Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Malmö Aviation ökar på norrlandslinjerna
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 22 augusti 2014
I höst skruvar Malmö Aviation upp frekvenserna på linjerna till Östersund och Umeå. På Östersund är det i första hand en SAAB 2000 som flyger trafiken men den kan kompletteras med bolagets större Avro-maskiner vid behov.
Bromma fortsätter att vara ett viktigt nav i den svenska inrikestrafiken. Den 8 september lägger Malmö Aviation till ytterligare en rotation på sträckan Stockholm – Umeå. Tre dagar i veckan blir det en helt ny, tidig morgonavgång från Bromma 07.00 med retur från Umeå 08.30 som då fyller ett glapp som funnits i frekvenserna.
Den andra september är det ett år sedan Malmö Aviation tog upp konkurrensen med SAS på trafiken till Östersund och de cirka 380 000 passagerarna som marknaden består av. Där var SAS ensamma sedan både Östersundsflyg och Nextjet försökt men gett upp.
– Det fanns ett uppdämt behov av mer flygtrafik från Östersund, både vad gäller antalet avgångar och en annan destination än Arlanda. Vi har blivit väl mottagna för vår produkt i första hand och inte använt oss prisdumpning som strategi, säger Susanne Dahlberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation till Flygtorget.
Den försiktiga strategin med fyra dubbelturer och 400 stolar per dag i den SAAB 2000 som normalt flyger sträckan, har uppenbarligen varit rätt väg att gå. Efterfrågan ökar nu så pass mycket att Malmö Aviation från den 8 oktober i princip dubblerar trafiken: De fyra dagliga turerna blir då sju.
– Det är alltid svårt att etablera en ny linje på en ny marknad. Östersund var den första nya linjen vi öppnade på elva år och nu ser vi att gensvaret kommit.De nya avgångarna blir på morgnarna och eftermiddagarna.
I första hand är det alltså SAAB 200 som används i den utökade trafiken, men det finns beredskap att sätta in en av Malmö Aviations ordinarie Avro RJ100. SAS å sin sida flyger en varierad flotta mellan Arlanda och Östersund: Egna Boeing 737-600 och -800, Boeing 717 från Blue1 och ATR 72 i samarbete med Jet Time.
Malmö Aviation flyger också en kortare serie från Östersund till Berlin. Det är samma upplägg som tidigare funnits från Umeå med flygningar till Prag och Berlin. Från Östersund blir det två avgångar i veckan till Tegel under perioden andra till nittonde oktober.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
:
SV: Amapola/populAir
Nyfiken:
Amapola/populAir
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap