Skriv ut  

Ryanair satsar på affärsresenärerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 augusti 2014
Ombokningsbara biljetter, seating, fritt bagage. Nu vill Ryanair ha fler affärsresenärer ombord och inför en helt ny businessprodukt som ska ta upp kampen med Easyjet.

Ryanair

En fjärdedel eller cirka 20 miljoner av dem som flyger med Ryanair gör det i tjänsten. Det enligt flygbolagets egna beräkningar som menar att också affärsresenärer har blivit smartare med åren och väljer de lägre priserna och stora linjenätet hos Ryanair.

Sedan en tid tillbaka har Ryanair tagit ett antal steg närmare affärsresenärerna, bland annat genom att börja flyga till större flygplatser, närmare de stora städerna och göra det möjligt att köpa biljetter via de stora GDS:erna, i första omgången American Express och Travelport. Nu kommer ytterligare service i och med lanseringen av Business Plus, direkt riktad till tjänsteresandet.

– Det här gör det möjligt för europeiska företag att spara flera miljoner i resekostnader varje år, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Alla Ryanairs flygningar omfattas av Business Plus som i grunden är en ny biljettyp som kostar från 649 kronor och som utrustats med ett antal förmåner:

-   Biljetten är ombokningsbar

-   En incheckad väska på 20 kilo

-   Seating

-   Fasttrack i säkerhetskontrollen på vissa flygplatser, bland annat Stansted

-   Prioriterad ombordstigning.

I princip är det samma upplägg som de traditionella flygbolagen har för sina frekventa resenärer men i Ryanairs värld är det en tydlig förändring. Tidigare behandlades alla lika, punkt slut. Den affärsidén har dock luckrats upp en aning det senaste året, bland annat efter en växande kritik från resenärerna och det går nu att välja säte, ta med en extra kabinväska och liknande möjligheter.

Den nya affärsresebiljetten inkluderar dock inte någon servering och inte heller särskilda säten eller avskärmningar.

– Businessstolarna är desamma som i resten av kabinen men är placerade längst fram och längst bak så att resenären kan göra en snabb på- eller avstigning, säger Ryanairs marknadschef Kenny Jacobs som menar att affärsresenärerna idag inte är lika intresserade av lounger och fria drinkar utan fokuserar på att ha maximal tid på jobbet och ett minimum av tid på flygplatsen eller i flygplanet.

Införandet av Business Plus är ett något sent uppvaknande eftersom ärkerivalen Easyjet sedan något år fokuserat på dem som reser i tjänsten. Det har gett framgångar och bolaget räknar med en vinstökning på mellan 14 – 19 procent medan Ryanair tappade vinst för första gången på fem år. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skäms
Skrivet av J. Björklund, 2014-08-28 10:35:05
Hur gammal är du... 12 och ett halvt, eller?

Visa nu upp ditt inlägg för din fröken och be henne bedöma innehåll och utformning.
Anmäl inlägget
ryan är kung och monark
Skrivet av olleli, 2014-08-28 09:46:31
Ryan Som visar hur flygbolag skall skötas. Sas är små grabbar i samanhanget som inte ännu förstått pengars riktiga värde och som satsat på korumptionsartad verksamhet istället.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev