Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Underleverantörerna flyger i SAS färger
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 8 september 2014
Braathens Regional, Jet Time, Private Air, alla tre är underleverantörer till SAS och alla tre har de dedikerat flygplan till uppdraget och därmed målat dem i SAS färger.
SAS SAAB 2000
Private Air är SAS senaste underleverantör av den flygtrafik som bolaget inte flyger själv. Bolaget har ställt en wet-leasad Boeing 737-700 till förfogande för flygtrafiken mellan Stavanger och Houston. Det flygplanet är målat i samma färgschema som SAS ordinarie Boeingmaskiner. Vid ett snabbt ögonkast är den enda skillnaden utvändigt en schweizisk flagga och registreringen HB-JJA bak på flygplanskroppen. Även invändigt är kabinen inredd i SAS traditionella blå färger, en skala som inte förändras förrän de nya Airbus A330 sätts i trafik nästa år.
Samma system gäller också för Jet Time och Braathens Regional.
– Ja, maskinerna målas i SAS-färger för att understryka att det är en SAS-produkt som passagerarna möter. Det gäller i första hand de som vi har på längre avtal, säger Henrik Edström på SAS till Flygtorget.
Braathens Regional använder fyra SAAB 2000 för att fylla uppdragen för SAS. Det är dock bara en av dem som är helt dedikerad till SAS och därför kan ses i den blå, vit, röda färgställningen. De övriga tre går även i produktion för Braathens och är därför fortfarande vita. Hur mycket som SAS har i uttag på maskinerna är inte offentligt, men en kvalificerad gissning är att den SAS-målade går 100 procent av tiden i linjenätet.
– Vi använder den på Arlanda och i första hand i trafiken till västra Finland och någon enstaka gång även på Baltikum.
SAS har tidigare använt ett flertal olika underleverantörer och flygplanstyper som inte ingår i den egna flygplansflottan men målade i bolagets färger. Under åren 1988 – 2004 flög Swelink/Scandinavian Commuter, ett dotterbolag till SAS tunna linjer i Sverige och Skandinavien med en SAAB 2000. Den hade den dåvarande typiska målningen med vit flygkropp och de tvärställda färgerna från de skandinaviska flaggorna. Blue1 flyger idag både inrikes i Sverige och en del internationell trafik med SK-prefix. De har dock kvar sin egen design på flygplanen. Däremot var både Fokker F28 och Avro RJ100 hos föregångaren, Air Botnia, målad enligt SAS färgschema.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
BRA SAS
Skrivet av Capt.S, 2014-09-08 13:19:55
Kämpa på, å knyt upp underleverantörer när egen kapacitet/kostnadsproblem inte gör att det funkar med eget flyg.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
SAS lanserar Århus - Scandinavian Mountains Airport
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
05:06 FlixBus storsatsar på flygbussar till Arlanda - Bussmagasinet
19:35 Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten | Transportföretagen - Via TT
18:03 Näringslivet i Stockholm välkomnar regeringens förslag om en halverad flygskatt
18:02 Remiss av promemorian Sänkt flygskatt Diarienummer: Fi2024/01009
Fler artiklar
Flygforum
Columbia:
Anko Van Der Werff på routes
!:
SV: SAS uniform
Reg:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Norrlänning :
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap