Skriv ut  

Lufthansa går vidare med långlinjer till lågpris

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 augusti 2014
Kort- och medeldistans är redan utlagt på underleverantören Germanwings. Nu kan det vara dags för att införa lågprisalternativ också på långlinjerna. Lufthansa ligger i startgroparna för ett helt nytt projekt.

Germanwings flyger idag en stor del av Lufthansas kort- och medeldistanstrafik och gör det till en annan kostnadsnivå än vad det stora bolaget klarar av. Nu sneglar Lufthansa på att också starta en lågprisverksamhet inom intercont-flygningarna. Bakgrunden är den närmast övermäktiga konkurrensen från de statligt ägda flygbolagen i Mellanöstern, från Etihad, Emirates och Qatar. Ett eget lågpriskoncept ska vinna tillbaka passagerare som idag väljer att flyga via Dubai, Doha och Abu Dhabi, är tanken.

– Det är inte en rättvis konkurrens men en som vi måste möta, bland annat med en bättre produkt och, naturligtvis, lägre priser. Men de europeiska politikerna måste på allvar fråga sig: Vill vi att den europeiska flygindustrin ska överleva, vill vi fortsätta att koppla samman Europa med övriga världen eller ska övriga världen kopplas samman med oss, säger vd Carsten Spohr.
       
Konkurrensen från de tre stora bolagen, tillsammans med den fortsatt stenhårda konkurrensen inom Europa och en kraftig överkapacitet på de tidigare vinstgivande linjerna till Nordamerika, gjorde att Lufthansa visade ett minus på 32 procent när andra kvartalet i år räknades samman och det pressade ner flygbolagets aktiekurs med 22 procent.

I det läget måste bolaget ”slå tillbaka på alla sätt” och långlinjer till lågpris är en väg att gå. Av allt att döma är projektet fortfarande på planeringsstadiet men en och annan detalj har presenterats. Inledningsvis ska en flotta på sju Boeing B767 eller Airbus A330 vara stommen i verksamheten. Men det kan på sikt bli tal om att också tillföra helt nya B787 och A350XWB.

– Idag har vi 160 långlinjeflygplan i Lufthansagruppen och med dem erbjudervi  en premiumprodukt och ett stort linjenät och det ska vi fortsätta med. Samtidigt får vi inte tillräckligt fotfästa i de nya marknaderna där allt fler passagerare flyger allt längre och det måste vi göra något åt.

Hur det nya bolaget ska vara uppbyggt är alltså inte klart. En spekulation är att basera det på det turkiska flygbolaget Sun Express, ett dotterföretag till Turkish Airlines som Lufthansa har ett nära samarbete med.

– Med en ny produkt och ett nytt varumärke, som inte ska överskugga Lufthansa, tror vi att vi kan lyckas med vad inget annat bolag med de resurser som vi har, gjort. Vi har den breda erfarenheten att driva global, långlinjetrafik, så det gör oss väl förberedda att göra det och till lågpris.




Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar 1
Skrivet av Ajax, 2014-08-19 20:24:57
Köper LH B787 är dom pantade ju.
A350 kommer mer bli svaret i så fall.
Fatta att B787 planen kommer skänkas bort af Boeing snart. Sedan läggs linan ner ? 2016.
Sätter en Big mac meny med extra frittes på det!
Anmäl inlägget
LH proffs
Skrivet av DC-10, 2014-08-19 17:03:20
@Ajax Om de nu tillför B-787, som det står i artikeln. Räkna med en helt annan regularitet än vad vi sett tidigare med B-787.
Anmäl inlägget
Hva om de flyr
Skrivet av pf, 2014-08-19 15:07:08
på USA med low-cost crew ?
Anmäl inlägget
Bra LH!!!
Skrivet av Ajax, 2014-08-19 14:10:20
..och inga B787 plan har dom heller.
LH kommer skrämma hela LH markanden :)
( Känns bra )
Fööör många skutt bolag som har svårt att växa in i sina för STORA kläder år 2014
( egon )
Anmäl inlägget
Rätt från början!
Skrivet av J.B., 2014-08-19 12:24:39
Här finns det erfarenhet och tradition inom långlinjesegmentet. En blygsam gissning är att de kommer att göra rätt från början. Hoppas på en snar start!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev