Skriv ut  

Offentlighetsprincipen hinder för Pajala Airport

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2014
När kommunallagen styr innebär det också att offentlighetsprincipen gäller. I Pajala ställer det till det för flygplatsen.

- Jag kan inte garantera säkerheten här, säger den avgående flygplatschefen.

Pajala Flygplats
Pajala flygplats

Flygplatsen i Pajala är en av många kommunala flygplatser i landet. Till skillnad från alla i princip alla övriga, ligger inte verksamheten i ett kommunalt bolag utan är en del av den kommunala förvaltningen.

- Det gör det omöjligt att driva den kommersiella verksamhet som en flygplats är när det kommunala regelverket i vissa fall blir ett motstånd. Vi har helt enkelt två olika samhällsuppdrag.

Det säger Maria E Lifbom, flygplatschef i Pajala som nu tar konsekvenserna av den omöjliga situationen och avgår. Framför allt är det den unika svenska offentlighetsprincipen, där vem som helst har rätt att ta del av de underlag och beslut som det offentliga arbetar med, som skapar kollisioner i arbetet.

- Luftfartsskyddet styrs av Transportstyrelsen och vårt lokala säkerhetsprogram och de driftshandböcker som vi har är sekretessbelagda. Det ser EU och Transportstyrelsen till. Men offentlighetsprincipen öppnar på den sekretessen och i teorin kan någon alltså beställa fram de dokumenten. Hur ska jag då agera, enligt Transportstyrelsen eller kommunallagen?

Samma situation kan uppstå kring de affärsavtal som flygplatsen tecknar med flygbolag och resebyråer. Insyn i dem är inget som gagnar konkurrensen. Lika illa är det att passagerarlistor och annan information kring flygresan kan bli offentlig. Orsaken till att den nuvarande situationen uppstått ska inte läggas någon enskild person till last, menar Maria E Lifbom utan det handlar mer om att ”ingen tänkt på att det här kunde hända” när flygplatsen byggdes i slutet av 1990-talet.

Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser är medveten om problemet samtidigt som det är närmast unikt bland landets mindre flygplatser.

- På rak arm tror jag att det är Pajala och en, möjligen två flygplatser till som inte drivs via ett kommunalt bolag. Att alla de övriga är det, visar naturligtvis på att det finns orsaker till det. Att driva verksamheten som ett bolag är som jag ser det bästa sättet att förvalta kommunens pengar. Flygplatsdrift är en kommersiell verksamhet och det gäller att skapa intäkter, då bör man också arbeta i ett system som ger största möjlighet att lyckas med det, säger han till Flygtorget.

I Pajala pågår nu arbetet på att rekrytera en ny flygplatschef. Maria E Lifbom hoppas att ägandefrågan blir löst innan den personen tillträder.

- Bolagisera nu, det är det enda raka.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Så trött man blir...
Skrivet av Rune, 2014-04-26 16:15:09
Sverige är ett U-land vad gäller flyg.
Det finns inte underlag för att bedriva seriös verksamhet... Punkt...
Svensk upphandling resulterar i vad som hände med Direktflyg... Social dumpning (understött av rikstagen och EU).
Trött blir man...
Anmäl inlägget
Dölja
Skrivet av B, 2014-04-23 22:20:59
I fallet Bromma hävdar man affärsintressen när det egentligen handlar om trixande och undvikande av säkerhetsregler.

Om man kan visa hur flygsäkerheten upphålls så är det ett bevis på gott flygsäkerhetsarbete.

Om man inte kan visa det så är det ett tecken på att någonting är fel.
Anmäl inlägget
Gällivare Flygplats utbyggnad
Skrivet av Thomas Gustafsson, 2014-04-23 20:50:59
Gällivare Flygplats dör sot döden, pga vissa kommunala politikers M,VPK,med anhang. Okunnighet och klåfingrighet varit rent förödande och en av dom största till att Gällivare kommunala flygplats bollats mellan diskussionen om vård, skola och omsorg, kontra en god infrastruktur.
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Lea, 2014-04-23 14:30:49
Jag måste säga att jag är helt emot att vara för i denna diskussion om kommunal eller bolagsdrift. Det enda som är säkert är att det beror på Ryanair.
Anmäl inlägget
Sekretess inget problem
Skrivet av Linkan, 2014-04-23 12:25:41
Det som behöver skyddas kan sekretess beläggas även i en kommun. J.m.r socialkontorets verksamhet mm.

Det ryckte jag hört är att flygplatschefen ombetts att säga upp sig. Det fungerade tydligen inte med samarbetet (sklida åsikter).
Anmäl inlägget
Kommersiell flygplatsdrift i bolagsform, Ja.(2)
Skrivet av Flygkonsult, 2014-04-23 12:08:49
Brist på infrastruktur och därmed näringsliv/arbetstillfällen har medfört att många inkl. ungdomarna i dessa orter lämnat dessa orter till storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö etc. där i det finns både en god infrastruktur och levande näringsliv som ger arbetstillfällen.
Anmäl inlägget
Kommersiell flygplatsdrift i bolagsform, Ja.(1)
Skrivet av Flygkonsult, 2014-04-23 12:07:54
I dom flesta fall har offentlighetsprincipen samt pga vissa kommunala politikers okunnighet och klåfingrighet varit rent förödande och en av dom största anledningarna till att flera kommunala flygplatser har lagts ner eller bollats mellan diskussionen om vård, skola och omsorg kontra en god infrastruktur.Fortsätter........
Anmäl inlägget
Alltid av ondo?
Skrivet av Anders, 2014-04-23 09:22:13
Visst kan offentlighetsprincipen vara ett hinder men den har också sina poänger och varför alltid välja att se den som ett hinder? Skulle det vara helt omöjligt att se dess fördelar? Den öppenhet som den innebär är vi inte bortskämda med när det gäller kommunala bolag.

Om en kommunalt ägd flygplats kostar skattebetalarna en massa pengar varje år är det inte mer än rättvist att vi ska ha rätt att ta del av hur den hanteras?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev