Skriv ut  

SAS flygplan byggs om till brandbekämpare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 augusti 2014
I tre år flög den för SAS på det europeiska linjenätet. Nu tjänstgör den i USA som flygande brandbil med kapacitet att lasta närmare 15 000 liter bekämpningsvätska.

Brandflyg
MD 87 som brandflyg

Just nu pågår den flygande brandbekämpningen av skogsbranden i Västmanland. De flygplan som rekvirerats från Frankrike och Italien, Bombardier 415 kan lyfta drygt 6 000 liter vatten varje gång. I USA där skogsbränder är vanligare än i Sverige, används betydligt större resurser, bland annat ombyggda MD80 och DC 10.

Ett av många företag som arbetar med att släcka skogsbränder är Erickson Aviation, en avknoppning ur Arickson Crane som sedan starten använt helikoptrar, dels för att utföra tunga lyft vid olika byggprojekt men framför allt har lyftkapaciteten använts till brandbekämpning från luften. De orangefärgade helikoptrarna har setts vid stora bränder ibland annat Kanada, Grekland och Australien.

Nu håller Erickson Aviation på att bygga upp en flotta av flygplan som också de ska användas som flygande brandbilar. Amerikanska flygmyndigheterna FAA har nyligen utfärdat certifiering och tillstånd att bygga om en serie MD 87 till Air Tankers med möjlighet att vattenbomba olika bränder.

Erickson har därför köpt sju stycken MD 87 och enligt uppgift är de alla tidigare SAS-maskiner. Hittills är tre av dem ombyggda och har fått certifiering som Air Tankers. En av dem, SE-DMN, är redan i tjänst och har flugit sina första uppdrag. Just det flygplanet levererades till Iberia från McDonnell-Douglas 1991, såldes sedan vidare till Spanair 2009 och kom slutligen till SAS år 2012. Det såldes sedan vidare i samband med att SAS fasade ut alla kvarvarande MD-maskiner ur flottan.

I sin nya roll har flygplanet möjlighet att lasta 4 000 gallon vilket motsvarar cirka 14 800 liter vätska. I takt med att flygplanen byggs om får de också ny numrering med början på 101, 103,105 o s v och ska alla stationeras på basen i Oregon. Därifrån flygs de sedan till de platser där de behövs för att bekämpa bränder.

Se filmklippet när MD:n vattenbombar:



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Omloppstid
Skrivet av C-G, 2014-08-12 10:20:15
Vad skulle en MD87 få för omloppstid, och ta då Salabranden som exempel. Jämför då med en Puma och snitt 1600 liter / lyft x 10 rundor / timme.
Anmäl inlägget
Svenska helikoptrar
Skrivet av TN, 2014-08-10 09:43:21
Lite rolig info:Vi har lyft ca 500 kubik vatten per dag med våran största helikopter. Försvaret var helnöjda med 40 byttor/dag med Puman.....då har de visserligen sovmorgon, långa luncher och tidig kväll. Våra maskiner går ca 15-16 tim/dag med treskift. Den civila delen av denna brandbekämpning har fått alldeles för lite plats i media, allt har handlat om försvaret och flygplanen från Italien och Frankrike som visserligen verkligen behövdes. Jobba på kära flygkollegor, bra jobbat!
Anmäl inlägget
SAS gå i graven
Skrivet av nej SAS, 2014-08-09 17:49:38
Skrev negativt om SAS DDR tog bort det
Anmäl inlägget
Där kom den!
Skrivet av Mike, 2014-08-09 13:32:17
Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan något geni skulle skriva något om Norwegian i denna tråden...suck!
Anmäl inlägget
SAS är duktiga
Skrivet av plopp, 2014-08-09 08:09:19
Eftersom SAS tagit hand om sina plan så kan de fortsätta länge till efter att de fasats ut ifrån SAS. Det kan man inte säga om Norwegian direkt.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Oskar, 2014-08-08 18:26:59
Roligt att de kommer till användning och inte placeras i någon öken :-)
Anmäl inlägget
Brandbombare
Skrivet av Richard, 2014-08-08 11:09:20
2 av SAS tidigare Q 400 är ombyggda sedan flera tillbaka som brandbombare.
LN-RDN samt LN_RDW http://www.airliners.net/photo/France---Securite/De-Havilland-Canada/2450694/&sid=7b8301770c8a408c608a4dfecc1006af
Anmäl inlägget
Kompletterande, inte nödvändigtvis dåligt alt
Skrivet av Sideshowbob, 2014-08-08 09:49:40
Likaså kan man ha en släckutrustning som är lastbar i tex sina Hercor eller MD's utan att kärran permanent byggts om. På så sätt har man resursen gripbar under tiden man använder kärrorna till vanlig cargo!
Anmäl inlägget
Kompletterande, inte nödvändigtvis dåligt alt
Skrivet av Sideshowbob, 2014-08-08 09:47:47
En vattenbombare som själv fyller på i en närbelägen sjö är ju såklart både effektivt och flexibelt. Men det finns ju faktiskt brandscenarion som inte ligger ligger precis vid landningsbart vatten och då krävs det ändå en anflygning. I sådana fall kan större snabbare flygplan komplettera även om de sen måste landa på en flygplats.
Anmäl inlägget
men hallå?
Skrivet av Julius, 2014-08-08 09:32:54
Behöver inte CL415 landa på vattnet när den ska hämta vatten och flyga fram och tillbaka till sjön? Lite väl orättvist om du ska jämföra så där.
Anmäl inlägget
Dåligt alt till CL415
Skrivet av Snurro, 2014-08-08 09:13:40
14Ton vatten är ju bra men....
En CL415 lastar 6ton på 12sekunder.
Denna MD87 måste tillbaks till flygplatsen, tanka 14ton vatten, hur lång tid tar det inkl landning och start?
Nej jämfört med en CL415 måste MD87:an anses vara ett dyrt och dåligt alt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev