Skriv ut  

Lägg bud på flygbiljett med en Avro Lancaster

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 maj 2014
Arton timmar i luften. Fem dagars restid. Ingen tryckkabin. Det låter inte som en atlantflygning att längta efter. Men det är redan hård budgivning om de åtta flygbiljetter som gäller för en flygning från Kanada till England med en – Avro Lancaster.

Lancaster
Lancaster

Sista resan med en klassisk flygplanstyp brukar vara något som lockar flygentusiasterna. Förra året flög SAS en sista tur Arlanda - Köpenhamn med MD 80, en flygning som fyllde den klassiska arbetshästen till sista plats. Likaså avslutade flygbolaget Birman Bangladesh epoken DC 10 i passagerarversion med en serie rundturer i England som lockade stora skaror.

Nu vankas en flygtur som kommer att få det att vattnas i munnen på de flesta flygnördar i världen. Det handlar visserligen om varken en sista flygning och inte heller om ett flygplan som gjort sig känt för någon överdriven komfort ombord: Avro Lancaster. Det är ett av de mest framgångsrika bombplanen från andra världskriget och byggdes i 7 377 exemplar men det finns bara två kvar i flygande skick.

Lancaster
Cockpit Lancaster

Ett av dem tillhör det kanadensiska Warplane Heritage Museum och ska i augusti flyga från hemmabasen i Hamilton i Kanada till England och delta i en del evenemang tillsammans med den andra kvarvarande och flygande Lancastern. Det är en flygning som beräknas ta 18 timmar i luften men sträcks ut till fyra dagar med mellanlandningar på bland annat Grönland och Island. Flygningen utförs dessutom på max 3 000 meter eftersom Lancastern saknar tryckkabin. Flygningar över Atlanten är annars inga problem för den fyrmotoriga maskinen. Både under och efter andra världskriget användes flygplanet för frakttransporter och ett antal flygplan tillverkades också i Kanade och färjeflögs sedan till England. Ett par maskiner inreddes med nödtorftiga passagerarutrymmen och den första av dem slog 1943 hastighetsrekord på sträckan Montreal – Prestwick. Den flygningen tog 12 timmar och 26 minuter non stop och var en timme snabbare än tidigare noteringar.

Komforten ombord är inte mycket att skryta med. Bland annat går vingbalken rakt genom flygplanskroppen vilket på sin tid tvingade besättningen att hasa över eller under vid förflyttning i flygplanet. Å andra sidan var inte ett bekvämt resande syftet med flygningarna över Tyskland, genom luftvärnseld och anfallande stridsflygplan.

Den typen av skarpt läge slipper de åtta lyckliga som får chans att följa med på flygningen över Atlanten. Däremot kommer det att kosta en slant. Biljetterna auktioneras nämligen ut på Ebay och utgångspriset är 276 000 kronor. Enkel väg. Då ingår å andra sidan lite fringisar som en speciell Lancaster-utbildning och framför allt – känslan av att ha flugit ombord på en av flyghistoriens verkliga klassiker.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TP 80
Skrivet av Anders S, 2014-05-21 07:59:54
I Sverige fanns en flygande Lancaster vid FC. Den störtade i samband med motorbränder 1955. Av de fyra i besättningen omkom två. En av dessa hade sin placering bakom vingbalken och kunde inte sätta på sig fallskärmen förrän han hade hasat sig förbi vingbalken. Jag var åsyna vittne till haveriet och såg två fallskärmar utvecklas.
Anmäl inlägget
Jag har...
Skrivet av Pilot, 2014-05-16 15:39:44
suttit i den maskinen när jag var på hamiltons flygmuseum. Riktigt fin kärra. De som får biljetter kan skatta sig lyckliga!
Anmäl inlägget
Fler biljetter?
Skrivet av Sjukt rik, 2014-05-16 10:59:03
http://www.ebay.ca/itm/Avro-Lancaster-Bomber-Flight-/251519471501?ssPageName=ADME%3AL%3ALCA%3ACA%3A1123

Någon som vet när de släpper fler biljetter?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev