Skriv ut  

SAS Norge rekryterar stort

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 september 2014
Det behövs ett 60-tal nya styrmän den närmaste tiden och det är bara början på pilotbehovet i SAS Norge. Det är en kraftig generationsväxling som nu dragit igång ett stort rekryteringsbehov på både flightdeck och i kabinen.

SAS pilot

SAS Norge har i dag flygande personal på tre så kallade produktionsbaser, i Oslo, Stavanger och Trondheim. De byggdes upp för ett par år sedan eftersom SAS norska inrikesnät, det största i Skandinavien, har många linjer som inte flyger via huvudbasen i Oslo. Av de sammanlagt cirka 5 500 anställda inom SAS Norge är 600 piloter och 1 400 kabinpersonal och det är bland den flygande personalen som en generationsväxling nu dragit igång. Lägg till SAS expansionen i stort med nya linjer och ökad produktion och behovet av ny personal har blivit akut i Norge.

– Det är i och för sig ingen nyhet, vi har vetat i drygt ett år att det är på väg men det är nu som vi på allvar börjat rekryteringen. Vi ska snart checka ut 80 nya kaptener och ska anställa mellan 50 och 60 styrmän den närmaste tiden, säger Knut-Morten, Johansen, informationschef för SAS Norge till Flygtorget.

Men det stoppar inte där. SAS räknar med att anställa betydligt fler piloter och kabinanställda de närmaste åren, kanske så många som ett hundratal varje år men Knut-Morten Johansen vill inte gå ut med några exakta siffror.

– Expansionen inom SAS sker naturligtvis utifrån marknadens behov, vi är ju en del av flygbranschen i stort. Att vi nu behöver nya medarbetare ser jag som ett sundhetstecken så att vi också får ett bättre turnover i företaget med nya medarbetare ombord på flygplanen. SAS är inte ett stagnerande flygbolag. Sedan ska vi ju komma ihåg att våra besättningar producerar cirka 10 procent mer idag, efter don stora omställningen som genomfördes hösten 2012.

När de ökade personalbehovet nu märks ute på marknaden ökar också sökandetrycket, särskilt som det gäller fasta anställningar. De senaste utbildningarna av kabinpersonal i Norge, hittills har 120 nya anställts, lockade 1 200 sökanden. På pilotsidan finns också ”många att välja på” som Knut-Morten Johansen uttrycker det och de kommer i första hand från pilotjobb på bolag som Ryanair och Norwegian. Men även från de stora bolagen i Mellanöstern kommer många ansökningar från piloter som vill flytta hem igen. Det innebär att många redan är inskolade på Boeing 737 som är den huvudsakliga flygplanstypen på baserna i Norge.

– Faktum är att de flesta nya piloterna hos oss kommer från dels Ryanair, dels är tidigare kontraktspiloter i Norwegian. Men vi tar också emot de som inte har rating på Boeing 737 och utbildar dem i egen regi. Vi vill ha de bästa piloterna.



Kommentera artikeln
Det finns 43 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

29tusen
Skrivet av pf, 2014-09-10 18:16:34
får vi piloter som "skalare" i fremtiden ?
Anmäl inlägget
shortage of qualified pilots.
Skrivet av ALPA, 2014-09-10 17:26:42
Skillnaden i Norge är att restaurangarbetaren tjänar bättre.
http://www.alpa.org/portals/alpa/pressroom/pressreleases/2014/pilot-pay-chart.pdf
Anmäl inlägget
Global ekonomi
Skrivet av Hm, 2014-09-10 15:41:37
Sv flygskolor.
Du tänker att privata flygskolor bara finns i Sverige, eller skall alla övriga länder också börja med statliga skolor?
Anmäl inlägget
frågor.
Skrivet av flygskolor, 2014-09-10 15:02:17
Vem köper en utbildning och tycker sig sedan ha rätt att klaga på personer som köper en rating? Hur kommer det sig att flygskolor som säljer utbildning fortfarande får fortsätta? Det är inte speciellt konstigt enligt mig att det finns för mycket piloter när det är fritt fram att köpa sin utbildning. Det finns statliga utbildningar som reglerar behovet. Ta bort alla andra! Det är ingen rättighet att kunna köpa sin utbildning.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Ash, 2014-09-10 12:31:28
Det bästa lönemässigt är att ha CPH bas och bo i Malmö. Har ca 29000 ut i månaden... Negativa är givetvis CRJ900 raringen..
Anmäl inlägget
@CB
Skrivet av Kermit, 2014-09-10 10:04:27
Halleluja! En till predikare på banan!
Anmäl inlägget
SAS överraskar analytikerna och nyrekryterar.
Skrivet av CB, 2014-09-10 09:59:36
Jobbigt för bittra människor, men bra för de som vill ha jobb.

Bra jobbat SAS!
Anmäl inlägget
Hur mycket frivillighet finns det?
Skrivet av arbetslösa, 2014-09-10 00:34:13
Till er som tycker det är frivilligt att söka dessa platser.
Som arbetslös pilot har man bara två val. Antingen söka allt som finns, eller ge upp med nära miljonen i skulder för en oanvänd utbildning.
De "lyckligt lottade" som får jobbet kommer troligen att tvingas bo i kollektiv för att ha råd med hyran. Hoppas att de andra "party svenskarna" låter dem sova innan deras morgonflygning, och att de inte oroar sig för mycket över deras dåliga ekonomi.
Anmäl inlägget
Jobb
Skrivet av marcus.lm@hotmail.com, 2014-09-10 00:21:58
Vad väljer du?
Anmäl inlägget
Synd
Skrivet av Pilot, 2014-09-09 23:58:30
29000 i månaden kan låta som en bra lön för de som inte har några lån. Men detta är i Norge, ett av världens dyraste länder vi talar om.
En butiksanställd där tjänar bättre. Hen dessutom inget ansvar och kommer hem varje kväll, till skillnad mot vad en pilot gör.
Varför skulle någon från Norwegian och RyanAir söka dessa platser? Dåliga villkor och mycket osäker framtid.
SAS var en gång i tiden ett fint bolag som man såg som målet i karriären. Så är det inte längre.
Anmäl inlägget
SAS, NAS, RYR - same shit different day
Skrivet av Vertigo, 2014-09-09 22:49:23
Synd om SAS och Skandinavisk luftfart, men tyvärr är det RYR / NAS som har dumpat vilkoren för hela marknaden. Själv lämnar jag gladeligen min plats till andra med dessa avtal. Bryr mig föga om jag flyger för SAS eller NAS, eller på vilken typ av kärra. Har jobbat på major, charter, business från Cessna till B777 och i slutändan är det din livsstil som är viktigast. Tyvärr har den livsstilen försvunnit i dessa flygbolag.
Anmäl inlägget
@realist
Skrivet av orealistisk, 2014-09-09 21:21:38
Va?
Anmäl inlägget
vem betalar lönen?
Skrivet av realist, 2014-09-09 20:31:57
Eftersom vi skattebetalare betalar SAS på lönen undrar jag om bidragsbolaget eller AMS betalar lönen?
Anmäl inlägget
@jonte
Skrivet av En som vet 3, 2014-09-09 20:01:30
För de flesta av oss "yngre" piloter på dagens marknad handlar det inte om att tjäna massvis av stålar, dom tiderna är förbi.

Men lönen ska vara avspegla att vi varje dag på jobbet är direkt ansvariga för 400-800 personers liv, att vi har en utbildning för ca 1mkr som skall betalas tillbaka, att vi jobbar mycket helger, högtider och obekväma arbetstider, att vi har i genomsnitt 100-150 hotellnätter per år etc..
Anmäl inlägget
Lönestege Norge
Skrivet av DDD, 2014-09-09 19:55:27
För att slå hål på spekulationerna så skriver jag ut några lönesteg, observera att de här är för norge, jag har ingen aning om Sverige och Danmark.

FP: 0= 29 940
FP: 1= 31 000
FP: 2= 32 060

FP: 5= 35 225

FP: 10= 42 670

FP: 20= 67 705

FP: 29= 80 905

29 och också den sista. Men jag antar att lönestegen kommer att ändra sig igen om 3-4 år, förhoppningsvis till lite högre.
Anmäl inlägget
@flygolle
Skrivet av En som vet 3, 2014-09-09 19:54:16
Flygolle, vilka anser du är jämförbara flygbolag? SAS har by far de sämsta avtalen om du jämför med alla liknande operatörer på den skandinaviska marknaden och i övriga europa. Och för övrigt är det MASSOR av folk som tackat nej till jobberbjudande. T.ex. många skandinaviska piloter på RYR som fick erbjudande från både SAS och Norwegian i våras, och majoriteten valde det senare. Sen tror jag du inte har en aning om hur mkt de rörliga och fasta tilläggen är, men det är inte mkt.
Anmäl inlägget
Vad ska en pilot tjäna?
Skrivet av Jonte, 2014-09-09 19:52:58
Vad anser ni då som piloter är värda om ni förkastar denna ingångslön?
Anmäl inlägget
Största misstaget
Skrivet av En som vet 2, 2014-09-09 19:21:49
Att välja SAS blev en katastrof...

28.400 - skatt plus 3-4000 i trakt... Pension 1300:- månaden

Bisarrt, flyga en jet på en major carrier och få betalt som en styrman på Avies Jetstream, Lufthansa, KLM, BA etc måste flabba åt oss
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Helge, 2014-09-09 19:11:25
Har jobbat snart ett år. Har runt 19000 efter skatt i LÖN sen tillkommer 3-4000 i traktamente men det käkar man ju upp. Löneutvecklingen är 1000kr/år de första 8 åren. Inga övrigt tillägg och pensionen är 5% alltså drygt en tusenlapp i månaden. Sug på det
Anmäl inlägget
Vad får man hos SAS
Skrivet av Vertigo, 2014-09-09 18:52:16
Så till vida man inte kan ansöka som direct entry captain, så blir det nog ingen SAS för min del. Är dock mycket intresserad av att veta hur mycket en styrman och vad en kapten har i grundlön efter skatt.
Anmäl inlägget
Lön...
Skrivet av Flygolle, 2014-09-09 18:51:31
Det är inte korrekt att nya SAS piloter har sämre betalt än jämförbara bolag. Förutom grundlön och rörliga tillägg finns andra fasta tillägg som är pensionsgrundande. Det stämmer inte heller att "massa piloter tackar nej" till SAS.
Anmäl inlägget
@Stephen
Skrivet av B laget SAS, 2014-09-09 17:21:42
Piotr har helt rätt. lönen stiger 1000kr/år de första 10 åren, därefter ca 1500kr/år. Det enda lönelyftet är "kaptens-tillägget" och det ligger på ca 15tkr. Blir man kapten efter 8-9 år, så har man i runda slängar samma lön som en ny styrman på Jettime. Det är fakta! SAS får massor av "nej tack" av piloter som blivit erbjudna jobb men sen insett att lönen faktiskt är så dålig som alla säger. Riktigt tråkigt då de går miste om många av "de bästa"
Anmäl inlägget
Bra för alla piloter.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 17:19:36
Vad är problemet piloten!

Om vissa av Norwegians och Ryanairs piloter lämnar för SAS, så ökar det behovet av goda villkor.

Får SAS inte tillräckligt antal måste lönen höjas. Förklara gärna hur detta är negativt för piloter!

Att SAS föryngrar sänker produktionskostnaden. Det är självklart inte bra för konkurrenterna. Inte heller att mista piloter till SAS.
Anmäl inlägget
Pissavtal
Skrivet av Pilot, 2014-09-09 17:09:59
@Harry Det kan du ge dig på, konkurrenten betalar bättre och nära hem.
Anmäl inlägget
Verkar som om några har ont av denna artikel.
Skrivet av Peter, 2014-09-09 16:43:03
Det här är väldigt bra nyheter och det är många piloter som skall rekryteras dessutom. Jag kan tänka mig vilka som störs av denna nyhet.
Anmäl inlägget
Bittra typer här.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 16:39:48
Du behöver inte ha rating, eller betala SAS för att få en rating. Ytterligare en fördel med SAS.

Det kan bli dyrt att betala Ryanair eller Norwegian för en rating. Räkna på det du Kermit!
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av Tim, 2014-09-09 16:37:48
38000kr i månaden efter 10år är väl en bra och rimlig lön för en pilot. Tillkommer säker en del traktamenten mm på det också.
Anmäl inlägget
Öh
Skrivet av Stephen, 2014-09-09 16:32:53
Okej, och var har du den exakta siffran ifrån? Länka gärna till ett ställe där det där står. Det där är sämre än regionalflyget så jag tror inte ett dugg på det. Det lär ju vara minst 1300-1500 per år i månadslönsökning...
Anmäl inlägget
Löneutveckling....
Skrivet av Piotr, 2014-09-09 16:04:48
Ja löneutveckling på 1000 kr i månaden per år är ju toppen...efter 10 år sitter man med 38000 i månaden, halllelulja
Anmäl inlägget
När blir det intervjuer?
Skrivet av Knatten, 2014-09-09 15:38:00
Jag har haft min ansökan inne en tid och uppfyller kraven med råge, men har ingen rating. Är det någon som vet när intervjuerna kan dra igång?

För er som inte vill söka så behöver ni inte det, då blir det större chans för mig. Jag tror att en SAS-pilot har lite bättre löneutveckling än städaren.
Anmäl inlägget
Föga attraktivt
Skrivet av Kermit, 2014-09-09 14:50:48
På det sätt du skriver Harry, så är du antingen elev på Västerås flyg gymnasium eller någon administratör på SAS som klamrat sig kvar. För anställd i SAS med de nya B-pilotvillkoren tror jag knappast att du är!
Anmäl inlägget
@kermit.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 14:39:23
Det finns fördelar med SAS och de har jag räknat upp. Gillar man inte vad man erbjuds behöver man inte söka. När SAS inte får tillräckligt med sökande blir det SAS problem, inte någon annans.

Lätt för någon med jobb att säga att någon annan skall tacka nej till ett. Det fungerar inte så i en fri marknad.

Hur är det med din egen kontorsplats? Vilken kontorsplats förresten?
Anmäl inlägget
Vadå attraktivt?
Skrivet av Kermit, 2014-09-09 14:22:46
Nä Harry, visst är det positivt att företag anställer! Men din halleluja beskrivning av dagens pilotjobb på SAS är nog en våt dröm som råder på din kontorsplats. Det är långt ifrån attraktivt idag. Och sluta hålla på att fåna dig om att de anställda hos Norwegian skulle vara notoriska skattesmitare. Hur ser din egen deklaration ut förresten?
Anmäl inlägget
Alla ni som söker
Skrivet av En som vet, 2014-09-09 14:11:25
Lönen kommer aldrig höjas om piloter tackar ja...

Tackar ni ja på dessa vilkor, gnäll inte sen för ni är i täten på "race to the bottom"

Hemma bas är bra, SAS trevliga...

Massa nya styrmän på CPH / Arlanda har redan slutat, andra söker studieledigt mm mm... Tänk er för!
Anmäl inlägget
låglönebolag
Skrivet av pilot 737, 2014-09-09 12:45:50
En städare på Gardermoen tjänar bättre än vad SAS betalar sina nya piloter. Om de lyckas locka erfarna piloter till dessa jobb tyder på att marknaden i övrigt är mycket dålig.
Anmäl inlägget
Så går det
Skrivet av Luttrad, 2014-09-09 12:30:54
När pilotföreningen i ren egoism sålde ut blivande kollegor för en spottstyver. B skalan är en skam. Inget annat. Skäms SAS pilotförening.
Anmäl inlägget
1200 sökande.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 11:58:49
Pilot, stanna du där du är. Blir bäst så!
Anmäl inlägget
Harry
Skrivet av Pilot, 2014-09-09 11:55:25
Vad är problemet med att bo i Skandinavien pch ha bas i Asien? Skattemyndigheten? Nä Harry gör om och gör rätt! SAS erbjuder fortfarande pissanställning!!! Inte konstigt att måna nya redan slutat och vissa redan ångrat sig och letar annat. Piss är bara förnamnet!
Anmäl inlägget
1.000 pilotjobb.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 10:06:32
Märkligt att vrida detta till något negativt, Kermit.

Varför?
Anmäl inlägget
Kort och långlinjer i samma bolag.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 10:04:33
Fast anställning. Skandinaviska baser.

Ja det är inte alla som vill ha det utan hellre tar ett kontrakt med Bangkokbas, på Singaporekontrakt. Fortsätter man bo i Skandinavien får man skattemyndigheterna efter sig. Det skall man också ha!

Så länge tillräckligt många söker till SAS är det inte något problem. Annars får man väl höja lönen! I vilket fall är det positivt att det rekryteras 1.000 piloter framöver! Det ger jobb.
Anmäl inlägget
knappast attraktiv arbetsgivare
Skrivet av Johan, 2014-09-09 09:45:35
De säger att har många att välja på. Konstigt att de då har svårt att få folk med erfarenhet, att många av de nya slutar för att ta jobb med mycket bättre villkor.

Men det är väl som vanligt, huvudkontoret har stoppat huvudet i sanden och intalar sig själva att SAS fortfarande skulle vara det bästa flygbolaget och att alla vill jobba där, istället för att leva i dagens verklighet och anpassa sig till verkligheten.
Anmäl inlägget
Attraktiv arbetsgivare
Skrivet av Kermit, 2014-09-09 08:54:40
Hur ska SAS kunna attrahera och rekrytera stort då man numera erbjuder nyanställda piloter bland de sämsta villkoren i marknaden? Och dessutom "de bästa" piloterna!
Nä du Harry, SAS var en gång en mycket attraktiv arbetsgivare men är nu totalt nere i källaren!
Anmäl inlägget
Det lönar sig att erbjuda fast anställning.
Skrivet av Harry, 2014-09-09 07:56:52
Bara fördelar med att vara en attraktiv arbetsgivare. De nya piloterna kan se fram emot en snabb karriär, med långlinjer i samma bolag och med samma fasta anställning.

Det behövs minst 1.000 piloter till SAS inom de närmaste 10 åren. Mycket stora pensionsavgångar gynnar karriären.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev