Skriv ut  

- Kastrup minskar i betydelse för SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 april 2014
Kastrup är för stort och opersonligt och framför allt är det en dyr flygplats för flygbolagen. Den salvan skickade Fritz Schur, styrelseordförande i SAS iväg nyligen.

Kastrup är Danmarks största arbetsgivare och en angelägenhet för hela landet. Men är det också en angelägenhet för SAS?
        
Inte säkert. Den kan komma att minska i betydelse för det skandinaviska flygbolaget, menar Fritz Schur, ordförande i SAS i en intervju i danska media.
        
Kastrup kommer också i den närmaste framtiden att vara en knutpunkt för SAS, inte på grund av några särskilda sympatier eller lojalitet, utan för att det är produktionsmässigt riktigt.

– Men vi får inte bortse ifrån att de som flyger mycket, och det är den viktigadte kundgruppen för SAS, föredrar att flyga från punkt till punkt utan att byta flygplan, sa Fritz Schur till sajten Standby.
        
Han fortsatte resonemanget med att peka på att SAS måste se på utvecklingen i stort och på helheten. Antalet transitpassagerare minskar och skulle det visa sig att det lönar sig bättre att flyga från andra flygplatser i Skandinavien så ska SAS göra det.
        
Det riktigt allvarliga för Kastrups ledning var trots allt den avslutande salvan från ordföranden som menade att flygplatsen numera närmast motarbetar det som SAS ser som det viktigaste: att en flygning ska gå så snabbt och smidigt att komma iväg på.

– Jag menar att flygplatsen är för dyr och det är märkligt att man tvingas igenom ett slags jättevaruhus på vägen till flygningen, istället för att få flygplatsen att fungera optimalt för de kunder som trots allt använder den oftast. 



Kommentera artikeln
Det finns 31 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hoppla!!!
Skrivet av Fritz Klyka, 2014-04-18 22:37:18
Det där måste ha känts som en krocketklubba i knät för gröthalsarna:-)
Anmäl inlägget
Naturlig
Skrivet av Lasse, 2014-04-17 21:17:48
Helt naturlig. Norwegian har startet en rekke lang haul flights fra Nordens raskest voksende city, Oslo. Og nå snart, nordens største flyplass, Oslo, Gardermoen. Ingen nordmenn ønsker å reise til et lite, annet land som Danmark for å så reise videre. Kastrup er nå helt uten betydning for Norge, derfor minsker den sin rolle.
Anmäl inlägget
Skåning
Skrivet av Skåning, 2014-04-17 14:29:23
Jag är skåning, och har jättestor nytta av Kastrup - men jag håller ändå med de flesta här att om Sverige betalar mest pengar borde det då även satsas mest på svensk flygtrafik, även om Kastrup ligger 20 min bort från mig!!! Danskarna ska inte få ta nytta av våra pengar, de har så det räcker redan... Hur många av SAS plan är ens svenskregistrerade?
Anmäl inlägget
Tänk lite!
Skrivet av Knut-Arne, 2014-04-16 14:49:08
Alla skåningar och kalmarbor som gärna tar sig till Kastrup för att flyga därifrån. Var så god! Fortsätt med det, inget hindrar er! Problemet är att. SAS tycker att det är en bra ide att mata passagerare från nordens största stadsområde till Kastrup, dvs med kommandoekonomiska metoder ökar man underlaget från Kastrup på Stockholms bekostnad. Eftersom SAS hela tiden går med förlust samtidigt som vi äger skiten så måste vi dessutom bekosta elåndet med våra skattepengar.
Anmäl inlägget
Banlängd
Skrivet av guuse, 2014-04-16 11:53:13
Det är helt uppenbart att det ligger i fatet för Arlanda att de bara har en bana som är tillräckligt lång. Om den banan är avstängd för banarbete kan inte en långlinjeflygning starta med max pax och last. Istället för att lägga miljoner på terminaler borde man förlänga en bana. Istället för tre banor skulle Arlanda satsat på två ordentliga banor!
Anmäl inlägget
@Långbänken
Skrivet av Elias, 2014-04-16 10:39:34
Du måste skämta fett med detta inlägg! INGEN Stockholmare vill och ska inte behöva åka matarflyg till mindre huvudstäder än Stockholm!!! Arlandas banor funkar alldeles utmärkt för en betydande intercontinental trafik. Som sagt: London Gatwick klarar 33 miljoner pax/år med EN bana.
Anmäl inlägget
Utveckla visionen
Skrivet av Långbänken, 2014-04-16 10:17:29
Idé för framtiden:
Gräv av 01L/19R på mitten och rulla ut hälften bredvid 08/26. Då har vi fyra fina kortbanor och kan verkligen börja satsa på matartrafiken. Härligt scenario med täta avgångar med små nätta plan till HEL och CPH - där de stora planen väntar. Detta skulle verkligen få omvärlden att förstå hur vi svenskar resonerar.
Anmäl inlägget
Vårt eget val
Skrivet av Långbänken, 2014-04-16 09:59:22
Skyll inte på SAS! Vi har själva valt att låta intercont skötas av ett annat land. Svenska regeringar och svenskt näringsliv har accepterat detta sedan länge. Sluta dröm om ARN som långlinjehub - det kommer inte att hända. Även LFV har insett detta. Det är därför som ARN är en huvudstadsflygplats med kortbanestrategi. Matartrafik är vår vision och framtid.
Anmäl inlägget
Öresundståg
Skrivet av Jens, 2014-04-16 09:59:05
Tåget från Kalmar till Kastrup tar 3,5 h, inte 5-6 h. Dessutom mångdubbelt fler avgångar vilket innebär mindre väntetider. Då man sannolikt ska söderut är också en flygtimme "åt fel håll" insparad.

Lite inkonsekvent att vissa här absolut inte kan flyga ARN-CPH-Asien men anser att KLR-ARN-Europa går bra, trots att det proportionellt är en större omväg.
Anmäl inlägget
Öresundståg
Skrivet av Jens, 2014-04-16 09:55:50
Det är marknaden som styr, och till Kastrups upptagningsområde får man också räkna in Skåne, Blekinge, Småland och Halland samt matarflyg från Göteborg och Linköping. Vilket blir en hel del. Hur många miljoner invånare blir kvar för Arlanda? 4-5?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Sam, 2014-04-16 09:32:10
Knoppa av Danmark från SAS Ge danskarna sina 2/7 och låt dom starta eget (kanske blåsa liv iDDL) så kan Norge och Sverige fortsätta med SAS Vi kan då få direkt flygningar till Europas huvudstäder och långlinjer som utgår från Oslo och Stockholm En del flygningar kan gå MMA ARN far East och MMA OSL Nordamerika så även från GOTT
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Micke, 2014-04-15 16:51:34
Jag flög förra veckan Kalmar - Arlanda och det tog 36 minuter:) Inga 5-6 timmar som det tar med bil eller ännu längre med tåg.... finns ingen anledning att från Kalmar ta tåget till cph när man snabbt kan flyga via arn ut i världen.
Anmäl inlägget
@Kjell-Åke
Skrivet av Elias, 2014-04-15 16:17:41
Om LGW med 35 000 000 passagerare klarar sin trafik med en bana på 3000 meter så borde Arlanda också göra det. Dessutom tror jag (rätta mig om jag har fel) att de flesta plan som trafiekrar ARN kan landa och även lyfta på bana 3.
Anmäl inlägget
Längden har visst betydelse!
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-04-15 15:05:30
Kastrup har två banor med mer än 3000 meters längd så också Helsingfors, Arlanda bara en.
Det har betydelse för flygbolagen när det gäller regularitet, vindförhållande och lastkapasitet mm.
Sorry Arlanda
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Sixten, 2014-04-15 14:36:25
Märkligt. I alla år har det klagats på Kastrup men att flyga via Amsterdam, London, Frankfurt, Doha, Dubai, Paris, Moskva, Istanbul etc. vilket är de realistiska alternativen är aldrig några problem. Men å andra sidan flyger sällan de som "klagar" utan det är mer en åsikt utan insikt.
Anmäl inlägget
ARN 10 av 10
Skrivet av Styrman, 2014-04-15 13:47:54
Måste man prompt flyga med SAS så får man väl finna sig i att mellanlanda i tex CPH,kan man tänka sig ett annat bolag så finns det mer än nånsin att välja på från ARN,och mer är på väg då allt som kommer dit fylls snabbt. Danskarna tycker inte om det,men det är det nog bara skåningarna som bryr sig om.
Anmäl inlägget
Hurra!
Skrivet av Oskar, 2014-04-15 13:40:08
Ett vettigt uttalande! Gör Arlanda till huvudhubben istället. HK i Sverige, störst ägarandel i Sverige, störst befolkning i Sverige, flest storbolag med HK per capita i Sverige. The list is endless..
Anmäl inlägget
Fy for fæn!
Skrivet av Preben, 2014-04-15 13:33:48
København ær værldens midt. Førsøg ikke sige noget andet!
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av Elias, 2014-04-15 11:50:27
Vinden har vänt!!! Danskarna måste nog börja inse att världen inte snurrar runt CPH.
Anmäl inlägget
Kastrup - Sydsveriges flygplats
Skrivet av Sydsvensk, 2014-04-15 10:17:02
Kalmar - Kastrup med tåg 3,5 h
Växjö - Kastrup med tåg 2,5 h.

Jämför med:

Kalmar - Arlanda 5 h 25 min till 5 h 52 min
Växjö - Arlanda 4 h 12 min till 4 h 44 min
Anmäl inlägget
Verkligheten har kommit ikapp
Skrivet av Kalle Viking, 2014-04-15 10:13:35
SAS som bolag har alltid varit bra att flyga med,
men alla dessa onödiga byten i CPH har varit irriterande. Nu äntligen börjar verkligheten komma i kapp. Ett exempel är ju BKK, där majoriteten av paxen är svenskar och nu flyger ned från Sverige. För att flyga åt rätt håll hela tiden, så borde flighten utgå från STO, och det där med banlängden är trams. Så nu kommer CPH att krympa i takt med att andra bolag ser vad underlaget finns, och flyger straight.
Anmäl inlägget
Politik
Skrivet av Sten Sture, 2014-04-15 08:45:58
Att Danmark satsar på Kastrup är självklart. Det är dock långtifrån självklart att svenska och norska politiker ska gå med på att med planekonomiska metoder styra passagerarströmmarna via Kastrup, vilket är orsaken till att Helsingfors kunnat kapa åt sig asientrafiken. Inte banlängderna på Arlanda.
Anmäl inlägget
Inte fel att Danmark satsar på Kastrup!
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-04-15 07:23:10
Helt rätt att Danmark satsat på Kastrup, danskar är affärsmän! Kastrup ligger dessutom helt rätt för stora delar av södra och västra Sverige. Stockholm har nu fyra! flygplatser som heter Stockholm...nånting
Hade man satsat rejält på Arlanda med tillräckliga banlängder mm för alla långdistansflygplan hade Arlanda varit ett mer naturligt alternativ till Kastrup, nu är det Helsingfors istället.
Anmäl inlägget
Inte en dag för tidigt man insåg detta
Skrivet av Joe, 2014-04-14 22:35:09
Kastrups betydelse torde minska i takt med att Lufthansa ökar sin produktion från norra Tyskland - Hamburg och Berlin Brandenburg (när nu den blir klar :). Sorry Danmark.
Anmäl inlägget
Pinsamt!
Skrivet av Råblåst, 2014-04-14 20:42:02
Ja herregud vad utnyttjade vi blivit. Danmark har fått alla fördelar och vi flyger snällt omvägar - och betalar räkningen.
Anmäl inlägget
Halvt sekel till insikt
Skrivet av oja, 2014-04-14 19:02:28
I drygt ett halv sekel har danskarna mjölkat oss övriga nordbor på pengar och vi har glatt låtit oss luras. Därför har Kastrup blivit Danmarks största arbetsgivare och vi har (korkade som vi är) låtit oss bli utnyttjade och utsugna.
Imponerande att SAS fattar detta innan ett helt sekel har gått, men kanske även den statliga tentaklen
Anmäl inlägget
Sunt företagsekonomiskt?
Skrivet av Knut-Arne, 2014-04-14 17:22:34
Nu är det så att SAS är statligt vilket betyder att kunderna och ägarna är samma personer. Att majoriten av ägarna (norrmän och svenskar norr om Skåne) ska finna sig i att göra uppoffringar till förmån för en minoritet av ägarna (danskar och skåningar) har ingenting med företagsekonomi att göra. Däremot planekonomi enligt sovjetiskt mönster.
Anmäl inlägget
-
Skrivet av PM, 2014-04-14 16:01:29
Jamen, Knut-Arne...vad trodde du? Är du helt blåögd eller...? Vilket bolag idkar välgörenhet för sina kunder?

Ett kommersiellt börsbolag som SAS finns till för att tjäna pengar åt sina ägare i första hand. Det ligger i själva definitionen. Nej, det här är rätt och slätt inget annat än sunt företagsekonomiskt tänkande. Jämför gärna med RYR och NAS inställning.
Anmäl inlägget
"Produktionsmässigt riktigt!
Skrivet av Knut-Arne, 2014-04-14 15:45:28
Kastrup är en knutpunkt för SAS för att det är "produktionsmässigt riktigt". Tack Fritz Schur för ditt klarspråk. Du bekräftar det SAS alltid förnekar: att ni betraktar majoriteten av Skandinaviens befolkning och delägare i SAS, alltså vi som ständigt tvingas till omvägar och mellanlandningar i CPH, som "produktionsenheter" som finns till för er - inte tvärtom.
Anmäl inlägget
Rätt
Skrivet av Jag, 2014-04-14 15:43:42
Men den ligger väldigt rätt för många resenärer...
Anmäl inlägget
Satsa på ARN istället!
Skrivet av Harlekin, 2014-04-14 13:27:19
Dessutom ligger Kastrup helt fel för väldigt många resenärer som tvingas svära över dessa förbannade byten där jämt och ständigt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev