Skriv ut  

– Sverige saknar en nationell flygstrategi

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 juli 2014
Flyget tar allt mer plats i den politiska debatten och kommer att bli en den av den kommande valrörelsen. Det märktes tydligt under Almedalsveckan där branschorganisationen Svenskt Flyg fortsatte att efterlysa en nationell strateg för flygets utveckling. Men det finns också dem som vill arbeta i motsatt riktning.

Dagarna innan politikerveckan presenterade branschorganisationen Svenskt Flyg en framtidsagenda för det svenska flyget. Och det behövs, menar Nicklas Nordström, ordförande i organisationen.

– Ska Sverige vara en viktig internationell mötesplats även i framtiden måste vi ha en nationell flygpolitik idag. Flyget ska ses som en del av vår nationella kollektivtrafik och en av de viktigaste faktorerna för tillgänglighet samt ekonomiskt och social hållbarhet.

Ytterligare ett mål med visionen är att ”hjälpa politikerna på traven” eftersom det finns stora kunskapsluckor hos politiker och beslutsfattare som är satta att besluta om flygets framtid. Beslut som måste vara långsiktiga.

– Då går det inte att driva bort flyget med skattepålagor, regler och förbud som dessutom går stick i stäv med den målsättning som finns inom EU och säger att det inom Europa ska gå att ta sig från dörr till dörr på fyra timmar, säger Anna Wilson, generalsekreterare i Svenskt Flyg.

Att inte alla delar den inställningen märktes tydlig under Flygets dag i Almedalen. En av debatterna tog upp just frågan om flygets framtid i Sverige och hade lockad både flygbolagsledare och politiker att delta och snart kom miljön i fokus, bland annat som motiv för att införa den miljöskatt på flygresor som bland andra Miljöpartiet driver. En av partiets riksdagsledamöter, Stina Bergström, hade sin bild av framtiden klar för sig:

– Flyget står idag för 5 % av världens växthusutsläpp. Utsläpp som enligt våra svenska mål ska ner på nollnivå redan 2050. Ska vi nå det målet flyger vi inte från bland annat Karlstad flygplats längre då. Då åker vi höghastighetståg ut i Europa istället.

Det fick Hans Ollongren från SAS att reagera:

– Dagens beslutsfattande sker i stuprännor, det behövs samordning och framför allt får det inte vara dyrare att driva luftfart i Sverige än utomlands. Dessutom ska vi vara medvetna om att flygbranschen är personalintensiv och skapar jobb. Varje anställd i ett flygbolag skapar ytterligare fyra jobb.

Men det är inte bara en eventuell flygskatt – 110 kronor på varje inrikesresa och 270 på utrikesflygningar, en pålaga som ”knappast får flygbranschen att rasa samman om den införs”, enligt Stina Bergström – annan turbulens i branschen är Brommas framtid och miljöprövningen kring Arlanda.

– Det är bara lönsamma flygbolag som byter till ny teknik, olönsamma fortsätter att flyga med gammal teknik, sa Anders Ehrling, vd på Braathens Regional och efterlyste än en gång tydliga, långsiktiga spelregler som förutsättning för flygbolagen att våga investera och därmed överleva.

Torborg Chetkovich, vd på Swedavia oroades över hur flyget debatteras i Sverige i nuläget:

– Dagens debatt underminerar flygbolagens ställning. Det finns utländska flygbolag som kan komma att ifrågasätta Sverige som marknad och undvika att dra linjer hit.

Det fick Anders Ygeman, riksdagsledamot (s) och den person som tydligast drivit frågan om återregleringen av flygledningen i Sverige att ge sitt stöd:

– Var inte så defensiva, ni inom flyget. Sätt igång och utveckla verksamheten.

– Ja, och det är därför vi behöver en vision, en framtidsplan för flygbranschen  både inom och utom Sverige, avslutade Anna Wilson.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Upp i det blå
Skrivet av Lars E S:son af Benett, 2014-07-09 16:46:19
Sverige är ingen internationell mötesplats. Sverige ligger i utkanten av Europa, så det är bara ett önsketänkande att flygtrafiken skall basera sig på det. Det som skall till är goda reguljära flygbindelser inom landet och till/från Sverige. Baserat på inhemskt behov.
Anmäl inlägget
2%
Skrivet av Dr.Watson, 2014-07-08 23:14:47
Flyget står för två procent av utsläppen, om charterresor förbjuds mindre än 0.5%. Vad tjafsar politikerna om?
Anmäl inlägget
..
Skrivet av blå moderat...., 2014-07-08 22:57:34
Från en som varit blå moderat i hela sitt liv så måste jag tyvärr upplysa om att moderaterna har fortsatt och accelererat socialdemokraternas korståg mot flyget i Sverige.
Face the facts - inget parti, från höger till vänster bryr sig om svensk flygindustri. Tack vare blockpolitiken är det lika illa oavsett vad man väljer - det är inte ens grader i helvetet vi talar om...
Anmäl inlägget
Socialdemokratena är värst
Skrivet av Stina, 2014-07-08 18:34:35
Miljöpartiet är emot flyg och det är inget nytt. Vänsterpartiet vill leva i en tid när flyg inte fanns. Socialdemokraterna är värst. Lade ner Tullinge och Barkarby bl a. Snart måste de på Bromma för att göra sina samarbetspartier nöjda. Senast har man drivit igenom en helt sanslös återreglering av flygledning. Vad näst? Nu börjar byggandet av höga offentliga kostnader. Pensionärer och löntagare får bära ansvaret. Sossarna nya planekonomistrategi passar Sjöstedt som handsken!
Anmäl inlägget
Strategi tåg flyg
Skrivet av Nisse, 2014-07-08 09:44:53
Hej pf
Tillexempel, Lufthansa har under många år investerat i tåg och tagit beslut gemensamt med staten för att effektivisera matning av passagerare till deras hubbar med just tåg.
På detta sätt har tåg med flyg att göra,
Anmäl inlägget
Hva vil du oppnå, Mange,
Skrivet av pf, 2014-07-08 08:54:09
ved å bygge ut høyhastighetstog mellom de tre hovedstadene du nevner? Førstår lite av hva det har med luftfartsstrategi å gjøre.
Anmäl inlägget
Tåg
Skrivet av Mange, 2014-07-07 17:10:18
Höghastighetståg kan fungera nere på kontinenten och i huvudstadstriageln OSL-CPH-STO. Men senast jag såg på kartan är det mycket vatten runt om Sverige. Och Öresundsbron är redan nu nära max i tågkapacitet.
Anmäl inlägget
Regeringen har sovit när..
Skrivet av Rune Berg, 2014-07-07 15:21:00
..andra Europeiska flygplatser byggt upp infrastruktur, renommé och kunskap för att utveckla långdistanstrafiken.

Reinfeldt och Co har ett Bromma-perspektiv på flyget. Har Stockholm bara en city-flygplats och landet är "runt" så är allt bra.

Löfvén har förstått vad internationell konkurrens är och vilken potential en storstad har. Bara han kan hålla de gröna khmererna stången.
Anmäl inlägget
Det är...
Skrivet av C, 2014-07-07 13:59:55
....Torborg själv som underminerar stora delar av svenskt flyg...

Som alla vet men ingen vågar säga.
Anmäl inlägget
Lågprisiver
Skrivet av Anders, 2014-07-07 10:33:24
När alla flygbolag strävar efter att behandla sina anställda och kunder så illa som möjligt går det inte att ta dem på allvar.
Anmäl inlägget
Höghastighetståg ut till europa
Skrivet av Anders, 2014-07-07 07:53:02
Tror MP att el är något som skapas från intet och kan driva deras fantastiska tåg?

Vet de om hur många kolkrafteverk som finns i Europa?
Det är just den elen som skulle driva deras tåg...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev