Skriv ut  

Olika viljor drar i SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 juli 2014
Norska staten vill än en gång försöka sälja sitt innehav i SAS. Samtidigt har olika danska fack inom SAS begärt ett slut på sparplanerna och en ”återlansering” av flygbolaget som bland annat handlar om att koncentrera fler linjer till Kastrup.

SAS
SAS

Den norska staten har under årens lopp fört diskussioner om att sälja sin andel på 14,3 procent i SAS. Varje gång har den dock runnit ut i sanden och Norge kvarstår som delägare i det skandinaviska flygbolaget. Nu är en försäljning åter uppe till behandling. Den norska industriministern har i budgetarbetet inför 2015, begärt ett så kallat ”utökat mandat” att sälja delar av eller hela det norska innehavet i SAS och ett antal andra statliga bolag.
         
Vem som i så fall kan vara intresserad av att köpa en minoritetspost i flygbolaget framgår inte av resonemanget. Vid sidan av Norge äger privata intressen 50 procent, svenska staten 21,4 procent och danska staten 14,3 procent.
         
Ett scenario skulle kunna vara att danska intressen tar över det norska innehavet. I Danmark finns just nu en stor oro för SAS framtid och i förlängningen av det, framtiden för Kastrup, den största arbetagivaren i landet. Det är en oro som inte bara bygger på den ekonomiska situationen i flygbolaget utan lika mycket på det faktum att SAS nu kan tänka sig att omvärdera sin hub-strategi där Köpenhamn ska vara huvudsakligt nav för den interkontinantala trafiken. Och det är inte bara långlinjerna som i allt större utsträckning flyger förbi Köpenhamn. Resenärernas tålamod med transit och flygplansbyten är allt mindre och det finns gott om konkurrenter som flyger direkt från Stockholm och Oslo till destinationer i Europa. Det är en marknadssituation som SAS allt mer anpassar sig till, det visar statistik som säger att antalet transitpassagerare på Kastrup har halverats de senaste tio åren.
         
Det är en situation som nu fått flera olika intressenter på Kastrup att reagera. I första hand är det olika fackorganisationer inom markorganisationen, piloterna och kabinpersonalen som tillsammans håller på att arbeta fram en plan som ska ”återlansera” SAS. Pådrivare i arbetet är Ekspeditions Arbejdernes Klub, facket för medlemmarna i SAS Ground Handling som på sin hemsida presenterar hur de vill se det framtida SAS och framför allt ett framtida SAS koncentrerat till Kastrup.

- Det handlar om att göra Köpenhamn till en longhaul hub, den bästa flygplatsen för låndistansflyg som bland annat kan konkurrera med den kommande storflygplatsen i Berlin, skriver facket.
         
Framför allt vänder man sig mot de sparplaner som finns och som ska få flygbolaget på fötter. Fackets medicin är istället att expandera sig ur krisen för att äntligen få slut på ”18 års tillbakahållande sparplaner”. Facket strategi ska säkra jobb på Kastrup och vara till fördel för de anställda och ägarna i SAS och därmed säkra stora värden för Köpenhamn, regionen och hela Danmark.
         
Det är en framtidsmodell som dock går stick i stäv med de senaste signalerna från SAS ledning där fler direktlinjer från Oslo och Stockholm, både på kort- och långdistans står på programmet. SGH-klubben erkänner också att planerna fått ett ”något kyligt mottagande” av SAS men att arbetet fortsätter.



Kommentera artikeln
Det finns 30 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Organisera om!!!
Skrivet av Mats TB/LFV/DK/Mavia, 2014-07-05 18:49:09
Ekonomiskt tänkt.
Lägg ner SAS, Låt Malmö Aviation starta bolaget Sweden Aviation och köra SAS linjer. Per G är mer lämpad att driva affärer än de flesta i SAS.
Per G Braathen, tag nu tag i klubban...
Kram från en gammal trotjänare..
Anmäl inlägget
SAS förstår...
Skrivet av JAG, 2014-07-05 07:17:06
Men tydligen inte danskarna...

"SGH-klubben erkänner också att planerna fått ett ”något kyligt mottagande” av SAS men att arbetet fortsätter. "
Anmäl inlägget
Ge inte upp i facket
Skrivet av Keynes, 2014-07-05 02:33:24
Kunskapen att dra vettiga slutsatser hur den nyliberalistiska ideologin med dess trångsynta teoretiska ekonomiska modeller har styrt hela västvärlden och dess ekonomier de senaste 30 åren låter sig ännu vänta. Makroekonomiskt tänkande på ekonomin och dess företag borde tas i bruk i större skala. Detta gäller inte minst flygbolag som lätt skadas av konjunkturer. Njut av sommaren och jobba på.
Anmäl inlägget
Då blir det konkurs
Skrivet av Resenären, 2014-07-03 20:20:24
Vill SAS flyga med låg kabinfaktor och gå med förlust så hå på danskarnas linje.. Bara eurobonusjagare kastar bort timmar på Kastrup när man kan flyga direkt med flygbolag med bättre ombordservice och nyare flygplan. Jag struntar väl i ett trevligt Kastrup, jag vill till min slutdestination asap!
Anmäl inlägget
Då blir det konkurs
Skrivet av Resenären, 2014-07-03 20:17:26
Vill SAS flyga med låg kabinfaktor och gå med förlust så hå på danskarnas linje.. Bara eurobonusjagare kastar bort timmar på Kastrup när man kan flyga direkt med flygbolag med bättre ombordservice och nyare flygplan. Jag struntar väl i ett trevligt Kastrup, jag vill till min slutdestination asap!
Anmäl inlägget
Då blir det konkurs
Skrivet av Resenären, 2014-07-03 20:15:28
Vill SAS flyga med låg kabinfaktor och gå med förlust så hå på danskarnas linje.. Bara eurobonusjagare kastar bort timmar på Kastrup när man kan flyga direkt med flygbolag med bättre ombordservice och nyare flygplan. Jag struntar väl i ett trevligt Kastrup, jag vill till min slutdestination asap!
Anmäl inlägget
Snart dags för slutliga lösningen
Skrivet av mrbo, 2014-07-03 17:07:29
Utan att gilla Göran P's politik så hade han dock ett bra och uppskattat erbjudande för en del år sedan. Danskarna strejkade och ville sälja, norrmännen ville sälja och GP erbjöd att Sverige skulle köpa ut dem. Danskarna slutade strejka och tvärslut på säljdiskussionerna. Kom igen Rickard G. Jag väntar på ditt drag
Anmäl inlägget
Självklara baskunskaper
Skrivet av Läraren, 2014-07-02 11:04:46
*Ka, du menar "själva" och "självklart - inte "skälva" respektive "skälvklart". Det heter "baserad" med ett s och i det här fallet ska det vara "baserat". Sammansatta ord särskrivs inte. Är en förkortning inblandad blir det bindestreck, således heter det "SAS-personalen".
Anmäl inlägget
Skandinavisk kommunikation
Skrivet av Läraren, 2014-07-02 11:02:57
*Sierra lär dig stava till "Skandinavien".
*Stefan, "Norden" skrivs med stor beynnelsebokstav precis som ditt eget namn...
*CP, det heter" PÅ Amager". Det är en ö - eller en leråker.
*Nisse, du har rätt!
*Harry, du har rätt!

Anmäl inlägget
Har skett tidigare
Skrivet av Flyget, 2014-07-02 10:43:19
Detta att SAS vill att alla deras flygningar ska gå via CPH har redan skett en gång, då började man genomföra arbetet men fick genast brottom att avsluta det och gå tillbaka till tre stora baser då man snabbt fick minskat passagerare antal och i stort sett gav bort passagerare till de andra stora bolagen i Europa som LH, KL, AF, BA m.f. som då frossade på passagerare från Norge och Sverige och många av dessa passagerare har SAS inte kunnat ta tillbaka.
Anmäl inlägget
Ska vi subventionera Kastrup?
Skrivet av Stor FL, 2014-07-02 09:51:22
Någon gång måste det bli slut på svensk och norsk subvention av danska arbetstillfällen. Dela upp SAS eller lägg ner det. Det är synd att dansk egoism ska orsaka att SAS, ett utmärkt flygbolag för passagerarna, skall gå i graven. Men det är orimligt att Sverige och Norge ska fortsätta att hålla Danmark under armarna, som nu sker.
Anmäl inlägget
Danska drömmar
Skrivet av Sierra, 2014-07-01 23:47:51
Well Danes, ta beslut om att avskaffa vinter, andra folkslag än danskar i scandinavien samt olagligligförklara konkurrens. Good luxk.
Anmäl inlägget
CPH bra för södra Sverige!
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-07-01 19:29:42
För oss som bor i södra Sverige är faktiskt CPH jättebra. Tåg, buss eller bil rakt in på flygplatsen via Öresundsbron! Amager är verkligen inte nån leråker som nån skrev, Örestad är säkert ett av de hetaste etableringsställena i hela Danmark! Mellanlandar heller där om det inte finns direktflyg från t. ex. Landvetter, fy för att behöva göra omvägen över Arlanda, nästan alltid åt fel håll!
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Micke, 2014-07-01 18:29:00
Märkligt att danskarna börjar bli oroliga då det är dom som har "strejkat sönder" flygbolaget totalt. Det är på flygningarna från Cph som man oftast får det sämsta servicen på SAS. Ska SAS överleva så är det i sista minuten att dom börjar flyga mer från Osl & Arn för att kunna konkurrera mer med alla de andra. Vi är många som inte längre vill eller flyger via tragiska Cph.
Anmäl inlägget
Nä nä!
Skrivet av stefan, 2014-07-01 16:57:16
Vad som är bra för danskarna är inte nödvändigtvis bra för SAS,man kan inte räkna med att alla resenärer i övriga norden ska ta omvägen via CPH,det blir bara att man väljer ett annat bolag till slut o SAS mister resenärer,SAS ska flyga från platser där det finns underlag!Danskarna kan väl också börja med att sluta tvinga kvar plan på backen om man nu önskar SAS lite framgång!
Anmäl inlägget
Det är facket
Skrivet av Ka, 2014-07-01 16:09:27
Det är det danska facket som vill ha större del av SAS basserad i CPH och inte SAS skälva. SAS ledning har skälva sagt att de skulle vilja sattsa mer på ARN och OSL, det är däremot det danska facket emot och skälvklart får de vissa av de lata i SAS personalen med sig.
Anmäl inlägget
Lägg ner.
Skrivet av Harry, 2014-07-01 14:24:22
Bättre att gynna skattesmitarbolag som går i spetsen för social dumping.

Håller helt med!

http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/07/01/1018/norwegian-faller-markert
Anmäl inlägget
Dela upp
Skrivet av Lägg ner skiten, 2014-07-01 14:11:22
Dags att lägga ner SAS-skiten. Är det ett självändamål för svenska skattebetalare att gynna Kastrup på bekostnad av Oslo och Stockholm. Nej lägg ner skiten.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Lena , 2014-07-01 13:52:20
På den tiden vi var mixad Crew ombord på långflygningar så flög vi från alla baser, även från CPH...redan då såg vi att majoriteterna av passagerarna ombord från CPH på långt kom från No, en hel del SE och några få från DK och övriga världen.

DK har alltid varit livrädd att släppa en linje till ARN eller OSL....samma sak med nya flygplan som kommer in i bolaget. Nytt till DK, gammalt till NO och det som blev över till ARN.

Historien upprepar sig
Anmäl inlägget
Ack ack
Skrivet av Bimannen, 2014-07-01 12:31:18
De ger sig inte utan ej fajt iaf. Både Gardermoen och Arlanda är förbi gröthalsarna om fem år.
Anmäl inlägget
Flyga direkt, jättebra.
Skrivet av Harry, 2014-07-01 11:39:44
Men går det två flygmaskiner i veckan till turistdestinationer kanske det inte är så mycket att jubla över?

Barnslig landskamp. Det vill till att det finns underlag, annars går det inte att flyga från en mängd småflygplatser.

Det är bra att danskarna vill expandera, men korkat att de inte begriper att det bara går att expandera lönsamt. "Slut på sparplanerna"?
Anmäl inlägget
Skandinaver
Skrivet av Nisse, 2014-07-01 11:22:44
Om vi skandinaver skulle vara smarta så skulle vi främja en internationell hub, långsiktigt så fungerar det ej med massa små flygplatser. Se på Tyskland massa med små länder i union med varandra bildar förbunds statenTyskland. Dom skapar 3 hubbar som dom vårdar, inte glömma dock att dom är drygt 90 mil.
Vad gör vi skandinaver? Vi lilliput länder varförsig försöker att vara störst samt oberoende, hahah istället bör vi enas!
Anmäl inlägget
Man kan ju bli lite hemmablind
Skrivet av GSEspotter, 2014-07-01 11:19:14
Låter som protektionism hos danskarna, kan de inte se till det att fler vill flyga direkt, både kort- och långdistans. Som sagt, man kan ju bli lite hemmablind för att själv få den bästa fördelen. Men går det igenom gör de en björntjänst.
Anmäl inlägget
Virker som om de danske
Skrivet av pf, 2014-07-01 11:11:31
fagforeninger lever i en meget skjermet verden a la 1970-tallet.

Bl.a. må de ha unngått å få med seg at luftfarten nå har en liberal konkurransesituasjon, hvor selskaper/bolag peker nese til CPH og flyr oss nordmenn og dere svensker rett ut i verden.
Anmäl inlägget
Strejka mera!
Skrivet av CG, 2014-07-01 10:31:11
Nu är Preben i lilleputtland skitnödig! CPH.s storhetstid är förbi! Till ochmed SAS ledning fattar att vi i de större städerna inte vill landa på leråkern i Amager så fort vi ska resa nånstans! Hoppas att BER (om den nu nånsin öppnar) kommer att göra mos av CPH.
Anmäl inlägget
Vision
Skrivet av Svensk/Dansk, 2014-07-01 08:52:10
Skillnaden mellan DK och SE/NO är att danskarna har en VISION och jobbar/lobbar för det svenskar/norrmän sitter som vanligt med armarna i kors.Danmark är ett litet land men har ändå lyckats skapa nordens största flygplats...för att dom är entrepenörer.Vi svenskar kör fortfarande på vår brorduktigt metalitet och tror fortfarande att vi är bäst.Och håller inte idag.
Anmäl inlägget
Danske tvärvigg
Skrivet av Kloker, 2014-07-01 08:38:17
Danskaran har tydligen gett sig f-n på att förstöra SAS!
Anmäl inlägget
SAS DK
Skrivet av M.p, 2014-07-01 08:35:38
Skulle det bli så att Danmark får sin vilja igenom så kommer varenda SAS maskin att gå via CPH och då är nog SAS tid i Sverige förbi.....men vi kommer väl få en jäkla massa avgångar mellan Stockholm och Köpenhamn alla fall.
Anmäl inlägget
Nja...
Skrivet av Ture, 2014-07-01 01:48:23
Under i princip början på 2000talet har den danska regeringen velat sälja SAS. Medans Norge/Sveriges "Sosse-regeringar hotat köpa upp SAS om någon stat skulle sälja......
Anmäl inlägget
Det finns bara en lösning
Skrivet av Kolja, 2014-07-01 01:40:00
Kom igen danskar. Det är bara strejker som biter på SAS. Strejka mera!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev