Skriv ut  

Växjö flygplats mindre beroende av inrikestrafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 maj 2014
Nyligen öppnades linjen från Växjö till Amsterdam och ett par dagar senare meddelade Ryanair att de återuppväcker trafiken till Düsseldorf. Flygtrafiken på Växjö Småland Airport har fått uppsving och det är utrikesdestinationerna som överväger.

Estonian Air
Estonian Air

Trafik till Bromma eller Arlanda är standardutbudet när det gäller reguljärtrafik på de regionala flygplatserna i landet. Växjö Småland Airport har på kort tid etablerat två egna utrikeslinjer och är en av de regionala flygplatserna i landet som fått en kraftig tillväxt under året. I mars öppnade Nextjet en linje till Oslo Gardermoen och den 5 maj premiärflögs sträckan Växjö – Amsterdam med en av Estonias Embraer 170. Det var två efterlängtade linjer som gör det möjligt att ta sig till utrikes destinationer utan att passera Stockholm.

– Vi har slitit för att få till en direktanslutning till en europeisk hub under lång tid och nu börjar det hårda arbetet. Om vi bara får en tredjedel av den potential vi har sett finns så är flyglinjen en succé för alla inblandade. Denna gång till en av världens största flygplatser vilket känns helt fantastiskt, säger Ulf Axelsson, vd på Växjö Småland Airport.

I veckan meddelade Ryanair att de återuppväcker linjen till Düsseldorf-Weeze som togs bort förra året i den stora neddragningen som Ryanair gjorde i Sverige. Det gör att Växjö nu har fyra reguljära linjer till utlandet: Amsterdam, Oslo, Düsseldorf och Alicante och två inrikes till Stockholm, Bromma och Arlanda.

Juvelen i det utbudet är den nya trafiken till Amsterdam. Under årens lopp har det gjorts ett flertal försök med en linje till en annan hub, Köpenhamn men de har inte överlevt någon längre tid. Därför ska satsningen på Schipol vårdas noggrant med förhoppningen att de inledande 8 rotationerna i veckan på sikt ökas till 13 i veckan.

Även charterutbudet växer under de två kommande säsongerna, sommaren, vintern, finns tio destinationer på programmet. Det inkluderar en enstaka avgång till Mexiko när Thomas Cook flyger en Airbus A330 från Småland, via Oslo till Cancun. I övrigt flyger bland andra Jet Time, Freebird och Malmö Aviation till Larnaca, Kreta, Rhodos, Split, Anatalya, Mallorca, Teneriffa, Gran Canaria och Andorra.

Sammantaget är det en trafikutveckling på Växjö Småland Airport som gör flygplatsen allt mindre beroende av den tidigare ryggraden i verksamheten, linjerna till Stockholm. År 2012 hade flygplatsen närmare 195 000 passagerare och av dem var 102 000 utrikes resenärer, en ökning med 27 procent från året innan.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Köpenhamn
Skrivet av Insikt, 2014-05-17 13:53:09
Flygplatsen har flera gånger försökt upprätthålla eller starta om flyg till Kastrup. Tyvärr har Öresundsbrons tillkomst gjort att fler väljer resor på marken än via flyg till Köpenhamn. Det räcker inte att Näringslivet säger sig vilja flyga till Köpenhamn. Man måste göra det regelbundet också.
Låt oss hoppas att de nya linjerna används tillräckligt frekvent för att se skall kunna vara kvar.
Anmäl inlägget
Snabba förbindelser
Skrivet av Regnrock'n'roll, 2014-05-16 14:26:55
Alltid bra med konkurrens... Jag är bara så trött på att samma tjat om att hata Kastrup dyker upp hela tiden. Det finns alltför många småpojkar utan kunskaper här på Flygtorget. Flygtrafik/flygplatser handlar inte om att att heja på ett fotbollslag och hoppas att det vinner. Utan Kastrup skulle skandinavisk flygtrafik kanske fungera för Nisse Filur som tycker det är häftigt att åka utomlands ett par ggr/år - men inte för näringslivet.
Anmäl inlägget
Bra med en världshub
Skrivet av Bo i bulten, 2014-05-16 00:27:13
Skönt att Småland blir mindre beroende av Kastrup.
Anmäl inlägget
Ständiga reprisr om samma samk
Skrivet av Regnrock'n'roll, 2014-05-15 21:22:59
Inte en chans får förloras när det gäller att dissa Kastrup. Det ser FT:s läsare till. Så fort CPH vaknade så ropade han: " -Jippi!!!" ... och slängde iväg några negativa ord redan 08.02... Fakta:
CPH är den absolut populäraste flygplatsen för smålänningarna. Folk tar statssubventionerat tåg eller bilen dit - därför lönar sig ej flyget. Det är är få som ska till Rio eller Nairobi men desto fler till olika europeiska platser.
Anmäl inlägget
wrong
Skrivet av Hampus, 2014-05-15 20:18:39
Antalya....
Anmäl inlägget
Liten hub
Skrivet av CPH, 2014-05-15 08:02:37
Köpenhamns flygplats är inte längre attraktiv som knutpunkt jämfört med t.ex. Amsterdam eller Frankfurt, utbudet av trafik och transitmöjligheter är helt enkelt för litet i Köpenhamn numera. Kom ihåg att SAS lagt ner större delen av långlinjetrafiken. AMS och FRA är överlägsna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev