Skriv ut  

Fritt att sälja reservdelar till Iran Air

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 april 2014
Nu öppnas möjligheten att sälja reservdelar till Iran Airs åldrande flotta av boeingflygplan. Det innebär att flygsäkerheten höjs bland de Boeing 727 och Boeing 747-100 som fortfarande flyger för bolaget.

Iran Air
Iran Air Boaing 727

Iran Air har en flotta äldre boeingflygplan som idag har närmast museal status. Sedan 1979 har det nämligen varit exportförbud till Iran för amerikanska företag och det har gjort att tillgången på reservdelar snabbt sinade hos Iran Air och andra iranska flygbolag med amerikanska flygplan.

Iran Air Boeing 747
Iran Air Boeing 747

Men nu lättar restriktionerna som en del i de överenkommelser som gjordes mellan USA och Iran i höstas när det iranska atomprogrammet var uppe till förhandlingar. Boeing, General Electric och andra amerikanska företag ska nu ta sig an den åldrande flottan flygplan som bland annat består av två Boeing 727-200 och tre Boeing 747-200 som fortfarande går i trafik hos flygbolaget och har gjort så sedan mitten av 1970-talet.

Öppningen i sanktionerna gäller dock enbart reservdelar till de äldre flygplan som fortfarande flyger, någon försäljning av nya, moderna amerikanska flygplan är inte tillåtet. Det är å andra sidan en livsviktig möjlighet för de iranska flygbolagen att kunna serva sina flygplan med nya reservdelar och därmed förbättra säkerheten. Enligt egna uppgifter har bristen på reservdelar orsakat cirka 200 flygolyckor sedan 1990 och de har kostat så många som 2 000 människor livet. I den officiella olycksstatistiken är det dock oftast Fokker 100-maskiner som havererat.

Idag har Iran Air enligt egna uppgifter an flygplansflotta på 51 flygplan där merparten är europeiska Fokker och Airbusmaskiner eftersom Europa inte haft samma handelsblockader som USA. Även där finns en del rariteter, bland annat Airbus A300 och A310 tillsammans med nyare A320. Linjenätet består av ett trettiotal internationella destinationer, främst i mellanöstern och Europa men också i Asien. Enligt den egna hemsidan finns rutter till både Göteborg och Stockholm. Även inrikesnätet är väl utbyggt med cirka 25 olika rutter.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nej.
Skrivet av Nasrin, 2014-04-15 00:30:30
"Glöm inte att varje dag 10 personer avrättas mist i Iran p.g.av sinna åsikter/Ali"

Överdrift.

Bra att pax i Iran får flyga i säkra plan och att USA slutar mobba.
Anmäl inlägget
Vilken Embargo snackar ni om
Skrivet av Ali, 2014-04-14 11:14:04
Ex Airbus 320 UR-CFW den är parkerad på Arlanda är redan sålt till ”ATA Airlines” Regestreras EP-TAD. Mäklaren är som vanligt ”Bukovyna Airlines”.De ska sälja bara 11st Md 82 till ”IranAirtour Airlines” Dem har redan sålt 3 st MD82.
Glöm inte att varje dag 10 personer avrättas mist i Iran p.g.av sinna åsikter/Ali
Anmäl inlägget
Iran/Ukraina
Skrivet av muhamed, 2014-04-13 17:15:43
Det är precis som Ali säger. Man har handlat prylar via Ukrainska bulvanföretag. Så mycket nytta gör embargon. Svarta marknaden får fritt utrymme
Anmäl inlägget
Vilken Embargo snackar ni om
Skrivet av Ali, 2014-04-12 18:17:30

När finns Ukrines maffia i flygbranchen bakom alla dessa flygbolag i Iran . ”Bukovyna Airlines” till exempel har Sålt mer än 40 st MD80 och andra type av flyg maskiner till olika ny startade flygbolag i Iran under det senast 5 år . ”Bukovyna Airlines” har ingen adress i Google.Jag vet att många Cpt och Fo jobba svart i Iran det hanlar bara om kontanter . Det finnes 17 flygbolag lika IranAir i IRAN. Det finns ingen etik och moral i den här branschen./Ali
Anmäl inlägget
Ehh?
Skrivet av Örjan, 2014-04-12 09:07:55
Embargo my ass.
Hur har dom trots embargo kunnat flyga i snart ? 20-25år?
ngn måste ju ha sålt slit.mtrl som bromsar etc.
Anmäl inlägget
iran air
Skrivet av TT, 2014-04-12 02:04:36
Till:Flotta ja de har köpte kanske mer än 10st 747B fast det är inte iran air´s de ägs av en annan flyg bolag som heter Mahanair och det är ett privat flygbolag. samma som Iran Aseman Air som köpte A340 och den bolagen är 50% privat och 50% statlig och de äger flera avro rj100.
Anmäl inlägget
SP
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-04-11 17:08:38
Då kanske man än en gång kan få se en underbar B747SP på Arlanda.
Anmäl inlägget
ER det
Skrivet av pf, 2014-04-11 15:19:15
Iran Air eller Iran generellt opphevelse av forbudet gjelder-fråger fordi det finnes flere andre som har en aldrende flåte-Iran Air Force har t.e. byggenr 5 av 747, en -100, EP-AJT, som ble levert TWA i august 1970. Da kan man tale om veteran ! Min kilde her er Planespotters
Anmäl inlägget
Flotta
Skrivet av Lite av varje, 2014-04-11 15:03:46
727 flygs inte mer.
De köpte in 3st 747-300 i slutet av 2012. Dessa har dock inte böjat flyga ännu (parts?)
Anmäl inlägget
Ja, de flyger på ARN
Skrivet av Sky City couch potato, 2014-04-11 14:59:51
Såg en Iran Air A310 på ARN i onsdags vid lunchtid (9/4).
Anmäl inlägget
Dom flyger ju
Skrivet av Got, 2014-04-11 12:29:08
Iranair flyger ju till både Göteborg och Stockholm,se deras hemsida stämmer ju.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev