Novair förnyar flygplansflottan
Publicerad den 9 maj 2014
Novair förblir Airbus trogen när leasingkontrakten på de tre maskiner som flugit i flottan sedan 2004/2005 går ut. Air Lease Corporation står denna gång för ägandet och leverans till Novair sker med början 2017. Leasingtiden är tio år, men kan förhandlas om till 6 eller 14 år.
– När ny teknik snart är tillgänglig är det självklart för oss att byta till de mest effektiva som finns tillgängliga, säger Anders Fred, vd för Novair till Flygtorget.
Bytet innebär att dagens tre Airbus A321-200 byts mot lika många A321NEO som har både bättre bränsleekonomi och längre räckvidd än de nuvarande flygplanen. Även kapaciteten ombord ökar med de nya versionerna.
– I dag har vi 211 stolar ombord och Airbus arbetar just nu med en certifiering för 236 stolar. Riktigt så långt siktar vi inte men det kan bli att vi går upp till 230 passagerare i en all-economykabin.
Hyreskontrakten av de nya flygplanen blev klart i dagarna och nu väntar det fortsatta arbetet med att göra de slutliga specifikationerna av hur de ska utrustas. Det innebär också utredning av på vilka distanser som de ska användas. Fram till 2007 flög Novair långlinjer i egen regi under vintersäsongen men har sedan dess hyrt in kapacitet från bland andra Air Europa och nu Aer Lingus, i båda fallen A330 med svensk kabin och inhyrt flightdeck. Samtidigt har de egna A321:orna flugit bland annat till Goa i Indien, Sri Lanka och Brasilien men med tekniska mellanlandningar på vägen.
– Brasilien till exempel flög vi via Gran Canaria och sedan turnaround över till Sydamerika. De nya flygplanen har cirka 45 minuter längre räckvidd ut och lika mycket hem så vi kan ta oss längre än från Stockholm till Kanarieöarna som idag är gränsen. Men vi räknar inte med att de ska ersätta våra inhyrda långlinjemaskiner. Det är en fråga om komfort och möjligheten att faktiskt flyga utan mellanlandning. Typisk produktion blir till Kanarieöarna och Nordafrika på vintrarna och Medelhavet på somrarna.
Novair har tidigare deltagit i det så kallade Vinga-projektet och utprovandet av kurvade inflygningar som ett sätt att spara både bränsle och miljö. De tre A320NEO har cirka 15 procent lägre bränsleförbrukning och även en förbättrad aerodynamik vilket ger lägre utsläpp av CO2.
Kommentarer
Någon som vet om dom återigen kommer behöva cabin crew arlanda
Kramper, domningar och sånt kan vara ett tecken på att även du blitt till åren;) säkert inget fel på stolarna.
Kul! Bara att gratulera alla på Novair! Sedan är det j u synd att det finns folk som alltid måste klaga!
Jag har åkt flera ggr med Novairs A321 och njutit av resan, satt senast längs bak där flygkroppen börjar smalna av, så endast två stolar i bredd istället för tre, jättebra plats och direkt vid utgången när dom använder både utgång fram och bak!
Tycker som Tim
jättekul att dom flyger vidare och införskaffar nya maskiner….men varför detta klagande jämt här av vissa?
Dessa nya stolar som nu är på väg i fler och fler maskiner är fruktansvärt obekväma, kramper domningar smärta i svank är problem som man inte upplevde förr.
Max en timme klarar man i dessa nya tortyrredskap
Som 321 skriver så gick NVR från 199 stolar till 211. Detta gjorde man genom att de två bakre sektionerna fick två stolsrader till.
Du är väl för snål för att boka extra benutrymme där fram eller ? Att skriva att det är kundförakt visar att du inte har en susning om vad du pratar om.
Att man nu får in mer stolar i en 321:a är tack vare ny Cabin design med lättare material, tunnare ryggstöd med fickor i övre rygg samt bredare sittyta. Allt detta går att läsa på Airbus hemsida.
Kors i taket! Trodde de skulle kasta in handduken när kontrakten gick ut, kul att de flyger vidare.
Novair har 211 stolar i sina 321:or just nu….inte 220
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten