Skriv ut  

Cathay Pacific tar upp kampen med Emirates och Finnair

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2014
En helt ny direktlinje från Hong Kong till Manchester. Med den ska Cathay Pacific ta upp kampen mot i första hand Emirates. Men den lär även påverka Finnairs trafik till Asien och innebär att Kastrup än en gång snuvas på en egen linje till Hong Kong.

Cathay Pacific Boeing 777-300 ER
Cathay Pacific Boeing 777-300 ER

Cathay Pacific är ett av de flygbolag som står högt på önskelistan på Kastrup. Nyligen valde dock flygbolaget att skruva upp frekvenserna på de vanliga europeiska hubbarna istället för att öppna ytterligare en destination i Europa.

Men nu är det dags för en helt ny rutt och än en gång flyger bolaget förbi Danmark. Istället är det Manchester som får en direktlinje till Hong Kong när Cathay Pacific sätter in en Boeing 777-300ER på sträckan.

Den nya linjen ska i första hand ta upp kampen mot Emirates som flyger nära 40 procent av alla passagerare som reser mellan Manchester och Hong Kong. De måste dock byta i Dubai och det tänker alltså Cathay ändra på med en direktlinje.

Samtidigt kommer de av allt att döma hota även Finnair som idag har en bra marknad i regionen kring Manchester med ett betydande passagerarunderlag på både Hong Kong och andra destinationer i Asien.

Manchester är den största marknaden i Europa som Cathay hittills inte haft trafik till, tätt följd av Zurich som är en av Hong Kongs större marknader i Europa men utan någon Cathay-linje. Den schweiziska flygplatsen och Kastrup konkurrerar hårt med varandra, båda har ungefär lika många passagerare och slåss om att vara på plats 15 bland Europas flygplatser. Satsningen på Manchester är en del i Cathays expansion av långlinjerna och kan alltså följas av en linje till Zurich. I så fall skulle det innebära att Kastrup än en gång missar att hamna på linjenätet hos Cathay Pacific.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

CX bäst
Skrivet av Resvan, 2014-04-25 08:54:01
Cathay är nog en av världens bästa flygbolag. Skulle inte tacka nej till en direktlinje från ARN
Anmäl inlägget
Kina
Skrivet av Sanning, 2014-04-24 16:49:53
John - Cathay Pacific är ett gammalt fint Honkongbolag som drivs av Britter.
De som "gjorde bort sig i SFO" var Asiana.
Sprid inte falska rykten.
Anmäl inlägget
Kina
Skrivet av John, 2014-04-24 14:02:00
Så ännu ett i mängden av kinesiskt bolag som poppar upp titt som tätt. Var det dem som gjorde bort sig i SFO? Bolag från öst, med hierki som är total och ingen vågar ifrågasätta skepparen, skulle jag nog fundera över, trots billiga biljetter, att åka med.
Anmäl inlägget
När A350 kommer så…..
Skrivet av M, 2014-04-24 11:07:56
Rykten går att när A350 kommer till CX så kommer flera mindre destinationer att hamna på listan. Bland annat ligger CPH och ZRH på den. Men mycket viktigt för CX är frakt. Där det finns frakt möjligheter ditt kommer CX. För även med en flight som inte har tillräckligt med passagerar räcker det med att det finns gott om frakt.
Anmäl inlägget
Vem vet?
Skrivet av NewSAS, 2014-04-23 21:17:13
Cathay är ett mycket bra bolag som jag ofta flugit med, tyvärr blir dom ibland lite för dyra jämnfört med tex BA (eller Emirates!). Zürich får dom tillbaka inom kort. Manchester linjen är ingen ny linje utan en gammal som förr gick via Amsterdam. Det finns absolut underlag från CPH men jag tror inte att Cathay kommer dit, tyvärr. SAS hade lätt klarat att köra nonstop med sina A340 fullastade båda hållen om dom hade haft tillräckligt med plan.
Anmäl inlägget
Nått toppen?
Skrivet av Fritz Klyka, 2014-04-23 19:56:53
CPH har kanske nått sin topp nu. Det bor inte hur mycket som helst folk i CPH:s upptagningsområde och mindre blir det när BER kommer igång.
Anmäl inlägget
CX
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-04-23 15:36:04
CX kommer aldrig till CPH. Och de kommer aldrig tillbaka till ARN. Inte för att det inte skulle vara en lyckad satsning att dra igång CPH. Men allt verkar vara politik inom allianser numera. HEL är ett oneworld-nav. CPH är det inte. Om Berlin kommer igång så är det tänkbart att BER får den. Klart är dock att en HKG linje saknas i Skandinavien (Finland borträknat).
Anmäl inlägget
Erik
Skrivet av Erik, 2014-04-23 10:20:17
Tom: ja!
Bertil: vad menar du med rätt alliance ?
Anmäl inlägget
frågetecken
Skrivet av Tom, 2014-04-23 09:36:19
Är Cathy Pacific något bolag man skall ha hört talas om eller??
Anmäl inlägget
För dåligt underlag
Skrivet av Bertil, 2014-04-23 09:20:39
Håller med swire, ett bättre flygbolag än Cathay kan inte en flygplats få. Bolaget är med all rätt rankat som ett av de bästa i världen och detta gör att främst affärsresenärer skulle valt bolaget vid resor till Asien. Det är också med i "rätt" allians, One Word. Tror inte heller att dom satsar på Arlanda en gång till när det inte blev någon succe förra gången. Visserligen var det inte en direktflight, men i alla fall.
Anmäl inlägget
Önskedrömmar
Skrivet av swire, 2014-04-23 09:00:18
Jag skulle välja cathay före alla oljebolagen alla dagar i veckan för asien resor. Tyvärr så har cheap charlie resenärer sett till att både Emirates och Qatar fått fotfäste i norden.

Önskar kastrup lycka till, men det blir nog tufft. Och att få dom till Arlanda igen är nog en avlägsen önskedröm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev