Braathens Regional i SAS färger

Publicerad den 2014-05-16 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Vitt, blått och rött. En av Braathen Regionals tidigare helvita SAAB 2000 är numera målad i SAS färger eftersom den uteslutande flyger i SAS linjenät.
SAS

SAAB 2000 målad i SAS färger

Jet Time var först och målar sina ATR72 som flyger trafik år SAS i det skandinaviska flygbolagets färger, långt från den egna gulbruna färgskalan. Nu följer Braathens Regional efter och målar två SAAB 2000 i vitt, blått och rött, helt enligt SAS eget designschema.

– Vi har fyra av våra maskiner som flyger uteslutande för SAS och därför har vi beslutat att måla två av dem, säger Jimmie Bergqvist på Braathens Regional till Flygtorget.

Den första SAAB 2000 i SAS-färger har just börjat synas ute på linjerna och följs alltså senare av ytterligare en. De andra två i Braathens ”SAS-flotta” ska fortsättningsvis vara helvita.

Det är i och för sig inte första gången som det flyger SAAB 2000 i SAS-design.  Swelink/Scandinavian Commuter.  ett dotterbolag till SAS med uppdrag att flyga små och tunna linjer under åren 1988 till 2004, använde bland annat den stora SAAB-maskinen. Den hade den då typiska målningen med vit flygkropp och de tvärställda färgerna från de skandinaviska flaggorna. Även SAS dotterbolag Air Botnia, föregångaren till Blue1, hade samma färgschema som ägaren SAS använder idag på alla sina maskiner, SAAB 340 och 2000, Fokker F28 och Avro RJ100. Enda skillnaden var att det stod Air Botnia istället för SAS på flygkroppen och stjärtfenan.

Braathens Regional har idag 17 flygplan i flottan, tolv SAAB 2000 och fem ATR 72. Tolv av dem flyger för Sverigeflyg, fyra för SAS och en för Malmö Aviation, även det målat i uppdragets färger.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Man blir trött
2014-05-20 11:59

Per-Åke, du får gärna utveckla ditt påstående och gärna jämföra en snittresa inrikes med flyg kontra tåg.
Tåget är nästan alltid dyrare än flyget, om vi tar bort alla bidrag som staten plöjer ner i järnvägen kommer priset på en tågresa att bli 4-6ggr dyrare än samma resa med flyg.
Sen att tåget skulle vara miljövänligt, det är bara en enda stor myt!

Frasse
2014-05-18 14:55

Saaben är ca 30% snabbare, kostanden per säte mellan Jet Time och Braathens ligger på samma.

Fördelen med ATR, fler stolar.
Fördelen med Saaben är hastigheten.

33
2014-05-17 11:26

Kolla lönerna på JT o kolla leasingpriserna på en Atr 72 600 kontra en Saab 2000 så får du nog tänka om!

2015
2014-05-16 18:41

Jag tror nog att priset/ passagerarstol är betydligt billigare med Jet Time. Tidsvinsten med S20 och At7 är försummbar.

Petimeter
2014-05-16 18:04

Allvarligt talat, Per-Åke – tycker du att det är DYRT att flyga inrikes…?

Per-Åke
2014-05-16 17:46

Beviset för bristande konkurrens inom flyget inrikes, alla är i säng med alla och håller priserna uppe till samhällets/resenärernas nackdel.

Petimeter
2014-05-16 13:49

Varför är det falskt när ett flygbolag har underleverantörer men fullkomligt normalt när byggföretag, industrier och alla andra delar av näringslivet gör det…?
Har jag missat nåt eller är flygbranschen ett helt eget litet universum med egna regler?

EMB
2014-05-16 13:38

Lika falskt som när Direktflyg hyr in Avies / AIS och kallar det Direktflyg!

M.p
2014-05-16 11:29

Jag tror nog Braathens kommer ha fortsatt uppdrag av SAS så länge dem behöver den typen av produktion, finns väl inte direkt några andra bolag i Scandinavien förutom Braathens och Jet Time som kan flyga den produktionen.

Btw snyggt m Saab i SAS-färger

Seppo
2014-05-16 11:25

Undrar om de lyckas behålla kontrakten efter 2015?
Måla om ett flygplan kan alla göra över en helg.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten