Skriv ut  

Nu flyger Avinode högst i världen

Reportage, Anders Carlsson, den 18 februari 2014
Att starta ett eget flygbolag blev för dyrt. Då bestämde sig en kemiingenjör, en maskintekniker och en elektroingenjör på Chalmers att bygga ett databaserat bokningssystem för businessjetmarknaden.

Idag har Avinode skapat en världsomfattande standard och revolutionerat bokningssystemet för hur charterbokningar ska gå till. Allt från ett kontor i Göteborg.

Avinode

I Europa och USA finns cirka 3 500 privata jetflygplan, oftast ägda av företag, organisationer eller privatpersoner.
    
Avinode i Göteborg har koll på dem allihop och samarbetar med närmare 80 procent av dem. Att veta var de finns och om de är lediga för att hyras ut, det är i grund och botten den affärsidé som lyft Avinode från en kul idé hos tre chalmerister, till världens främsta aktör på flygbokningsmarknaden.

- En privatjet står ofta på marken, oanvänd eftersom ägarna inte flyger särskilt mycket med den. De allra flesta försöker hyra ut den och skapa intäkter och frågan är då, hur ska flygplansägare, mäklare och kunder mötas?
    
Nicklas Berg, vd på Avinode, svarar omedelbart på sin egen retoriska frågan genom att klappa på en tjock katalog som ligger på bordet.

- Så här var det förr, en tryckt katalog med privata flygbolag som sålde sina tjänster. Den satt flygmäklare runt om i världen och slog i när de hade en kund som ville hyra ett mindre flygplan för att flyga, tja, mellan London och Nice. Det var omständligt och tidskrävande.

Svaret blev en digital mötesplats där det idag passerar hundratusentals bokningsförfrågningar varje år. Sökningsmöjligheterna är dessutom detaljerade ner till mikronivå. En beställare kan välja exakt det flygplan de vill ha: modell, antal säten, med eller utan service och få en prislapp med 97 procents tillförlitlighet.
    
Men vägen dit har krävt mängder av fotarbete.
- Vi behövde en kritisk massa, alltså ett stort antal flygplansägare anslutna till systemet för att det skulle bli attraktivt för mäklarna att använda det, säger Nicklas Berg.
    
Alltså besökte de tre i princip alla privatjetflygföretag och mäklare de kände till, var de än befann sig i världen. Responsen var god och på bara ett par år hade Avinode skapat sig en plats och ett gott renommé inom charterbokningarna i Europa.
    
Med de kunskaperna, ett än mer förfinat bokningssystem och egna pengar i ryggen var det dags att ta sig an den riktigt stora marknaden: USA. Där fanns ett dominerande bokningsföretag, Charter X och när krutröken väl skingrade sig hade Avinode köpt upp det betydligt större amerikanska företaget.

- Det var något vi talat om länge som en fantasi, att köpa Charter X och när möjligheten dök upp högg vi direkt.
    
Sedan mars 2012 är de två företagen helt sammansmälta och Avinode har nu en global plattform med 3 500 flygplan världen över anslutna. Ekonomin, förra året omsattes 95 miljoner, vilar på de medlemsavgifter som flygbolag och mäklare betalar för att finnas med i och få tillgång till den digitala mötesplatsen. Dessutom säljs mängder av business intelligence, bland annat till flygplanstillverkare, eftersom Avinode har detaljkoll på i stort sett hela privatchartermarknaden.
I framtidsplanerna finns bland annat tankar på att skapa ytterligare en marknadsplats för allt som hänger ihop med en charterbokning: marknadstransporter, hotell, catering, flygplansservice o.s.v.

- Det finns så oerhört mycket kvar att göra men i grunden är vi en matchningstjänst mellan beställare och uthyrare. Det är vår heliga graal som vi inte släpper.


 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Window 2
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-02-18 16:28:58
Uppfriskande!
Anmäl inlägget
avinode
Skrivet av thomas, 2014-02-18 15:09:15
smarta grabbar
nu ska bara IATAs otidsenliga BSP system (40år) med mellandatabaserna GDS som kostar de 230 IATA ansl FLYGBOLAGEN ca 200 miljarder per år att göras obsoleta
Vi arbetar på detta
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev