Skriv ut  

Boeing bygger efterföljare till B757

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 juni 2014
Tio år efter att den sista Boeing 757 rullade ut från fabriken funderar nu Boeing på en efterföljare. Det är flygbolagen som vill ha ett mellanstort flygplan med långlinjekapacitet.

Boeing B757
Boeing B757

En heltäckande produktkatalog med flygplanstyper som fyller flygbolagens alla behov. Det är en drömsits för de stora flygplanstillverkarna. Airbus har A320-familjen som övergår i storsäljaren A330 och nu kompletteras med A350 och på toppen tronar A380. Boeing å sin sida har B737-familjen, följd av B767, 777, 787 och en inte helt lättsåld B747.
         
Men här och vara i utbudet finns luckor och Boeing har nu börjat fundera på en efterföljare till medeldistansmaskinen B757 som i sin tur tog över efter Boeing 727. Den gick visserligen ur produktion redan 2005 efter 1 050 levererade exemplar men är fortsatt populär hos de flygbolag som vill ha ett flygplan för de lite tunnare interkontinetala linjerna. I Norden är det framför allt Icelandair som använder den på trafiken över till Nordamerika via det klassiska mellanstoppet på Island. Finnair har använt ett fåtal maskiner och de amerikanska bolagen United och Delta använder den på linjerna till Skandinavien, vilket också Ethiopian gör med jämna mellanrum. Modellenen har även synts på i chartertrafik på olika svenska flygplatser.
         
I takt med att allt fler flygbolag börjat använda den senaste generationen av A320-familjen och Boeings MAX-versioner för att flyga bland annat över Atlanten, har Boeing börjat undersöka om det inte finns utrymme för en helt ny flygplansmodell. Den ska i så fall fylla det lilla glapp som finns mellande största versionerna av Boeing 737MAX, som tar upp till 192 passagerare och den minsta Dreamlinern, B787-8 med 242 stolar ombord.
         
Det finns ett intresse hos flygbolagen, asiatiska Air Astana ligger på Boeing och vill ha ett flygplan med intercontinental kapacitet och flygtider upp mot nio timmar utan att för den skulle vara en twin-aisle. Även amerikanska Delta, som idag har den största flottan av just B757 är intresserade av en ny modell för linjerna tvärs över den amerikanska kontinenten men för att använda på de tunnare linjerna till Europa.
         
Utvecklingen av ett helt nytt flygplan är ett tids- och resurskrävande projekt. Just nu är Boeing fokuserade på utvecklingen av den nya Boeing 777X, Boeing 737MAX och den stora versionen av Dreamlinern, B787-10 men å andra sidan upphör tillverkningen av B767 inom en snar framtid vilket kan frigöra kapacitet hos flygplanstillverkaren. Ett eventuellt nytt flygplan kan inte komma i luften förrän om cirka tio år.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Källkritik
Skrivet av Litar, 2014-07-02 20:31:30
Bästa pf Flygtorget brukar inte ha koll på fakta när man skriver. Därför kan man misstänka att det inte alls är ett långlinjeflygplan med räckvidd upp till 9 timmar man är ute efter, utan ett medeldistansplan som ersätter 757...
Anmäl inlägget
Långliner
Skrivet av pf, 2014-06-30 20:47:02
bør lære seg å lese....i artikkel over står det klart

"Det är flygbolagen som vill ha ett mellanstort flygplan med långlinjekapacitet."

Etter hva jeg forstår vil Boeing bygge for dette.
Anmäl inlägget
Max 9 timmar
Skrivet av Långlinjer, 2014-06-30 19:11:42
Boeing 757 klarar med nöd och näppe kortare atlantflygningar på ca 8,5 timmar och är inte något långlinjeflygplan i egentlig mening som t.ex. 787 eller andra...
Anmäl inlägget
Ahum
Skrivet av Långlinje, 2014-06-30 19:09:47
Men snälla nån, 757 har inte långlinjekapacitet. Nu är kunskapen bristfällig hos Flygtorget igen...
Anmäl inlägget
Etterfråger
Skrivet av pf, 2014-06-30 12:16:41
flybolag kapasitet i denne kategorien som en ny B-757 vil innebære, ja så er det bare å bygge den for "long and thin" markedet.....

Hva gjør f.eks Icelandair, mange fly har en moden alder, og 757 virker å være en riktig arbeidhest for det bolaget. Delta og United kan fremdeles tilby en del USA-Europeiske destinasjoner v.v. som ikke er lønnsomme for større fly. Samme bolag kan fly non-stop til flere byer i kontinentale USA til Hawaii f.eks.
Anmäl inlägget
Visste jag inte
Skrivet av BM, 2014-06-30 10:13:59
Har A320neo och 737MAX redan börjat flyga över Atlanten? OJ!
Anmäl inlägget
Nej, inget beslutat
Skrivet av Aviator, 2014-06-30 08:20:40
Funderar är väl inte samma sak som Bygger?? Varför inte anställa en journalist på Flygtorget?

Boeing oroar sig för att A321 Neo kommer att sno andelar då 739 Max inte kommer upp i samma range.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev