Skriv ut  

Utredning ifrågasätter flygplatsen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 april 2014
Just nu pågår en utredning om Västerås Airport och flygplatsens framtid. Från politiskt håll ifrågasätts verksamheten som förra året omfattade drygt 16 000 flygrörelser.

Västerås TNT
TNT på Västerås flygplats

Linjetrafik med Ryanair, två fraktlinjer varje dygn, skolflyg, allmänflyg och den flygplats som Försvarsmakten använder för transporterna till och från Afghanistan.

- Vi hade 16 350 landningar förra året och trots det menar man att området kunde användas bättre och att kostnaderna är för höga, säger Mikael Nilsson, flygplats på Västerås Airport till Flygtorget.

Framför allt är det bristen på reguljär linjetrafik som används som argument. Västerås kämpar, precis som många andra regionala flygplatser, om att få en linje till någon av de större hubbarna i Europa. Under årens lopp har bland andra SAS flugit till Köpenhamn men sedan ett par år är det Ryanair som står för linjetrafiken med en åretruntlinje till Stansted och sommartrafik till Malaga och Alicante.

- Vi ligger egentligen för nära Arlanda för att det ska fungera fullt ut med en matarlinje, flygbolagen vågar inte riktigt och det kan jag i och för sig förstå, fortsätter Mikael Nilsson som dock inte gett upp hoppet om att kunna knyta ytterligare reguljärtrafik till Västerås och öka dagens passagerarantal på cirka 160 000 passagerare. Ryanair har i år dragit ner antalet destinationer från Västerås, tidigare fanns trafik till bland annat Mallorca och Kanarieöarna, men vid ett möte nyligen öppnades möjligheten att några linjer kan komma tillbaka nästa år.

Trots allt står den tunga trafiken för 27 procent av alla flygrörelserna och inkluderar försvarets flygningar, charter under somrarna och framför allt frakttrafiken. TNT flyger varje dag in en Boeing 737 från Liege i Belgien medan en SAAB 340 flyger en daglig fraktlinje till Riga. Lägg till allmänflyget, som ökar sedan utrymmet på Bromma krympt betänkligt, tillsammans med fyra flygskolor. Det ger sammanlagt 16 350 landningar i Västerås förra året.

Det är en verksamhet som nu drar på sig kritik från politiskt håll när framtiden för flygplatsen utreds med ambition att hitta en långsiktig lösning. Förslag på att helt sonika lägga ner flygplatsen har inte kommit, men å andra sidan finns det propåer om alternativ användning av marken. Framför allt är det dock kostnaderna som diskuteras

- Vi har ett underskott på cirka sju miljoner efter drifttillskottet från kommunen och det finns väl dem som menar att de pengarna kan användas bättre.

Liksom på många andra håll menar en del att en flygplats helst ska gå med vinst, en inställning som Mikael Nilsson inte håller med om.

- Flygplatser är den enda infrastruktur som man brukar kräva det av men jag försöker föra diskussionen kring att det är tillgängligheten och behovet av kommunikationer som ska styra. Dessutom är flygplatsen så mycket mer än enbart linjetrafik. Jag ser till exempel av vi kan användas för tung skoltrafik.

Något datum för när utredningen ska presenterar ett förslag för framtiden är inte bestämt.

- Det lär knappast komma innan valet, frågan har blivit lite för politiskt laddad. Men jag är optimist om framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Förstatliga flygplatsen
Skrivet av Privatflygarn, 2014-04-04 13:44:37
Säkerhetsläget talar för att FV flyttar tillbaks med ett par divisioner Gripen.
Anmäl inlägget
varför flygplats..
Skrivet av ole.., 2014-04-04 09:57:07
har aldrig förstått varför kommuner som ligger inom 2 timmar från en större hubb känner ett behov av en flygplats... tragigen är ju ännu större när man som tex Norrköping och Linköping inte kan enas om en flygplats som kanske skulle kunna få att gå runt.. nänä.. vi ska ha egen... uppe i norr där övriga kommunikationen suger banan och flyg är enda möjligheten har jag förståelse...
Anmäl inlägget
Strutprat av sign ABC
Skrivet av Göran A, 2014-04-04 08:36:55
Att flygplatsen och personalen på Västerås är rena himmelriket jämfört med Skavsta är det mest okunniga påstående jag hört. Att jämföra Skavstas infrastruktur med Västerås är löjligt, och tempot på Skavsta är lite annorlunda jfrt med Västerås; 160.000 mot 2,5 miljoner, hoppsan. Förresten tycker jag att en Volvo 142 -73 är mycket läckrare, bättre och snyggare än en BMW 325, så det så, ABC!!
Anmäl inlägget
Orättvist.
Skrivet av ABC, 2014-04-02 21:42:27
Tycker det är lite orättvist att VST inte har mer av lågprisflyget då flygplatsen och personalen upplevs som rena himmelriket jämfört med Skavsta men jag antar att de inte har råd att sponsra flygbolagen lika mycket. I snitt fyra ynka passageraravgångar (inkl tung affärsjet) per dygn går inte att driva annat än flygklubb av. Förresten kanske det vore en god ide' om flygklubben tog över och drev flygplats med bara frivilliga pensionärer och bidragsjobbare?
Anmäl inlägget
Låt Skolorna vara kvar, men höj hyran
Skrivet av Sigurd, 2014-04-02 16:38:37
OCH i Uppsala funderar de på att uppdatera Ärna för 190 miljoner......

Var finns behovet?
Anmäl inlägget
16.000 landningar eller flygrörelser?
Skrivet av Måns Jönsson, 2014-04-02 16:36:29
Är inte det en jäkla skillnad?
Anmäl inlägget
Allmänflyget
Skrivet av SE-, 2014-04-02 15:24:47
Sabbat allmänflyget blev väl förstört genom EU och präktiga Sverige,med ett bensinpris över 20kr/lit.
Ut ur EU fortare än kvickt.
Anmäl inlägget
GA
Skrivet av Petter, 2014-04-02 12:46:19
Allmänflyget behöver bättre möjligheter! Jag är så less på att allmänflyget fasas undan. Nu är vi döda i Stockholm och när man läser detta så känns det som att även Västerås är på väg bort. Politikerna vill döda allmänflyget!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev