Norwegian flyttar hem Dreamlinern

Publicerad den 19 juni 2014
Kommentarer
Fem Boeing 787 är nu överförda till Norwegians norska flygbolag, Norwegian Air Shuttle. Samtidigt har de norska flygmyndigheterna förlängt den gällande dispensen för att flyga med utländska besättningar.

I början av juni levererades den sjätte Dreamlinern till Norwegian, även den något försenad och efter utsatt leveranstid. Den växande flottan av långlinjemaskiner innebär dock inte att pusslet med att hålla ihop intercontlinjenätet har minskat. Bara från Arlanda flyger Norwegian tretton långlinjeavgångar i veckan och där finns nu en Boeing 767-300ER från EuroAtlantic inhyrd fram till den 23 juli för att flyga i första hand trafiken till New York. Även i Köpenhamn flyger EuroAtlantic regelbundet, då med en Boeing 777-200ER på sträckan Kastrup – Los Angeles.

– Ja, en period framöver har vi fler linjer än flygplan, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.

Samtidigt har Norwegian gjort en rockad och flyttat fem av de sex Dreamlinermaskinerna från Norwegian Long Haul, NLH, till Norwegian Air Shuttle, NAS. Det innebär att de nu flyger på det norska AOC som inte omfattas av de utredningar och protester som pågår i USA och alltså kan flyga trafiken dit. De norska flygmyndigheterna har också förlängt den dispens som NAS har och som skulle ha gått ut den 30 juni. Norwegian kan därför fortsätta att bemanna långdistansflygningarna med kabinbesättningar från Thailand.

Den i nuläget kvarvarande Boeing 787 som ligger i NAI, Norwegian Air International, har alltså har ett irländskt AOC och används uteslutande på linjerna från Skandinavien till Bangkok.

Pusslet med långlinjeflottan fortsätter dock, bland annat används en Boeing 787 på flygningar till Gatwick för att kabin och flightdeck ska kunna träna in sig på den nya maskinen. Enligt planerna ska också trafiken från Gatwick till USA starta den 3 juli med tre avgångar i veckan.

I dagarna rapporterade också spanska medier att Norwegian planerar att sätta in långlinjekapacitet från Barajasflygplatsen i Madrid. Där finns den senaste av de utländska baserna med två Boeing 737-800 baserade som flyger till bland annat Stockholm, Oslo, Helsingfors, Warszawa och London. Enligt den spanska tidningen Reportus handlar det om långlinjer dels till USA, dels till Sydamerika.

– Vilka långdistanslinjer som lanseras från Spanien återkommer vi med så snart det är klart men det är inte otänkbart att det blir från både Barcelona och Madrid, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Lasse
2014-06-23 00:10

Selvsagt skal de det! Og det bestemmer heldigvis IKKE SAS

Erik
2014-06-22 22:24

Jag tycker också att det är skrämmande att läsa dina åsikter Lasse!

Det är självklart att det EJ ska vara thailändare eller amerikanare som jobbar ombord på europeiskt registrerade flyg om de ej har arbetstillstånd i Europa.

Har de rätt arbetstillstånd så är det dock inga problem.

Lasse
2014-06-21 17:02

Det er skremmende å lese noen av innleggene som f.eks av suxx. Hva er det han prater om? NAS ansatte har akkurat de samme betingelsene som andre ansatte. I skandinavia, hvor 90% er ansatt, har de tilsvarende, eller bedre betingelser enn SAS. På andre baser, har de like gode, eller bedre enn lokale betingelser. Hvorfor kan det ikke like godt være et crew fra USA el Thailand ombord i en flygning fra London til Ft. Lauderdale? Mener du at crewet skal være hel norsk? Det er fullstendig absurd.

Gege
2014-06-20 01:00

det blir 7 dreamliner, Nr 7 kommer nu i dagarna.

Biz
2014-06-19 21:27

@solstråle
Nej Volvo ska inte ha svenska löner i sina fabriker i sydamerika. Det är inte det det handlar om. Tycker du att Volvo ska ha thailändsk personal och thailändska löner i sin fabrik i Torslanda? Det är detta Norwegian håller på med och det måste stoppas!

Trötter
2014-06-19 14:24

skattebetalarna får stå för notan när andra bolag går under och lönegarantier och A-kassa ska betalas. Norwegian upplägg bidrar inte till något av ovan eftersom arbetsgivaravgifter inte betalas för berörda crew. Utan tillåts med myndighetens omsorg konkurrera med bolag på orättfärdiga vilkor.

solstråle
2014-06-19 13:57

Det är skattebetalarna som får ta smällen när andra bolag går under och tvingas friställa folk.??? Att Norwegian är med på noterna och tar möjligheten med de förutsättningar som finns är bara att gratulera och varför en spanjor eller Thailändare eller Engelsman inte skulle få arbeta är ju bara befängt! Skall Volvo använda svenska löner och förmåner i sina fabriker i sydamerika?

Vadå flyttade??
2014-06-19 10:28

Har Flygtorget koll på det här ?? Nej!! Ingen 787 Dreamliner är flyttad någonstans. Alla är registrerade på Irland fortfarande. Flygtorget måste läsa på som vanligt. Vad som hänt är att 787 Dreamliner i stor utsträckning flygs inom ramen för det norska AOC:t. Men flyttade??? Var god beskriv vad ni menar…

Suxx
2014-06-19 09:58

Om de hade konkurrerat på lika villkor med löner och avgifter som hör hemma här i Skandinavien så hade jag bara gratulerat till framgångarna.
Det här framstår ju dessvärre bara som fult spel medans beslutsfattare tyst tittar på..
Det är skattebetalarna som får ta smällen när andra bolag går under och tvingas friställa folk.
Det är tragiskt att skiten får fortgå.

Suxx
2014-06-19 09:57

Om de hade konkurrerat på lika villkor med löner och avgifter som hör hemma här i Skandinavien så hade jag bara gratulerat till framgångarna.
Det här framstår ju dessvärre bara som fult spel medans beslutsfattare tyst tittar på..
Det är skattebetalarna som får ta smällen när andra bolag går under och tvingas friställa folk.
Det är tragiskt att skiten får fortgå.

B
2014-06-19 09:20

Blir spännande att se vad de gör när de inte kan ha thaicrew och piloter med kontrakt i Singapore längre. De norska myndigheterna kan inte ge dispens och kringgå norsk lag hur länge som helst.

Sim
2014-06-19 08:53

När fullbodas Kjos snack om ARN som “The Gateway to Asia”? När Flygtorget intervjuvade honom i höstas sade han att vi snart skulle få se det. Men, nu har ARN fått 4 USA rutter och 1 Asien rutt. Jag förstår inte heller varför han satsat på USA från ARN, han sa att det var en lågt hängande frukt, men Asien marknaden måste vara minst lika lågt hängande. Nu har de AOC och problem med tillstånd från USA? Vad begränsar dem just nu för flygningar till Asien?Den bristande flotta…

Positiv
2014-06-19 07:58

Positivt med ett bolag som är expansivt till skillnad från klagosången från bolaget på väg ner i källaren!

ABC
2014-06-19 05:21

Glömde en sak utöver föregående. De saknar dessutom helt flygplan för fyra USA-avgångar.

ABC
2014-06-19 05:19

Med sex 787 och flygschemat från mitten av juli har Norwegian tre möjliga dagar där de kan göra det underhåll som tar mer än ett par timmar alternativt ordna backup till den egna flottan. Tisdagar i Oslo, torsdag och söndag på Arlanda. Alla andra dagar och på alla andra flygplatser saknas egen backup och tid för tidskrävande underhåll helt. Lycka till!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten