Skriv ut  

Allt färre tunga flygplan i Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 april 2014
Antalet passagerare som flyger till och från Sverige ökar. Samtidigt tappar de svenska flygbolagen marknadsandelar och antalet svenskregistrerade tunga flygplan blir allt färre. Det visar en utredning som Transportstyrelsen gjort.
 

Arlanda
Apron Stockholm Arlanda

Flygtrafiken ökar, fler människor flyger både inrikes och utrikes i Sverige men de svenska flygbolagen tappar marknadsandelar till utländska konkurrenter. I sin tur har det inneburit att antalet svenskregistrerade flygplan med en startvikt på över två ton blir allt färre.

– Ja, vi konstaterar att de har minskat med sex procent under åren 2008 – 2012, säger Simon Posluk på Transportstyrelsen som i dagarna presenterade en rapport om utvecklingen inom både luft-och sjömarknaden.
        
Det finns idag cirka 3 000 flygplan i luftfartsregistret. Det stora flertalet av dessa utgörs av flygplan med startvikt under 2 ton (45 procent) och av segelflygplan, ballonger, ultralätta flygplan och gyroplan (37 procent). Resten, alltså 18 procent är helikoptrar och flygplan med en startmassa på över 2 ton. Det är i huvudsak de luftfartyg, som de kallas i Transportstyrelsens utredning, som används i den kommersiella luftfarten.
        
Det skulle innebära att det finns cirka 540 tunga flygplan i Sverige och ett bortfall av sex procent skulle innebära att det försvunnit drygt 30 stycken ur det svenska luftfartsregistret.
        
Varför det är så är inte klart och Simon Posluk vill inte dra någon parallell till den tidigare så omfattande utflaggningen av handelsfartyg i Sverige.

– Nej, den jämförelsen kan vi inte dra, hela bilden och de bakomliggande orsakerna är inte klar än. Just nu nöjer vi oss med att konstatera att sex procent av de svenskregistrerade tunga flygplanen försvunnit.
        
Varför de svenskregistrerade flygplanen blir färre kan ha en rad orsaker, bland annat ägandeförhållanden, leasingkontrakt, var flygbolaget har sitt AOC och liknade faktorer. Export är också en vanlig orsak, särskilt när det gäller de tyngsta flygplanen.

- Sedan är det också så att Sverige inte är ansluten till Kapstadskonventionen och det är en nackdel.
        
Kapstadskonventionen, trädde i kraft den 1 april 2004 och är i korthet ett internationellt register där bland annat ägandeförhållanden och rättigheter kring ett flygplan registreras. Idag är 44 länder med i konventionen, dock inte Sverige. Norwegians vd Björn Kjos har vid ett flertal tillfällen sagt att om Sverige varit ansluten till konventionen, så hade bolagets långlinjeflotta med all säkerhet registrerats i Sverige.
Regeringen utreder just nu om Sverige ska gå med i konventionen. Det är i så fall troligen något som kommer att bromsa utflyttningen av tunga flygplan från Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Enkel matematik...svenska avgifter! - del 2
Skrivet av Kvällsgreven, 2014-04-24 22:09:04
Enkel matematik kanske inte var så enkel. Montnoveau har räknat 9.996.700 SEK fel när det gäller kostnad för att registrera en A330/A340 i Sverige. Kostnaden är 3.300 SEK. Det kanske inte är så dumt i Sverige i alla fall!
Anmäl inlägget
Inte lägga ned Transportstyrelsen helt,
Skrivet av kalle viking, 2014-04-24 20:25:06
men banta rejält, då de även sysslar med alla viktiga uppdrag inhaus Sweden, besiktningar, typprover vid certifikat, för såväl tekniska som flygsidan, ja och mycket mer som är ålagt dem. Svårt att nå TS, möjligen till vissa instanser, men det är en bris jämfört med att försöka nå deras norska kollegor. Min bild genom ca 45 år, är faktisk att TS gör ett bra jobb på ett seriöst sätt.
Anmäl inlägget
Varför en luftfarts myndighet?
Skrivet av Biggles, 2014-04-23 21:30:51
Förstår faktiskt inte varför vi måste ha en Svensk luftfartsmyndighet med Generaldirektörer och lager av chefer som ska forma svensk luftfart. Allt är ju numera överlämnat till EASA, alla regler skrivna på annat håll. Varför ska vi straffas med att avgiftsfinansiera en myndighet som inte behövs alls längre. Politiken är ju redan skriven i EASA.
Lägg ner TS och ha ett kontor som administrerar cert och andra nödvändiga saker. Svensk luftfartspolitik finns ju inte längre.
Anmäl inlägget
Monopol
Skrivet av Trötter, 2014-04-23 15:51:40
Dags att upphandla TS tjänster också som allt annat.
Anmäl inlägget
Enkel matematik...svenska avgifter!
Skrivet av Montnoveau, 2014-04-23 15:40:28
Att registrera en A330/A340 kostar i
Sverige: 10.000.000 SEK
Danmark: 1.000.000 SEK
Norge: 15.000 SEK

Anmäl inlägget
En del av svenskt flygs systemhaveri
Skrivet av Lae, 2014-04-23 09:41:56
Varför har inte Sverige fler tunga- OCH lätta flygplan etc? Detta är en del av svenskt flygs systemhaveri, knappast förvånade. Trodde faktiskt att siffran var högre än 30 vad det gäller bortfallet på fpl över 2 ton.
Anmäl inlägget
Tomtar på loftet
Skrivet av Kalle Viking, 2014-04-23 09:41:44
Ja de största "Tomtarna" är ju miljöpartiet som får tycka både angående flyget och biltrafiken, utan att förstå konsekvenserna av detta.
Tänk på detta med trafikinfarkterna runt STO varje vardag, samt detta med deras flygpolitik, när ni går till urnorna i höst.
Anmäl inlägget
Förvånad?
Skrivet av Biggles, 2014-04-23 09:31:32
I ett land där regering och berörd myndighet gör allt
för att ta död på flygnäringen. Utflaggning är det som pågår för att få lägre kostnader.
Anmäl inlägget
..?
Skrivet av Fd flygbolagsägare, 2014-04-23 09:18:51
Någon förvånad?
Anmäl inlägget
All Swedish
Skrivet av Uppfinnarjocke, 2014-04-22 23:16:27
Yea and the Englishman has a Swedish Peltor headset on and the Aircraft is going to be pushed by a a Swedish Kalmar Truck! The A330 is driven by two Engines with airinlets and outlest i.e. Laval Nozzels invented by the Swede Gustav de Laval. The CSD generators was invented by the Swede Gunnar Wahlmark, working for an other Swede David Sundstrand who also manufactured the APU on this A330.
Anmäl inlägget
Swedish aircraft?
Skrivet av Steve6250, 2014-04-22 21:44:58
I like the picture of a British Airways Engineer on the headset of a Qatar Airways A330, to illustrate a story about Swedish Aircraft!
Anmäl inlägget
Effektivisering
Skrivet av Jr, 2014-04-22 16:24:07
Jag har skrivit ett brev till Transportstr. Och dom håller tydligen på att strukturera om och banta kostnader dom har en del arbete framför sig. Sista ordet är nog inte sagt i frågan.
Anmäl inlägget
Inte bara TS fel
Skrivet av flygarn, 2014-04-22 14:52:38
Det är ju tyvärr så att Transportstyrelsen arbetar på uppdrag av regeringen. Dessa tomtar, oavsett partifärg, begriper inte ett dugg, men bestämmer ändå hur finansieringen av flyget ska se ut.
Anmäl inlägget
Kostnad
Skrivet av Dr.Watson, 2014-04-22 12:13:41
Finns det någon uppfattning om relationen leasingavgifter kontra myndighetsavgifter, 98/2 % är en uppskattning som hörs?
Vilka kostnader har ett leasingbolag för ett leasingkontrakt? Vilka kostnader har ett samhälle för sin infrastruktur?
Anmäl inlägget
Skyhöga avgifter !!
Skrivet av EMB, 2014-04-22 10:56:55
Finns det ingen på transportstyrelsen som lyckas sätta samman det faktum att skyhöga avgifter från myndigheten på operativa tillstånd, registreringskostnader, certifikat, registerhållningsavgifter mm. mm. hänger ihop med utflaggningen av svenska luftfartyg och flygbolag !!
Anmäl inlägget
Inte så konstigt kanske
Skrivet av Sträng, 2014-04-22 10:55:32
Transportstyrelsen har gjort allt för att fördyra för flyget i Sverige. Certifikatsinnehavare byter land, AOC flyttar samt den dyra kostnaden att registrera flygplan.

Har Ni provat att ringa till Transportstyrelsen? Om man skulle ha tur och ringer på den begränsade telefontiden så är handläggaren oftast på kurs, konferens, utbildning, hemma med sjukt barn eller helt sonika svarar inte.

Så varför har Sverige inte fler tunga flygplan, Simon Posluk?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev