Skriv ut  

Underleverantörerna flyger i SAS färger

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 september 2014
Braathens Regional, Jet Time, Private Air, alla tre är underleverantörer till SAS och alla tre har de dedikerat flygplan till uppdraget och därmed målat dem i SAS färger.

SAS
SAS SAAB 2000

Private Air är SAS senaste underleverantör av den flygtrafik som bolaget inte flyger själv. Bolaget har ställt en wet-leasad Boeing 737-700 till förfogande för flygtrafiken mellan Stavanger och Houston. Det flygplanet är målat i samma färgschema som SAS ordinarie Boeingmaskiner. Vid ett snabbt ögonkast är den enda skillnaden utvändigt en schweizisk flagga och registreringen HB-JJA bak på flygplanskroppen. Även invändigt är kabinen inredd i SAS traditionella blå färger, en skala som inte förändras förrän de nya Airbus A330 sätts i trafik nästa år.

Samma system gäller också för Jet Time och Braathens Regional.

– Ja, maskinerna målas i SAS-färger för att understryka att det är en SAS-produkt som passagerarna möter. Det gäller i första hand de som vi har på längre avtal, säger Henrik Edström på SAS till Flygtorget.

Braathens Regional använder fyra SAAB 2000 för att fylla uppdragen för SAS. Det är dock bara en av dem som är helt dedikerad till SAS och därför kan ses i den blå, vit, röda färgställningen. De övriga tre går även i produktion för Braathens och är därför fortfarande vita. Hur mycket som SAS har i uttag på maskinerna är inte offentligt, men en kvalificerad gissning är att den SAS-målade går 100 procent av tiden i linjenätet.

– Vi använder den på Arlanda och i första hand i trafiken till västra Finland och någon enstaka gång även på Baltikum.

SAS har tidigare använt ett flertal olika underleverantörer och flygplanstyper som inte ingår i den egna flygplansflottan men målade i bolagets färger. Under åren 1988 – 2004 flög Swelink/Scandinavian Commuter, ett dotterbolag till SAS tunna linjer i Sverige och Skandinavien med en SAAB 2000. Den hade den dåvarande typiska målningen med vit flygkropp och de tvärställda färgerna från de skandinaviska flaggorna. Blue1 flyger idag både inrikes i Sverige och en del internationell trafik med SK-prefix. De har dock kvar sin egen design på flygplanen. Däremot var både Fokker F28 och Avro RJ100 hos föregångaren, Air Botnia, målad enligt SAS färgschema.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BRA SAS
Skrivet av Capt.S, 2014-09-08 13:19:55
Kämpa på, å knyt upp underleverantörer när egen kapacitet/kostnadsproblem inte gör att det funkar med eget flyg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev