Skriv ut  

Nya flygplan på väg till Thomas Cook

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 augusti 2014
Under vintersäsongen byter Thomas Cook Airlines Scandinavia ut samtliga Airbus A320 och A321 som ingår i flottan. Samtidigt hyrs ytterligare kapacitet in för att flyga mellan norra Sverige och Kanarieöarna.

Thomas Cook

Det första av två renoverade A321 levererades nyligen till Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det följs av ytterligare ett renoverat flygplan och sex helt nya A321 som under perioden oktober till februari ska ersätta befintliga A320 och A321 i flottan. Flygbolaget har lagt betydande summor på modernisering och nyköp och även de fem A330 som flygbolaget disponerar under vintersäsongen ska få en ansiktshöjning med bland annat nya stolar och nytt underhållningssystem.

- Vi använder tre A330 under sommarsäsongen, främst i trafiken från Stockholm och Oslo till destinationer som Turkiet och Mallorca. De kompletteras vintertid med ytterligare två maskiner och alla fem flyger sedan uteslutande långlinjer till Västindien och Asien, säger Torben Andersen, kommunikationschef på Thomas Cook Airlines Scandinavia till Flygtorget.

De nya levereras från Airbus fabrik i Hamburg och har försetts med sharklets vilket ger cirka fyra procents bättre bränsleekonomi jämfört med de äldre planen som nu fasas ut. Kabinen har 212 stolar ombord. Var de nya flygplanen baseras är inte klart, Thomas Cook Airlines Scandinavia har fyra besättningsbaser, i Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn och trafiken slingas mellan dem.

- Det kan vara till exempel Köpenhamn-Mallorca-Malmö-Mallorca-Köpenhamn, säger Torben Andersen.

Parallellt med leveransen av de nya flygplanen hyrs ytterligare en A321 in från det brittiska systerflygbolaget. Det kommer uteslutande att flyga på norra Sverige och flygplatserna i Umeå och Luleå i omvänd trafik från Kanarieöarna. Besättningen blir engelsk på flightdeck och en blandning av svensk och engelsk kabinpersonal.

- Till skillnad mot förra året har vi valt att hyra in en A321 istället för den 757:a som vi använde förra året. En A321 ger betydligt bättre komfort.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A321 vs B757
Skrivet av Tomas, 2014-08-17 03:30:28
En A321 ger betydligt bättre komfort än B757 i många avseende A321 är bredare vilket ger bredare säten B757 (B757 har samma bredd som B737). A321 är modernare/nyare senaste tillverkade B757 tillverkades för 10år sedan (2004). A321 är även tystare.
Anmäl inlägget
Taget ur luften!
Skrivet av Mika, 2014-08-15 09:28:15
Att en passagerare känner någon som helst skillnad på komfort mellan en 757 och en A321 är fullständig rappakalja!
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av Rättelse, 2014-08-15 09:25:42
TCAS har baser i GOT, ARN, MMX, BLL, CPH, HEL

Man flyger dessutom från nästan samtliga mindre flygplatser i landet som klarar av att ta en A321.

Vintertid kommer även det inhyrda nya planet att flyga norra Finland till Kanarieöarna så det är inte enbart Sverige.
Anmäl inlägget
Tror inte att en 757 är sämre.
Skrivet av Olle, 2014-08-14 21:04:51
En A321 ger betydligt bättre komfort?????

Hur?
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av LH, 2014-08-14 18:50:24
I HEL också
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av LH, 2014-08-14 16:34:33
TCAS har besättningsbaser i Malmö och Billund också.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev