Det finns 16 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Enkel matematik...svenska avgifter! - del 2
Skrivet av Kvällsgreven, 2014-04-24 22:09:04
Enkel matematik kanske inte var så enkel. Montnoveau har räknat 9.996.700 SEK fel när det gäller kostnad för att registrera en A330/A340 i Sverige. Kostnaden är 3.300 SEK. Det kanske inte är så dumt i Sverige i alla fall!
|
|
Inte lägga ned Transportstyrelsen helt,
Skrivet av kalle viking, 2014-04-24 20:25:06
men banta rejält, då de även sysslar med alla viktiga uppdrag inhaus Sweden, besiktningar, typprover vid certifikat, för såväl tekniska som flygsidan, ja och mycket mer som är ålagt dem. Svårt att nå TS, möjligen till vissa instanser, men det är en bris jämfört med att försöka nå deras norska kollegor. Min bild genom ca 45 år, är faktisk att TS gör ett bra jobb på ett seriöst sätt.
|
|
Varför en luftfarts myndighet?
Skrivet av Biggles, 2014-04-23 21:30:51
Förstår faktiskt inte varför vi måste ha en Svensk luftfartsmyndighet med Generaldirektörer och lager av chefer som ska forma svensk luftfart. Allt är ju numera överlämnat till EASA, alla regler skrivna på annat håll. Varför ska vi straffas med att avgiftsfinansiera en myndighet som inte behövs alls längre. Politiken är ju redan skriven i EASA. Lägg ner TS och ha ett kontor som administrerar cert och andra nödvändiga saker. Svensk luftfartspolitik finns ju inte längre.
|
|
Monopol
Skrivet av Trötter, 2014-04-23 15:51:40
Dags att upphandla TS tjänster också som allt annat.
|
|
Enkel matematik...svenska avgifter!
Skrivet av Montnoveau, 2014-04-23 15:40:28
Att registrera en A330/A340 kostar i Sverige: 10.000.000 SEK Danmark: 1.000.000 SEK Norge: 15.000 SEK
|
|
En del av svenskt flygs systemhaveri
Skrivet av Lae, 2014-04-23 09:41:56
Varför har inte Sverige fler tunga- OCH lätta flygplan etc? Detta är en del av svenskt flygs systemhaveri, knappast förvånade. Trodde faktiskt att siffran var högre än 30 vad det gäller bortfallet på fpl över 2 ton.
|
|
Tomtar på loftet
Skrivet av Kalle Viking, 2014-04-23 09:41:44
Ja de största "Tomtarna" är ju miljöpartiet som får tycka både angående flyget och biltrafiken, utan att förstå konsekvenserna av detta. Tänk på detta med trafikinfarkterna runt STO varje vardag, samt detta med deras flygpolitik, när ni går till urnorna i höst.
|
|
Förvånad?
Skrivet av Biggles, 2014-04-23 09:31:32
I ett land där regering och berörd myndighet gör allt för att ta död på flygnäringen. Utflaggning är det som pågår för att få lägre kostnader.
|
|
..?
Skrivet av Fd flygbolagsägare, 2014-04-23 09:18:51
Någon förvånad?
|
|
All Swedish
Skrivet av Uppfinnarjocke, 2014-04-22 23:16:27
Yea and the Englishman has a Swedish Peltor headset on and the Aircraft is going to be pushed by a a Swedish Kalmar Truck! The A330 is driven by two Engines with airinlets and outlest i.e. Laval Nozzels invented by the Swede Gustav de Laval. The CSD generators was invented by the Swede Gunnar Wahlmark, working for an other Swede David Sundstrand who also manufactured the APU on this A330.
|
|
Swedish aircraft?
Skrivet av Steve6250, 2014-04-22 21:44:58
I like the picture of a British Airways Engineer on the headset of a Qatar Airways A330, to illustrate a story about Swedish Aircraft!
|
|
Effektivisering
Skrivet av Jr, 2014-04-22 16:24:07
Jag har skrivit ett brev till Transportstr. Och dom håller tydligen på att strukturera om och banta kostnader dom har en del arbete framför sig. Sista ordet är nog inte sagt i frågan.
|
|
Inte bara TS fel
Skrivet av flygarn, 2014-04-22 14:52:38
Det är ju tyvärr så att Transportstyrelsen arbetar på uppdrag av regeringen. Dessa tomtar, oavsett partifärg, begriper inte ett dugg, men bestämmer ändå hur finansieringen av flyget ska se ut.
|
|
Kostnad
Skrivet av Dr.Watson, 2014-04-22 12:13:41
Finns det någon uppfattning om relationen leasingavgifter kontra myndighetsavgifter, 98/2 % är en uppskattning som hörs? Vilka kostnader har ett leasingbolag för ett leasingkontrakt? Vilka kostnader har ett samhälle för sin infrastruktur?
|
|
Skyhöga avgifter !!
Skrivet av EMB, 2014-04-22 10:56:55
Finns det ingen på transportstyrelsen som lyckas sätta samman det faktum att skyhöga avgifter från myndigheten på operativa tillstånd, registreringskostnader, certifikat, registerhållningsavgifter mm. mm. hänger ihop med utflaggningen av svenska luftfartyg och flygbolag !!
|
|
Inte så konstigt kanske
Skrivet av Sträng, 2014-04-22 10:55:32
Transportstyrelsen har gjort allt för att fördyra för flyget i Sverige. Certifikatsinnehavare byter land, AOC flyttar samt den dyra kostnaden att registrera flygplan.
Har Ni provat att ringa till Transportstyrelsen? Om man skulle ha tur och ringer på den begränsade telefontiden så är handläggaren oftast på kurs, konferens, utbildning, hemma med sjukt barn eller helt sonika svarar inte.
Så varför har Sverige inte fler tunga flygplan, Simon Posluk?
|
|