Skriv ut  

Airbus A320NEO på väg till SAS och Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 juli 2014
Bättre räckvidd, snålare motorer. Det är två av fördelarna med nya Airbus A320NEO som Airbus nu premiärvisar. Både SAS och Norwegian har beställt det nya flygplanet men flygbolagen har ännu inte startat planeringen av hur de ska användas. Norwegian flaggar dock för att de ska leasas ut till andra flygbolag.

Airbus rullade i dagarna ut det första exemplaret av de utvecklade versionerna av A320-familjen, nu med benämningen NEO. Det skedde som vanligt hos flygplanstillverkaren nere i Toulouse och det var första gången som flygplanet visades upp med dels nya, stora Sharklets, dels de bränslesnåla motorerna från Pratt&Whitney. Enligt Airbus har de nya versionerna en betydligt bättre kapacitet med 15 procents lägre bränsleförbrukning, ett minskat CO2-utsläpp på 3 200 ton per flygplan och år och en räckvidd som ökat med 1000 kilometer. I standardutförandet tar A320 180 passagerare.

Det första flygplanet, MSN6101, ska nu genomgå en sedvanlig serie provflygningar och tester innan första leverans till leasingföretaget ILFC i oktober 2015 som beställt 75 A320NEO och 25 A321NEO. I dagsläget har Airbus beställningar på 2 700 flygplan i A320NEO-familjen vilket innebär cirka 60 procent av marknaden där Boeing 737-MAX är främsta konkurrent.

Både SAS och Norwegian har köpt den nya modellen. SAS får de första flygplanen i en serie på 30 i början av 2016 och de kommer alla att baseras i Köpenhamn som blir en renodlad Airbus-bas. Hur de sedan ska sättas i produktion är inte bestämt.

– Några detaljplaner är inte gjorda än, men de ska successivt ersätta de äldre A320 som vi har där och att de hamnar på Kastrup beror på att vi har en enhetlig flottuppdelning, säger Henrik Edström på SAS pressavdelning.

De nya A320NEO har en räckvidd på 6 900 kilometer. Det innebär att de teoretiskt kan flyga kortare långlonjer, till exempel över Atlanten. Det skulle kunna ligga i linje med de planer på fler långlinjer från Oslo och Arlanda som SAS nyligen presenterat och som ska komma igång i slutet av 2015, alltså strax innan de nya flygplanen är på plats.

Norwegian å sin sida smusslade inte utan beställde 100 A320NEO på ett bräde, samtidigt som flygbolaget också beställde 122 nya maskiner från Boeing. Att Norwegian därmed blir Airbus-kund och alltså får två olika flygplanstyper i flottan, har förvånat omvärlden. Den officiella förklaringen som Björn Kjos presenterat, är att flygbolaget var uppe i förhandling med båda flygplanstillverkarna, som försökte övertrumfa varandra och lyckades pressa fram ett så bra avtal från Airbus att ”han inte kunde tacka nej”.

Även Norwegian får sina nya flygplan under 2016 och av allt att döma skall de användas som en del i bolagets långlinjesatsning, men framför allt ska de leasas ut till andra flygbolag och därmed bredda affärsverksamheten i flygbolaget, berättar Björn Kjos när Flygtorget träffade honom i Almedalen.

– Vi har ju verksamhet på Irland och via vårt leasingföretag där räknar jag med att kunna hyra ut drygt 100 av de nya modellerna A320 och B737. Leasing och uthyrning kommer att bli en betydande del i vår verksamhet i framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

pengar är bra
Skrivet av ekonom, 2014-07-17 19:50:48
Jaja, det går ju bra för Sas, det är bara att handla. Skärp er Sas och få ekonomi i det ni gör, sen kan ni handla. Det brukar jag lära mina barn.
Anmäl inlägget
Arlanda får de första Neo
Skrivet av andersemanuel, 2014-07-15 18:06:23
Skolningen av STO-basfolk har redan påbörjats.
Anmäl inlägget
Standardutförande 180 pax
Skrivet av Bo i bilen, 2014-07-15 15:24:23
Ja du Anders Carlsson. Vad är Standardutförande?
1-klass? 1-klass dense? 2-klass mixed?
Seat pitch?

Om ni ändå behagar skriva en artikel, glöm inte detaljer
Anmäl inlägget
Novair A321 neo
Skrivet av Pilot, 2014-07-15 14:50:32
Novair har beställt A321 neo med leverans 2017.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av M.P, 2014-07-15 11:17:09
Vi får väl se, enligt anställda på SAS blir ARN och CPH en 320 bas...OSL 737...737-600 ska bort så småningom och då blir OSL en bas med 737/738....
Anmäl inlägget
Ytterligare 14?
Skrivet av CB, 2014-07-15 09:23:42
SAS har 30 orders plus 14 options.
Anmäl inlägget
Nja
Skrivet av Per , 2014-07-15 04:03:28
Har svårt att se att det finns plats för 30 320 på Kastrup
Anmäl inlägget
@M.P
Skrivet av ARN, 2014-07-15 03:24:49
Arlanda och Oslo ska va 737-hub för SAS.
Anmäl inlägget
Stockholm
Skrivet av M.P, 2014-07-14 11:33:13
Blir nog snarare Stockholm som kommer att få A320 Neo till SAS, planeringen är väl redan igång
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev