Det lyckades inte den här gången heller med en linje från Smålands Airport till en större hub utomlands. Linjen till Amsterdam blir bara tre månader gammal, den 10 augusti flygs den sista rotationen och linjen läggs ner.
– Det är fruktansvärt tråkigt men vi gör den ekonomiska bedömningen att vi inte får den beläggning som behövs i närtid, säger Ulf Axelsson, vd för Småland Airport till Flygtorget.
Det var den 4 maj som premiärflygningen skedde och Växjö-regionen fick en direktlinje till en större hub. Nu skulle det vara slut med att flyga via Stockholm eller att ta marktransport till Göteborg eller Köpenhamn för att komma vidare ut på linjenäten. Efterfrågan har alltid funnits och bland andra SAS, Cimber-Sterling och Skyways har flugit sträckan Växjö – Köpenhamn kortare och längre perioder. Den här gången var det Amsterdam, en codeshare med KLM, flugen av Estonian Air och med finansiellt stöd från flygplatsen som skulle göra det.
– Tyvärr fick vi inte den start vi behövde, codeshareavtalet drog ut på tiden och det blev tungt, fortsätter Ulf Axelsson som trots allt kunde peka på tillväxt och planer på att utvidga de fem dagliga avgångarna till nio.
Under juni månad flög 1 600 passagerare på linjen och det är möjligt att det på sikt hade gått att bygga visare på de sakta stigande siffrorna. Framför allt behöver Växjö en direktlinje till någon av de stora hubbarna, det är Ulf Axelsson övertygad om.
– Definitivt och vi ger oss inte även om vägen var för lång i just det här caset.
Det finns 16 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Oslo, part II
Skrivet av Dalen, 2014-07-30 22:06:55
Nu fattar jag vad norrbaggen menar...
Han hänvisar till att den statligt ägda flygplatsen kan flytta pengar mellan linjer och på så sätt hålla olönsamms linjer under armarna. Nu är det flera skillnader mellan Oslo och Växjö, både vad det gäller ägarbild och politiskt landskap (Norge tillämpar i princip fortfarande planekonomi a la gamla östblocket inom vissa delar av samhället)
|
|
Uppenbart
Skrivet av Standardpilot, 2014-07-30 20:02:20
Storhetsvansinnet på Småland Airport har till sist visat det enda möjliga resultatet av denna sk. satsning.
Sedan tycker jag att det är idiotiskt av er som ger er på norrmän eller vad det än må vara som utrycker sig på dessa forum. Det är bara lågt.
|
|
Norrmän
Skrivet av Norrbagge, 2014-07-30 18:11:42
Kan man inte blockera alla som är från Norge att skriva på flygtorget. Är helt obegripligt att förstå vad de menar. Å andra sidan är det säkert lika obegripligt om man väl förstår dem.
|
|
Oslo "borta", vad menas med det
Skrivet av Dalen, 2014-07-30 17:47:15
Perfekt!
En norrman på tråden som inte fattar svenska...
Oslolinjen kommer att försvinna från Växjö när flygplatsen inte betalar längre för den.
|
|
OSLO Lufthavn..
Skrivet av GM, 2014-07-30 17:06:50
"Oslo är borta samma sekund som flygplatsens subventioner forsvinner". Hva menes med dette? Oslo Lufthavn (Gardermoen) er et gigantisk overskuddsforetak for AVINOR. Overskuddet her brukes på det mindre lønnsomme kortbanenettet bl.a.Uten
|
|
LPI, vad är det som är konstigt
Skrivet av Dalen, 2014-07-30 16:13:23
LPI, vad är det du tycker är konstigt
Linköping är en av landets största städer, universitet och dessutom Saab. Jag vet inte vad Växjö har, men det är en hel del som man uppenbarligen saknar i förhållande till Linköping.
Är det aldrig någon som räknar på antalet stolar som produceras? EMB170 med 70 säten x 5 rot är 350 stolar per dag som skall fyllas. Även om det är fullt från Växjö så blir det inget bra eftersom ingen vill fylla returerna.
|
|
Charter
Skrivet av DKinVXO, 2014-07-30 14:50:51
LPI, Växjö har däremot en hel del charter. Planen är oftast fulla.
|
|
LPI
Skrivet av LL, 2014-07-30 14:48:21
Märkligt att LPI klarar av att bära en linje både till CPH och AMS när VXO inte ens klara en, till AMS..
|
|
Haha
Skrivet av Underbart, 2014-07-30 13:08:19
Underbart! Inte ska lilla Växjö ha en linje till Amsterdam. Inte kommer någon snål smålänning att välja det alternativet. Framförallt inte från nån liten byhåla.
|
|
Oslo
Skrivet av Dalen, 2014-07-30 12:33:58
Oslo är borta samma sekund som flygplatsens subventioner försvinner. Skulle vara intressant att veta vad kommunen genom flygplatsbolaget ger bort i "skatteväxling"...Janne J, var är du?
|
|
Nextjet till Oslo
Skrivet av Erik, 2014-07-30 11:47:15
Växjö har ju fortfarande kvar Nextjets linje till Oslo. Gardermoen är väll en stor flygplats och en stor hub?
|
|
Vad var loadfactorn?
Skrivet av Dalen, 2014-07-30 10:32:41
Hej Intressant att man skriver att det var 1600 pax i juni, men inte hur många stolar som producerades... Det var nog inte mer komplicerat än att det aldrig har/aldrig kommmer att finnas ett passagerarunderlag för att hålla en EMB170 i luften. Hur mycket pengar skickade flygplatsen in och vad blir det dividerat med alla paxen under tre månader?
|
|
re Haha
Skrivet av Trist, 2014-07-30 10:11:57
Sorgligt att det finns folk som gläds åt andras motgångar och trivs i sin egen självgodhet, hoppas på nya tag i Växjö!
|
|
MIN teori om det hela
Skrivet av DKinVXO, 2014-07-30 08:49:34
MIN teori om varför linjen inte gick så bra i början är att det enbart gick att boka biljetter på Travellink och Estonians hemsida i början. Först 1-2 dagar innan linjen startade i maj gick det att boka på KLMs hemsida. Och innan fler haha-anden och annan skadeglädje kommer, historien är inte helt finito än, tiden kommer utvisa ;)
|
|
Varför så skadeglada?
Skrivet av DKinVXO, 2014-07-30 08:46:04
Jag förstår verkligen inte varför en del verkar vara så skadeglada för att Växjö mister denna linjen? Kan någon av er bringa lite ljus över det hela så jag förstår era töntiga kommentarer och haha-anden bättre?
|
|
Haha
Skrivet av Trolle, 2014-07-30 08:07:20
Vad var det jag sa?
|
|