Skriv ut  

SAS börjar planera utökad långlinjeflotta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 september 2014
Tolv långlinjemaskiner igång idag och ytterligare fyra på väg in. Det ger möjlighet att utveckla intercont-trafiken och besked om nya destinationer kan snart vara på väg.

SAS
SAS Airbus A330

SAS långlinjeflotta med dussinet A330 och A340 är hårt utnyttjad. I början av september blev fyra flygningar från Köpenhamn och Stockholm inställda på grund av dels planerade underhåll, dels akuta tekniska åtgärder. I det läget finns ingen reservkapacitet att tillgå utan viss trafik måste ställas in.

– Ja, vi använder våra långlinjemaskiner mycket och det är alltid olyckligt när sånt här sker. Som tur är har vi våra partners i Star Alliance till hjälp för att minska effekterna för passagerarna, säger SAS presschef Henrik Edström till Flygtorget men vill samtidigt inte berätta hur stort uttaget på de enskilda maskinerna är.

Den tolvte maskinen, en A340 från Lan Chile var tänkt att användas som reservkapacitet och gör det till viss del men utnyttjas också för den dagliga produktionen.

Samtidigt närmar sig leveransen av de nya långlinjemaskinerna. Först på tur står de fyra nya A330-300E som enligt planerna ska levereras underandra halvåret 2015 och början av 2016.  Ursprungstanken var att de i första hand skulle ersätta de åldrande och kostnadskrävande A340-maskinerna när leasingen på dem börjar gå ut. Det kan dock visa sig att SAS bestämmer sig för att behålla några av dem ytterligare en tid, samtidigt med leveransen av de nya A330-300E och på så sätt öka det totala antalet flygplan i långlinjeflottan med två eller tre maskiner. Det var en åsikt som presenterades i samband med det senaste kvartalsbokslutet. Då talades det även om offentliggörandet av nya långlinjedestinationer utan att för den skull gå in på några detaljer.

– Vi tittar på det nu, alltså var och när nya långlinjer blir aktuella och ett besked kan komma snart. Vi återkommer under hösten. Grunden för en satsning är att det naturligtvis ska vara lönsamt, säger Henrik Edström.

Tidigare har Richard Gustafson talat i termerna av att den lönsamheten finns att hämta med långlinjer från Arlanda och Gardermoen, där Oslo, enligt spekulationerna, får trafik till USA medan Stockholm får tillbaka trafik till Asien. Den nyligen öppnade speciallinjen mellan Stavanger och Houston är också i fokus och om den inte uppfyller lönsamhetskraven kan den komma att flyttas till Kastrup. Det har även luftats tankar på att öppna en liknande all-businessflygning mellan Köpenhamn och New York.

SAS långlinjepussel är fortfarande långt ifrån klart, åtminstone i de delar som är offentliga. Att det sker en intensiv planering och en tydlig ambition att satsa på mer långlinjetrafik står klart.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jag hoppas att SAS lyckas
Skrivet av SAS Eurobonus Gold, 2014-09-26 21:13:59
Vad roligt om SAS skulle kunna återta viss del av sin forna status och glans. Jag tror på följande interkontinentala direktlinjer för SAS; i kronologisk ordning

1. Köpenhamn - Sao Paulo/Rio de Janeriro
2. Köpenhamn - Delhi/Mumbai
3. Köpenhamn - Bangkok (återinrätta)
4. Köpenhamn - Hongkong
5. Köpenhamn - Johannesburg/Kapstaden
6. Köpenhamn - Los Angeles
7. Köpenhamn - Miami
8. Stockholm - Tokyo
9. Stockholm - Beijing
10. Köpenhamn - Seoul


Anmäl inlägget
Sv: Airbus
Skrivet av Pilot, 2014-09-24 06:04:01
747, 777, 787
Anmäl inlägget
Airbus
Skrivet av Lovefly, 2014-09-24 03:16:09
Vilka plan är snabbare är airbus ??
Anmäl inlägget
Utveckla mer
Skrivet av Exakt, 2014-09-24 03:03:01
Precis, utöka och satsa på interkontinentala linjer, det är där det går att tjäna pengar för SAS. Köp in två A380 för linjen till New York.
Anmäl inlägget
Utveckla eller dö
Skrivet av Havregryn, 2014-09-23 19:57:46
Fler långdistansmaskiner från Airbus och utveckling av mängder av nya långlinjer från Stockholm, Oslo ,Göteborg och Köpenhamn . Det finns ingen annan väg att gå än framåt med en skinande produkt i form av nya A330E A330-800 A330-900 A350-900 och A350-1000
Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av Finnair, 2014-09-23 12:56:38
Titta på Finnairs långlinjenät från Helsingfors så ser ni vilken potential det finns för långlinjer österut från Stockholm...
Anmäl inlägget
SAS bør satse på Oslo!
Skrivet av Youmeiyou, 2014-09-23 10:52:38
Forventer minst én Kina-rute!
Anmäl inlägget
@ Morgan
Skrivet av Glenn, 2014-09-23 10:25:42
Just därför tror jag att Norwegian kommer att flyga till NYC och BKK från GOT så småningom just för att SAS, och andra, inte gör det. Jag vet inte, bara en känsla jag har.
Anmäl inlägget
A330Enhanced
Skrivet av A330E, 2014-09-23 06:10:58
Ungefär som en Yugo.....billigt skräp.
Anmäl inlägget
GOT - NY
Skrivet av Morgan , 2014-09-22 23:59:46
En linje mellan GOT till NY är nog inte på kartan, främst då den kommer att konkurrera med linjen från CPH men även de från OSL och ARN.
Detta är inte baserat på något utan är mina egna tankar då vi alla vet att CPH ligger SAS nära hjärtat känns det icke trovärdigt att en linje till New York från Göteborg kommer att ske.
Anmäl inlägget
A350
Skrivet av A, 2014-09-22 21:13:23
De har ju beställt 4 A330 Enhanced. Självklart ska de ha A350 i flottan.
Anmäl inlägget
A330-800 A330-900
Skrivet av David Greenburg, 2014-09-22 18:39:48
Den maskin SAS ska satsa på är Airbus A330neo i form av 800 och 900 modellerna, dessa passar SAS som en smäck och SAS bör inte snåla på beställningen, en order på 15 flygplan med option på lika många. Avstå A350-900 , neomaskinerna passar bättre i storlek , är billigare, kortare leverans tid men lika snåla i drift. Ring nu Airbus och avbeställ A350-900och beställ A330-800 och 900


Anmäl inlägget
Riktiga flygplan
Skrivet av Pilot, 2014-09-22 17:22:56
Dags för SAS att skaffa sig riktiga flygplan och inte gammalmodiga och långsamma Airbus typer.
Anmäl inlägget
,
Skrivet av Satsa på sverige, 2014-09-22 15:17:54
Finns mycket näringsliv i GOT med intressen i USA och Kina. På volvo jobbar mängder med kineser och SKF har kontakter i Indien.
Tråkigt att staten inte kräver mer av SAS, största kapaciteten tycks läggas i Norge och CPH.
Anmäl inlägget
Dags för en linje till Syd America
Skrivet av Linkan, 2014-09-22 13:01:34
Åter dags för en linje till Brasilien finns många Svenska industri intressen.
Anmäl inlägget
Sthlmskilleitiden,
Skrivet av pf, 2014-09-22 12:37:33
dersom SAS ikke viser interesse for Norge og langruter, så spilles enda fler pax til alternativ. Som f.eks til DY Long-haul.

At SAS skal være "sosialkontor" ved å fly GOT-NYC, har jeg ingen tro på.
Anmäl inlägget
LA direkt
Skrivet av Cristoffer, 2014-09-22 12:00:48
Varför kör inte Sas direkt på LAX?
Anmäl inlägget
Satsa på Stockholm
Skrivet av Sthlmskilleitiden, 2014-09-22 11:06:41
SAS har stor trafik från såväl Danmark som Norge medan man har lagt ner mycket av trafiken till/från och inom Sverige. Återuppväck linjerna till Tokyo och Beijing från Stockholm men komplettera även med ny trafik för SAS del som tex linje Stockholm-Boston eller Toronto.
Anmäl inlägget
Hawaii
Skrivet av Oskar, 2014-09-22 11:00:36
Hawaii skulle vara roligt, men föga troligt.
Anmäl inlägget
Miami
Skrivet av Miami, 2014-09-22 10:55:02
Miami?
Anmäl inlägget
Ny linje
Skrivet av SAS forever, 2014-09-22 10:13:43
GOT-NY måste ju komma tillbaka nu! Två gånger i veckan blir perfa!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev