Skriv ut  

ACR tar över ytterligare flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 augusti 2014
Ängelholm, Ljungbyhed och Skavsta är de senaste flygplatserna som bytt leverantör av flygledartjänster, från LFV till ACR. Det innebär att ACR nu är uppe i tolv flygplatser, mer än hälften av den tillgängliga marknaden.

Skavsta

Hur många fler det blir avgörs bland annat av den utredaning om en eventuell återreglering av flygledningen som just nu genomförs.

Med start den 1 januari 2015 övertar ACR flygledningen på ytterligare tre flygplatser: Ängelholm, Ljungby och Skavsta. Det innebär att fler än hälften av de regionala flygplatserna valt att byta ut den traditionella leverantören LFV mot fristående ACR.

- Ja, från årsskiftet ansvarar vi för tolv flygplatser. Det är 60 procent av marknaden för avreglerade flygplatser, säger Lars Rörick, operativt ansvarig på ACR till Flygtorget.

I dagsläget är 21 flygplatser fria att välja leverantör av flygledartjänster.

- Egentligen är det fler men vi arbetar inte med AFIS så i dagsläget ser vi 21 flygplatser som möjliga kunder. Men då har Arvidsjaur valt att själva anställa personal så vi ser marknaden som 20 flygplatser, fortsätter Lars Rörick.

Enligt ACR’s egna beräkningar omsätter marknaden för flygledningstjänster cirka 900 miljoner kronor årligen. Konkurrensutsättningen kan ge flygplatserna en besparing på cirka 25 till 30 procent vilket motsvarar 250 – 300 miljoner. Samtidigt pågår en återreglering sedan riksdagen beslutade att undanta de statligt ägda flygplatserna från möjligheten att upphandla flygledning ute på marknaden. I dagsläget gäller det de åtta flygplatser som Swedavia äger själva, de två som drivs tillsammans med Försvarsmakten och de fem militära flygplatserna.

Just nu pågår dock en utredning som bland annat ska ge svar på om de åtta civila flygplatserna inom Swedavia, alltså Kiruna, Umeå, Östersund, Visby, Arlanda, Bromma, Göteborg och Malmö ska tillåtas att upphandla flygledning och inte enbart vara hänvisade till LFV. Den utredningen ska enligt planerna vara klar den 4 september.

- Att flygledningen på Försvarsmaktens flygplatser fortsätter i statlig regi är inte så mycket att säga något om. Men remissrundan blev ett bakslag för politikerna som inte förankrat sitt förslag när det visade sig att Swedavia inte ville vara hänvisade till LFV utan ha möjlighet att jämföra anbuden från fler leverantörer. Därför pågår nu utredningen om vad som ska ske med de åtta flygplatserna.

I dagsläget har fyra länder i Europa infört konkurrensutsättning av flygledningen, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Danmark. I Norge pågår också arbetet på att göra som i Sverige, dela dagens helt statliga Avinor i två delar, en för flygplatserna och en för flygledningen.

- Det gör att våra möjligheter växer och vi siktar på att etablera oss också utanför Sverige.

ACR ansvarar idag för flygledningen på:

Trollhättan-Vänersborg, Västerås, Växjö, Örebro, Kalmar, Jönköping, Norrköping, Karlstad, Skellefteå, Ängelholm, Ljungby och Skavsta.

LFV ansvara för flygledningen på de statliga flygplatserna:

Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Visby, Arlanda, Bromma, Göteborg, Malmö och på Försvarsmaktens flygplatser: Linköping-Malmen, Såtenäs, Vidsel, Uppsala-Ärna och Karlsborg.

Det finns ytterligare åtta flygplatser som idag betjänas av LFV men där ACR kan vara med och lämna anbud:

Linköping, Kristianstad, Borlänge, Göteborg-City, Halmstad, Örnsköldsvik, Sundsvall och Pajala.

Övriga flygplatser i landet, bland annat ett flertal i Norrland har enbart AFIS-tjänst.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Enbart positivt
Skrivet av Conny, 2014-08-29 19:03:25
Besparingen på 30% flygledare lär inte skapa något flygledaröverskott (mycket pensionavgångar på gång) besparingarna måste ju vara att slippa bygga ett nytt torn när det behöver bytas ut. Om man bortser från att en del flygledare tvingas flytta (från torn till RTC) så är ju detta enbart positivt för flygledare. Det måste ju vara roligare att jobba med ny teknik. ACR eller LFV, skit i samma, båda är ju väldigt måna om sina anställda nuförtiden och det är ju bra.
Anmäl inlägget
Förläggning
Skrivet av Liten FL, 2014-08-27 15:15:55
Var ska landets flygledarförläggning ligga i o m den "nya" metodiken. Kanske be Bert i Skara och hjälpa till.
Anmäl inlägget
Fjärrstyrda torn
Skrivet av Stor FL, 2014-08-27 10:53:22
LFVs fjärrstyrda torn är framtidens metodik. Det kräver inga lokala torn, begränsad flygplatsägd utrustning och färre antal flygledare per flygplats och öppethållningstimme. ACR driver flygledning enligt gårdagens metodik där flygplatsen måste hålla med torn, omfattande utrustning och det går åt ca 30% fler flygledare per flygplats och öppethållningstimme. Det blir dyrt i längden.
Anmäl inlägget
LFV?
Skrivet av Michael, 2014-08-27 09:45:08
Hur ska LFV överleva framtiden? Min framtidstro är att både SAS och LFV går samma öde till mötes. Tillsammans har de pensionsskulder på ca 15 miljarder. Inte hållbart!
Anmäl inlägget
@Stor FL
Skrivet av LFV, 2014-08-26 20:09:17
Varken ACR eller LFV äger tekniken för det gör flygplatsen själv.. På vilket sätt jobbar en ACR-flygledare med gårdagens metodik jämfört med en från LFV?
Anmäl inlägget
Sorglig utveckling
Skrivet av L, 2014-08-26 16:25:48
Det är knappt man tror det är sant. Hur kan ett litet välfungerande land på så kort tid demontera det man tillsammans byggt upp och istället börja tillbedja "marknadskrafterna" som sina nya gudar.
Anmäl inlägget
Örnsköldsvik AFIS
Skrivet av Lilleman, 2014-08-26 14:44:45
Örnsköldsvik skulle må bäst av att gå tillbaka till flyginformationstjänst, (AFIS). Då kan vd m fl sköta flygledningen och spara enorma summor årligen. Sundsvall flygledare kan flytta ner från tornet, putsa kameralinser och leta flygplan i luften från rum utan fönster.

Kommer ni ihåg VDL Mode 4!
Anmäl inlägget
Sundsvall o Ö-vik har avtal med LFV från i år
Skrivet av Stor FL, 2014-08-26 10:00:41
ACR lämnade inte anbud när SDL o OER bad om anbud i oktober 2013. Kvaliteten som dessa flygplatser krävde kund inte ACR matcha! De flygplatser som nu får ACR som leverantör ska veta att denna leverantör arbetar med gårdagens metodik och satsar enligt egen utsago inte en krona på utveckling. LFV arbetar med morgondagens metodik. Det kommer bli dyrt för ACR-nyttjarna i längden.
Anmäl inlägget
Ljungbyhed - inte Ljungby.
Skrivet av Kalle, 2014-08-26 09:35:48
Ljungby/Feringe är en liten okontrollerad flygplats i Småland. I denna artikel är det Ljungbyhed som avses.
Anmäl inlägget
Ryskt?
Skrivet av Fxh, 2014-08-26 09:17:27
Säkert att Putin inte är inblandad i ARC?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev