SAAB 2000 målad i SAS färger
Jet Time var först och målar sina ATR72 som flyger trafik år SAS i det skandinaviska flygbolagets färger, långt från den egna gulbruna färgskalan. Nu följer Braathens Regional efter och målar två SAAB 2000 i vitt, blått och rött, helt enligt SAS eget designschema.
– Vi har fyra av våra maskiner som flyger uteslutande för SAS och därför har vi beslutat att måla två av dem, säger Jimmie Bergqvist på Braathens Regional till Flygtorget.
Den första SAAB 2000 i SAS-färger har just börjat synas ute på linjerna och följs alltså senare av ytterligare en. De andra två i Braathens ”SAS-flotta” ska fortsättningsvis vara helvita.
Det är i och för sig inte första gången som det flyger SAAB 2000 i SAS-design. Swelink/Scandinavian Commuter. ett dotterbolag till SAS med uppdrag att flyga små och tunna linjer under åren 1988 till 2004, använde bland annat den stora SAAB-maskinen. Den hade den då typiska målningen med vit flygkropp och de tvärställda färgerna från de skandinaviska flaggorna. Även SAS dotterbolag Air Botnia, föregångaren till Blue1, hade samma färgschema som ägaren SAS använder idag på alla sina maskiner, SAAB 340 och 2000, Fokker F28 och Avro RJ100. Enda skillnaden var att det stod Air Botnia istället för SAS på flygkroppen och stjärtfenan.
Braathens Regional har idag 17 flygplan i flottan, tolv SAAB 2000 och fem ATR 72. Tolv av dem flyger för Sverigeflyg, fyra för SAS och en för Malmö Aviation, även det målat i uppdragets färger.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Priser
Skrivet av Man blir trött, 2014-05-20 09:59:37
Per-Åke, du får gärna utveckla ditt påstående och gärna jämföra en snittresa inrikes med flyg kontra tåg. Tåget är nästan alltid dyrare än flyget, om vi tar bort alla bidrag som staten plöjer ner i järnvägen kommer priset på en tågresa att bli 4-6ggr dyrare än samma resa med flyg. Sen att tåget skulle vara miljövänligt, det är bara en enda stor myt!
|
|
Snabbare
Skrivet av Frasse, 2014-05-18 12:55:05
Saaben är ca 30% snabbare, kostanden per säte mellan Jet Time och Braathens ligger på samma.
Fördelen med ATR, fler stolar. Fördelen med Saaben är hastigheten.
|
|
Leasing
Skrivet av 33, 2014-05-17 09:26:44
Kolla lönerna på JT o kolla leasingpriserna på en Atr 72 600 kontra en Saab 2000 så får du nog tänka om!
|
|
Billigt!
Skrivet av 2015, 2014-05-16 16:41:28
Jag tror nog att priset/ passagerarstol är betydligt billigare med Jet Time. Tidsvinsten med S20 och At7 är försummbar.
|
|
Håller priset uppe...!
Skrivet av Petimeter, 2014-05-16 16:04:43
Allvarligt talat, Per-Åke - tycker du att det är DYRT att flyga inrikes...?
|
|
Marknadsmässigt??
Skrivet av Per-Åke, 2014-05-16 15:46:01
Beviset för bristande konkurrens inom flyget inrikes, alla är i säng med alla och håller priserna uppe till samhällets/resenärernas nackdel.
|
|
Falskt?
Skrivet av Petimeter, 2014-05-16 11:49:40
Varför är det falskt när ett flygbolag har underleverantörer men fullkomligt normalt när byggföretag, industrier och alla andra delar av näringslivet gör det...? Har jag missat nåt eller är flygbranschen ett helt eget litet universum med egna regler?
|
|
Falsk marknadsföring
Skrivet av EMB, 2014-05-16 11:38:52
Lika falskt som när Direktflyg hyr in Avies / AIS och kallar det Direktflyg!
|
|
SAS
Skrivet av M.p, 2014-05-16 09:29:55
Jag tror nog Braathens kommer ha fortsatt uppdrag av SAS så länge dem behöver den typen av produktion, finns väl inte direkt några andra bolag i Scandinavien förutom Braathens och Jet Time som kan flyga den produktionen.
Btw snyggt m Saab i SAS-färger
|
|
2015?
Skrivet av Seppo, 2014-05-16 09:25:07
Undrar om de lyckas behålla kontrakten efter 2015? Måla om ett flygplan kan alla göra över en helg.
|
|