Skriv ut  

Kritik mot strejkande piloter i Lufthansa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 april 2014
Med topplöner som överträffar den som förbundskanslern har, ökar nu kritiken mot piloterna inom Lufthansa. Politiker och debattörer menar att priset blir högt för den tre dagar långa strejken som slutade i fredags.


I fredags var Lufthansas strejk över och de flygplan som stod strandade här och var i Europa, bland annat på Landvetter, var åter i trafik. Enligt siffror från Lufthansa själva ställdes 3 800 flygningar in vilket berördes cirka 425 000 resenärer av strejken som kostade flygbolaget mellan 35 och 75 miljoner euro.

Samtidigt visar det sig att det blir en tydlig kostnad också för de strejkande piloterna och fackförbundet Vereinigung Cockpit. I vanliga fall brukar allmänheten stötte de yrkesgrupper som går ut i strejk i Tyskland men den här gången är omdömena inte lika positiva. Istället har det talats om lyxstrejk och en yrkesgrupp som redan innan hade löner betydligt högre än genomsnittet i Tyskland. Snittlönen för en pilot inom Lufthansagruppen är 181 000 euro, vilket motsvarar cirka 1,7 miljoner svenska kronor. Att medeltalet blir så högt beror på att slutlönen för de mest erfarna kaptenerna har klättrat till 255 000 euro per år, drygt 2,4 miljoner, plus 5 000 i ersättning för utgifter i tjänsten. En styrman tjänar cirka 73 000 euro, alltså närmare 700 000 per plus ersättning för utgifter.

Det ger, i de högsta leden, lönenivåer som i vissa fall är mer än vad förbundskanslern Angela Merkel tjänar och det är det som dragit igång debatten.

Lufthansa hade erbjudit piloterna en lönehöjning på 5,2 procent över en period på tre år medan fackets motbud var 9,6 procent över två år. Ytterligare en stötesten var kravet på att på egen begäran få gå i pension vid 59 år med 60 procents lön fram till den officiella pensionsåldern 65 år.

Var de nya förhandlingar som ska tas upp efter strejken leder till går ännu inte att svara på. Men alla bedömare är överens om att det krävs mycket arbete från fackets sida för att läka den misstro som nu uppstått också inom olika yrkeskategorier inom Lufthansa.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jante?
Skrivet av Jag, 2014-04-10 11:54:54
Ni är så jävla bittra allihop. Jante much? "Fy sjutton för folk som har bra anställningsvillkor, fan heller; får inte jag ska INGEN ha!!"

Sök er ett jobb som man kan få efter er knappt avklarade högstadieutbildning och gör nått själva istället för att sitta på röven och klaga på vad andra får eller inte får.
Anmäl inlägget
Hälsan
Skrivet av Sparar varje månad, 2014-04-09 09:44:36
Att jobba med nuvarande förhållanden på lågprisbolag är helt otänkbart efter 60. Vi är första generationen piloter som jobbar som vi gör, ett experiment.
Anmäl inlägget
till privatflygarn
Skrivet av pelleplutt, 2014-04-08 18:42:17
Det har finnarna redan börjat med så det gick ju bra
Anmäl inlägget
Kjos = steget före
Skrivet av Kalle Viking, 2014-04-08 18:41:35

Att missbruka sin maktfaktor på detta flagranta sätt, som piloter på SK gjort och LH fortsätter med, gör att man tänker på Ugglas låt, jag mår illa.
Helt taktlöst har denna personalkategori bara roffat åt sig i de så kallade förhandlingar, mycket på annans personal bekostnad.
Så Tack Kjos för att du är med i förändringarnas tid, och ruckar på detta vansinne.
Anmäl inlägget
Väljer bort LH
Skrivet av svensson, 2014-04-08 16:51:12
Nästa gång jag flyger kommer jag att välja bort Lufthansa! Jag litar inte ett skvatt på dem med tanke på att det är andra gången på 1,5 år som jag drabbas av deras (lyx?)strejk. Förr var det ett bolag man kunde lita på men den tiden är passé. Aldrig mer!!
Anmäl inlägget
Arbetsgivarn har sista ordet
Skrivet av Privatflygarn, 2014-04-08 11:50:41
Tycker dom gör klokt i att gå tillbaks till jobbet. När Finnairs piloter för några år sen hotade med strejk svarade arbetsgivaren med att då tar vi in bemanningspersonal, nästa dag var alla på jobbet igen.
Anmäl inlägget
inte igen!
Skrivet av lelle, 2014-04-08 11:50:25
En skam med dessa krav - och nu hos LH.
Verkar vara en sjuka detta med piloternas krav - jfr vissa ex-LF piloter som gräver i "orättvisor" som ligger 20 år och mer tillbaka i tiden. Se även en av huvudanledningarna till att SR gick i kvav: piloternas löner; piloterna som gick därifrån till LX hamnade på mer rimliga ersättningsnivåer, i paritet med vad övriga yrkesgrupper anser vara rimligt.
Skandal, världsfrånvändhet och illojalitet med sådana lönekrav!
Anmäl inlägget
En jävla tur
Skrivet av A320, 2014-04-08 10:27:15
Det är tur det fortfarande finns några piloter/fack som försöker att hålla våra T&Cs uppe!! De flesta har böjt sig framåt och tagit all skit med ett leende de senaste 15 åren!
Anmäl inlägget
Konstigt
Skrivet av Herregud!, 2014-04-08 00:18:21
Självklart ska denna yrkeskår ha denna höga lön, eftersom de alltid stått över oss andra!!! Oftast har flygvapnet, mao vi skattebetalare stått för utbildningskostnaden, så de har gått direkt från barnbidrag till flygtillägg, inte dåligt med många ggr enbart folkskola i botten. Nu när deras saga snart är slut skyller dom dåliga anställningsvillkor, älskar facket, fom är värre än fotbollsspelare som ramlar när det blåser om det finns en motståndare nära!
Anmäl inlägget
Visst är de bra
Skrivet av DDD, 2014-04-07 23:04:26
Visst är de bra att dessa herrarna håller lönerna och avtalsstandarden uppe, Det är dessa löner som de mindre bolagen använder som måttstock och sätter sin standard, Så ju lägre löner hos legacy bolagen, desto lägre blir standarden i de andra mindre bolagen.
Anmäl inlägget
avtal
Skrivet av Dr.Watson, 2014-04-07 22:14:32
Förr på gentlemännens tid sa men att en överenskommelse mellan två parter bekräftades med ett handslag, det gäller inte längre. Sedan sa man att en överenskommelse mellan två parter, måste bekräftas med ett skriftligt avtal, det gäller heller inte längre. Snart har hela flygbranschen i Europa "putaniserats". Dvs. med en manisk fräckhet struntar man i all rim och reson. "Grabbers keepers"
Anmäl inlägget
Elementary my dear Watson...
Skrivet av Sherlock Holmes, 2014-04-07 20:58:53
Att piloten ska kunna gå i pension från 59 med 60% av lönen fram till 65 kanske ses som en ganska onödig kostnad av företaget. Jag antar att det är fullt möjligt att sluta vid 59 utan lön och sedan gå i pension vid 65. Typ som för nästan alla andra yrkesgrupper.
Anmäl inlägget
För höga löner
Skrivet av Pilot, 2014-04-07 19:44:43
Finns INGEN pilot som bara flyger (dvs inte har något ansvarsområde utöver sin flygtjänst) som förtjänar den årslönen oavsett pensionsålder.
Och ja jag flyger själv för den som undrar men saker har faktiskt gränser..
Anmäl inlägget
Åldersdiskriminering
Skrivet av Dr.Watson, 2014-04-07 17:57:38
Anledningen att lönen är högre är för att man ska kunna gå i pension vid 60. Nu när man höjt pensionsåldern till 65, i tron att de skulle bli brist på piloter, går det många 60+ arbetslösa. Ingen anställer en 60+ pilot i dag, detta trots att branschen lobbat i EU för att höja pensionsåldern.
Anmäl inlägget
Aha
Skrivet av Cristoffer, 2014-04-07 10:37:58
Det är därför som Lufthansa alltid är dyrast.
Anmäl inlägget
Avtal gäller
Skrivet av olles bror, 2014-04-07 09:49:05
Lönen har ju inte ett dugg med saken att göra. Men vem hade inte blivit förbannad om arbetsgivaren utan egentlig förhandling bara bestämmer att du skall jobba sex år längre innan du kan gå i pension!

Nej, ledningen i Lufthansa borde begripa bättre än så.
Det är dom som har ställt till det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev