Skriv ut  

Novair fortsätter med Aer Lingus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 september 2014
En A330 från BH Air hyrdes in under fem dagar. Av det blev en mediauppståndelse som talade om att Novair bytt ut kontrakterade Aer Lingus. Helt fel, meddelar flygbolaget, avtalet med det irländska flygbolaget står fast.

- Ja, vi har kontrakt med Aer Lingus även kommande vinter och flyger med deras A330 på våra långlinjedestinationer.

Det säger Anders Fred, vd på Novair och dementerar med eftertryck medieuppgifterna om att Novair hyrt in en A330-300 från Bulgariska BH Air för vinterns trafik.

- Vi hade ett glapp i flygprogrammet och under fem dagar flög den vår trafik från Oslo och Arlanda till Grekland. Men det är också allt. Och framför allt ska vi inte använda en widebody på kortdistanserna inom Europa, det är helt oekonomiskt.

Novair har genom åren haft en egen flotta av långdistansmaskiner, bland andra Lockheed L-1011 och Airbus A330, men sedan 2007 leasar man kapacitet från europeiska flygbolag. Hittills har det varit Orbest och Air Europa som levererat A330 med flightdeck medan Novair bemannar kabinen.

- Det är den optimala lösningen för oss för att få en produktionsekonomi över hela året. Under sommarprogrammet använder vi våra egna A321-200 fullt ut på destinationerna inom Europa och på vintrarna flyger de till bland annat Egypten och Kanarieöarna.

Novair har även flugit långdistans med A321-maskinerna, bland annat till Indien, Sri Lanka och Brasilien men det kräver alltid ett tekniskt stopp på vägen. Årets vinterprogram flygs därför uteslutande med en inhyrd A330-200 från Aer Lingus. Den kommer att göra fyra rotationer i veckan och uteslutande på linjerna västerut eftersom Novair i år inte har någon trafik till Asien.

- Utbudet av trafik österut är så brett att researrangörerna utan problem kan köpa upp den kapacitet de behöver hos de reguljära flygbolagen. Till Karibien är det å andra sidan inte alls samma utbud av linjetrafik så vi kommer att flyga till Dominikanska Republiken, Kuba, Trinidad/Tobago och Mexiko.

Det ger ett flygprogram med fyra flygningar i veckan från Arlanda där maskinen är baserad.

- Ja, vi skulle kunna lägga in en rotation till i veckan om det visar sig finnas efterfrågan. Det kan också handla om att lägga till någon enstaka flygning via någon annan flygplats.

Några planer på att åter ha egna långlinjemaskiner i flottan?

– Nej, att hyra in på säsongsbasis är det bästa upplägget.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

luftbuss
Skrivet av LZ-AWA, 2014-09-19 18:11:06
BHair's A330 är av modell A330-200. Källkritik tack.
Anmäl inlägget
Mediauppståndelse
Skrivet av Prioritering, 2014-09-18 23:49:08
Men hur prioriterar Flygtorget nyheter?? Av mångder av inhyrningar skriver ni plötsligt om denna som knappt varade en vecka. Ni missar samtidigt nya flyglinjer till Sverige i mängder. Iberia, Ukraine International, Tarom, etc missar ni som regel. Och vilken mediauppståndelse?? I Flygtorgets garderob. Nej börja prioritera flygnyheter och ta fram vad som händer...
Anmäl inlägget
Vad som är lönsamt är tvistat...
Skrivet av ABC, 2014-09-18 15:05:15
DK, BLX, BA, Emirates mfl använder gladeligen välfyllda WB på korta flygningar. När Easyjet tog över GB Air från BA slängde man ganska snart ut alla A321 då de ansågs olönsamma. Det sägs också att det är sista vintern Nova hyr in långlinjekapacitet. Från nästa vinter lär Apollo lösa detta på annat håll, är det sant?
Anmäl inlägget
Dansbandsafton
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-09-18 11:03:23
Dä ä fiiiint det!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev