolen ger samtidigt fortsatt tillstånd till raka inflygningar också efter 1 januari 2018 när vädret eller flygsäkerheten omöjliggör kurvade inflygningar. I sitt utlåtande skriver domstolen:
”Det nya tillståndet ger Swedavia rätt att använda parallellt mixade operationer (innebärande samtidiga starter och landningar på var och en av de båda parallellbanorna 1 och 3) när kapaciteten uppgår till 84 flygrörelser per timme eller mer. Vid parallella mixade operationer ska kurvade inflygningar eller därmed liknande procedurer vid inflygning tillämpas så snart detta är möjligt med hänsyn till internationella bestämmelser. Huvudsyftet med att tillämpa kurvade inflygningar till bana 01R är att undvika överflygningar av Upplands Väsby tätort. Detta innebär även att antalet visuella flygningar kommer att öka i antal jämfört med idag.”

- Det känns skönt med ett positivt besked och att utsläppstaket är bort. Nu ska vi analysera domen för att tydligare kunna uttala oss om hur det kommer att påverka flygtrafiken på Arlanda, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia till Flygtorget.

Se hur flygtrafiken leds av trafikledningen över Stockholm live!





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re:smarto
Skrivet av Jasså du, 2013-11-28 14:24:50
Jo för du är ju säkerligen ensam om att vilja göra din egen inflygning på ditt eget sätt.
Anmäl inlägget
Sluta tänk på app!
Skrivet av Smarto, 2013-11-28 07:14:25
Låt piloterna slippa trafikledningens inblandning i approacher så kommer vi att få de mest ekonomiska och smartaste approacherna!
Vi gör dom efter vår egen och flygplanets prestanda!
Att ge oss ett klartecken bara för en egen approach!
Vi vill landa as soon as possible på de mest ekonomiska sättet!
Så tråkigt var det och alla kan sluta fundera!
Anmäl inlägget
Betydelselös dom
Skrivet av pmist, 2013-11-27 22:51:33
Domen kommer att överklagas tills den når högsta instans så vad som står här är totalt ointressant i nuläget, räkna inte med något. Se istället på hur era skattepengar tickar i vår juridiska infrastruktur.
Anmäl inlägget
Visual!
Skrivet av Korv, 2013-11-27 18:00:19
Det låter ju spännande! Har hittills bara fått göra en enda visual på Arlanda, och det är mer än de flesta på senare tid! :)
Anmäl inlägget
Visual
Skrivet av Kungen, 2013-11-27 17:32:23
ÄNTLIGEN Nu jävlar skall det spakas!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev