Det finns 30 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Organisera om!!!
Skrivet av Mats TB/LFV/DK/Mavia, 2014-07-05 18:49:09
Ekonomiskt tänkt. Lägg ner SAS, Låt Malmö Aviation starta bolaget Sweden Aviation och köra SAS linjer. Per G är mer lämpad att driva affärer än de flesta i SAS. Per G Braathen, tag nu tag i klubban... Kram från en gammal trotjänare..
|
|
SAS förstår...
Skrivet av JAG, 2014-07-05 07:17:06
Men tydligen inte danskarna...
"SGH-klubben erkänner också att planerna fått ett ”något kyligt mottagande” av SAS men att arbetet fortsätter. "
|
|
Ge inte upp i facket
Skrivet av Keynes, 2014-07-05 02:33:24
Kunskapen att dra vettiga slutsatser hur den nyliberalistiska ideologin med dess trångsynta teoretiska ekonomiska modeller har styrt hela västvärlden och dess ekonomier de senaste 30 åren låter sig ännu vänta. Makroekonomiskt tänkande på ekonomin och dess företag borde tas i bruk i större skala. Detta gäller inte minst flygbolag som lätt skadas av konjunkturer. Njut av sommaren och jobba på.
|
|
Då blir det konkurs
Skrivet av Resenären, 2014-07-03 20:20:24
Vill SAS flyga med låg kabinfaktor och gå med förlust så hå på danskarnas linje.. Bara eurobonusjagare kastar bort timmar på Kastrup när man kan flyga direkt med flygbolag med bättre ombordservice och nyare flygplan. Jag struntar väl i ett trevligt Kastrup, jag vill till min slutdestination asap!
|
|
Då blir det konkurs
Skrivet av Resenären, 2014-07-03 20:17:26
Vill SAS flyga med låg kabinfaktor och gå med förlust så hå på danskarnas linje.. Bara eurobonusjagare kastar bort timmar på Kastrup när man kan flyga direkt med flygbolag med bättre ombordservice och nyare flygplan. Jag struntar väl i ett trevligt Kastrup, jag vill till min slutdestination asap!
|
|
Då blir det konkurs
Skrivet av Resenären, 2014-07-03 20:15:28
Vill SAS flyga med låg kabinfaktor och gå med förlust så hå på danskarnas linje.. Bara eurobonusjagare kastar bort timmar på Kastrup när man kan flyga direkt med flygbolag med bättre ombordservice och nyare flygplan. Jag struntar väl i ett trevligt Kastrup, jag vill till min slutdestination asap!
|
|
Snart dags för slutliga lösningen
Skrivet av mrbo, 2014-07-03 17:07:29
Utan att gilla Göran P's politik så hade han dock ett bra och uppskattat erbjudande för en del år sedan. Danskarna strejkade och ville sälja, norrmännen ville sälja och GP erbjöd att Sverige skulle köpa ut dem. Danskarna slutade strejka och tvärslut på säljdiskussionerna. Kom igen Rickard G. Jag väntar på ditt drag
|
|
Självklara baskunskaper
Skrivet av Läraren, 2014-07-02 11:04:46
*Ka, du menar "själva" och "självklart - inte "skälva" respektive "skälvklart". Det heter "baserad" med ett s och i det här fallet ska det vara "baserat". Sammansatta ord särskrivs inte. Är en förkortning inblandad blir det bindestreck, således heter det "SAS-personalen".
|
|
Skandinavisk kommunikation
Skrivet av Läraren, 2014-07-02 11:02:57
*Sierra lär dig stava till "Skandinavien". *Stefan, "Norden" skrivs med stor beynnelsebokstav precis som ditt eget namn... *CP, det heter" PÅ Amager". Det är en ö - eller en leråker. *Nisse, du har rätt! *Harry, du har rätt!
|
|
Har skett tidigare
Skrivet av Flyget, 2014-07-02 10:43:19
Detta att SAS vill att alla deras flygningar ska gå via CPH har redan skett en gång, då började man genomföra arbetet men fick genast brottom att avsluta det och gå tillbaka till tre stora baser då man snabbt fick minskat passagerare antal och i stort sett gav bort passagerare till de andra stora bolagen i Europa som LH, KL, AF, BA m.f. som då frossade på passagerare från Norge och Sverige och många av dessa passagerare har SAS inte kunnat ta tillbaka.
|
|
Ska vi subventionera Kastrup?
Skrivet av Stor FL, 2014-07-02 09:51:22
Någon gång måste det bli slut på svensk och norsk subvention av danska arbetstillfällen. Dela upp SAS eller lägg ner det. Det är synd att dansk egoism ska orsaka att SAS, ett utmärkt flygbolag för passagerarna, skall gå i graven. Men det är orimligt att Sverige och Norge ska fortsätta att hålla Danmark under armarna, som nu sker.
|
|
Danska drömmar
Skrivet av Sierra, 2014-07-01 23:47:51
Well Danes, ta beslut om att avskaffa vinter, andra folkslag än danskar i scandinavien samt olagligligförklara konkurrens. Good luxk.
|
|
CPH bra för södra Sverige!
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-07-01 19:29:42
För oss som bor i södra Sverige är faktiskt CPH jättebra. Tåg, buss eller bil rakt in på flygplatsen via Öresundsbron! Amager är verkligen inte nån leråker som nån skrev, Örestad är säkert ett av de hetaste etableringsställena i hela Danmark! Mellanlandar heller där om det inte finns direktflyg från t. ex. Landvetter, fy för att behöva göra omvägen över Arlanda, nästan alltid åt fel håll!
|
|
CPH
Skrivet av Micke, 2014-07-01 18:29:00
Märkligt att danskarna börjar bli oroliga då det är dom som har "strejkat sönder" flygbolaget totalt. Det är på flygningarna från Cph som man oftast får det sämsta servicen på SAS. Ska SAS överleva så är det i sista minuten att dom börjar flyga mer från Osl & Arn för att kunna konkurrera mer med alla de andra. Vi är många som inte längre vill eller flyger via tragiska Cph.
|
|
Nä nä!
Skrivet av stefan, 2014-07-01 16:57:16
Vad som är bra för danskarna är inte nödvändigtvis bra för SAS,man kan inte räkna med att alla resenärer i övriga norden ska ta omvägen via CPH,det blir bara att man väljer ett annat bolag till slut o SAS mister resenärer,SAS ska flyga från platser där det finns underlag!Danskarna kan väl också börja med att sluta tvinga kvar plan på backen om man nu önskar SAS lite framgång!
|
|
Det är facket
Skrivet av Ka, 2014-07-01 16:09:27
Det är det danska facket som vill ha större del av SAS basserad i CPH och inte SAS skälva. SAS ledning har skälva sagt att de skulle vilja sattsa mer på ARN och OSL, det är däremot det danska facket emot och skälvklart får de vissa av de lata i SAS personalen med sig.
|
|
Lägg ner.
Skrivet av Harry, 2014-07-01 14:24:22
Bättre att gynna skattesmitarbolag som går i spetsen för social dumping.
Håller helt med!
http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/07/01/1018/norwegian-faller-markert
|
|
Dela upp
Skrivet av Lägg ner skiten, 2014-07-01 14:11:22
Dags att lägga ner SAS-skiten. Är det ett självändamål för svenska skattebetalare att gynna Kastrup på bekostnad av Oslo och Stockholm. Nej lägg ner skiten.
|
|
SAS
Skrivet av Lena , 2014-07-01 13:52:20
På den tiden vi var mixad Crew ombord på långflygningar så flög vi från alla baser, även från CPH...redan då såg vi att majoriteterna av passagerarna ombord från CPH på långt kom från No, en hel del SE och några få från DK och övriga världen.
DK har alltid varit livrädd att släppa en linje till ARN eller OSL....samma sak med nya flygplan som kommer in i bolaget. Nytt till DK, gammalt till NO och det som blev över till ARN.
Historien upprepar sig
|
|
Ack ack
Skrivet av Bimannen, 2014-07-01 12:31:18
De ger sig inte utan ej fajt iaf. Både Gardermoen och Arlanda är förbi gröthalsarna om fem år.
|
|
Flyga direkt, jättebra.
Skrivet av Harry, 2014-07-01 11:39:44
Men går det två flygmaskiner i veckan till turistdestinationer kanske det inte är så mycket att jubla över?
Barnslig landskamp. Det vill till att det finns underlag, annars går det inte att flyga från en mängd småflygplatser.
Det är bra att danskarna vill expandera, men korkat att de inte begriper att det bara går att expandera lönsamt. "Slut på sparplanerna"?
|
|
Skandinaver
Skrivet av Nisse, 2014-07-01 11:22:44
Om vi skandinaver skulle vara smarta så skulle vi främja en internationell hub, långsiktigt så fungerar det ej med massa små flygplatser. Se på Tyskland massa med små länder i union med varandra bildar förbunds statenTyskland. Dom skapar 3 hubbar som dom vårdar, inte glömma dock att dom är drygt 90 mil. Vad gör vi skandinaver? Vi lilliput länder varförsig försöker att vara störst samt oberoende, hahah istället bör vi enas!
|
|
Man kan ju bli lite hemmablind
Skrivet av GSEspotter, 2014-07-01 11:19:14
Låter som protektionism hos danskarna, kan de inte se till det att fler vill flyga direkt, både kort- och långdistans. Som sagt, man kan ju bli lite hemmablind för att själv få den bästa fördelen. Men går det igenom gör de en björntjänst.
|
|
Virker som om de danske
Skrivet av pf, 2014-07-01 11:11:31
fagforeninger lever i en meget skjermet verden a la 1970-tallet.
Bl.a. må de ha unngått å få med seg at luftfarten nå har en liberal konkurransesituasjon, hvor selskaper/bolag peker nese til CPH og flyr oss nordmenn og dere svensker rett ut i verden.
|
|
Strejka mera!
Skrivet av CG, 2014-07-01 10:31:11
Nu är Preben i lilleputtland skitnödig! CPH.s storhetstid är förbi! Till ochmed SAS ledning fattar att vi i de större städerna inte vill landa på leråkern i Amager så fort vi ska resa nånstans! Hoppas att BER (om den nu nånsin öppnar) kommer att göra mos av CPH.
|
|
Vision
Skrivet av Svensk/Dansk, 2014-07-01 08:52:10
Skillnaden mellan DK och SE/NO är att danskarna har en VISION och jobbar/lobbar för det svenskar/norrmän sitter som vanligt med armarna i kors.Danmark är ett litet land men har ändå lyckats skapa nordens största flygplats...för att dom är entrepenörer.Vi svenskar kör fortfarande på vår brorduktigt metalitet och tror fortfarande att vi är bäst.Och håller inte idag.
|
|
Danske tvärvigg
Skrivet av Kloker, 2014-07-01 08:38:17
Danskaran har tydligen gett sig f-n på att förstöra SAS!
|
|
SAS DK
Skrivet av M.p, 2014-07-01 08:35:38
Skulle det bli så att Danmark får sin vilja igenom så kommer varenda SAS maskin att gå via CPH och då är nog SAS tid i Sverige förbi.....men vi kommer väl få en jäkla massa avgångar mellan Stockholm och Köpenhamn alla fall.
|
|
Nja...
Skrivet av Ture, 2014-07-01 01:48:23
Under i princip början på 2000talet har den danska regeringen velat sälja SAS. Medans Norge/Sveriges "Sosse-regeringar hotat köpa upp SAS om någon stat skulle sälja......
|
|
Det finns bara en lösning
Skrivet av Kolja, 2014-07-01 01:40:00
Kom igen danskar. Det är bara strejker som biter på SAS. Strejka mera!!!
|
|