Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Inte slut med Codeshare hos SAS
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 8 april 2014
Codeshare med Lufthansa är slut. Codeshare med Austrian upphör. Codeshare med Aeroflot avslutas.
Av nyhetsrapporteringen att döma är SAS snart avlövat när det gäller samarbeten med andra flygbolag.
– Absolut inte, det enda som skett är att vi förändrat samarbetet på en del linjer, säger den ansvarige på SAS.
Nyligen stängdes codeshareavtalet mellan SAS och Aeroflot, ett av många avtal som avslutats den senaste tiden. Om medias rapportering stämmer, vill säga. I så fall har såväl Lufthansa, Austrian Airlines och Aegean Airlines dragit sig tillbaka från samarbetet med SAS.
Men att det Skandinaviska flygbolaget plötsligt är inne i någon slags ökenvandring där den ena samarbetspartnern efter den andra försvinner, visar sig inte stämma när Flygtorget ringer upp Simon Pauck Hansen, ansvarig för Networks och Partners på SAS.
– Nej, det här är mycket en tillfällighet. Det sker alltid förändringar när vi byter från sommar till vintertidtabell och kanske är det en eller annan linje som försvinner. Men vi har faktiskt codeshare med ett 25-tal olika flygbolag över hela världen och det är en typ av samarbeten som växt betydligt de senaste åren, säger han.
Ett codesharesamarbete kan ske dels på linjer som båda bolagen trafikerar, som med Lufthansa på München och Frankfurt, viktigare ändå är att kunna sälja SAS-prefixet vidare längre in på det andra flygbolagets linjenät.
– Som till exempel med Aegean, där har en linje till Aten mycket riktigt tagits bort men vi har fortfarande kvar samarbetet på hela deras grekiska inrikesnät.
I fallet med Lufthansa var det joint venture-samarbetet som togs bort medan codeshare lever kvar.
– Det beror på att de lägger ut stora delar av sina kortdistansflygningar på Germanwings och det är en helt annan produkt än den som Lufthansa själva erbjuder, alltså lämnade vi det. Men med Lufthansa har vi fortfarande kvar samtliga flygningar till deras tvp hubbar samtidigt som de har tillgång till svensk inrikes och vi till tysk inrikes. Det är förövrigt ett avtal som vi är mycket nöjda med och som ger oss bra betalt.
Antalet codeshareavtal har alltså ökat de senaste åren men samtidigt är det en noggrann urvalsprocess innan ett avtal ska tecknas. Det stora flertalet av avtalen är med andra flygbolag inom Star Alliance, främst för att produkterna, till exempel tillgång till lounge, seating, klasser och liknande stämmer överens. De bolag som inte är med i Star har ett avtal med SAS för att de täcker en marknad där SAS själva har liten eller ingen närvaro alls.
– Det gäller till exempel Estonian och Air Baltic som ger oss tillträde till Baltikum. Samma sak med Nextjet som flyger på ett stort antal destinationer på svensk inrikes.
Ett avtal som däremot försvunnit är det med Aeroflot och det på SAS eget initiativ.
– Men det är inget dramatiskt, våra egna frekvenser på Moskva täcker behoven som vi ser det. Se på listan över de avtal som vi har så visar det på en bra teckning tillsammans med ett stort antal flygbolag.
SAS har codeshareavtal med följande flygbolag:
Adria Airways, JP
Aegean Airlines, A3
Air Baltic, BT
Air Canada, AC
Air China, CA
All Nippon Airways, NH
Austrian, OS
Croatia Airlines, OU
Egyptair, MS
Estonia Air, OV
Ethiopian Airlines, ET
EVA Air, BR
Icelandair, FI
LOT, LO
Lufthansa, LH
Nextjet, 2N
Rossiya Airlines, FV
Singapore Airlines, SQ
South African Airways, SA
Swiss, LX
THAI, TG
Turkish Airlines, TK
United Airlines, UA
Widerøe, WF
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
...
Skrivet av ED, 2014-04-09 03:30:34
Det borde du göra eftersom Ehtiopian har bättre inflight service än SAS... erbjuder gratis (varm) mat och drycker.
Precis vad jag ville - NOT
Skrivet av WTF, 2014-04-08 17:13:42
Hade köpt en SAS biljett Arlanda-Rom, fick åka med Ethiopian airlines?! Tack för den.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
BAM söker Erfarna Flygtekniker
Bromma Air Maintenance AB
Department Supervisor på Göteborg Landvetter Flygplats!
Aviator
AIM Systemspecialist
LFV
AIM Operativ Specialist
LFV
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Första flygvärdinnan i rymden
Saab ska utrusta Gripen C/D med LITENING 5
Fler artiklar
Nyheter från andra media
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
09:56 Dubais flygplats under vatten - flygplan forcerar vattenmassorna | Watch - MSN
07:18 Fastighetsaffär - nytt steg i utvecklingen av Skavsta
Fler artiklar
Flygforum
???:
SV: Star Allicance efter SAS utträde
Fundersam:
SV: Sunclass
Hmm:
SE-RND
@CJ:
SV: Xfly - Vad händer?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap