Skriv ut  

Flygradar får nytt liv

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 september 2014
Den invigdes för femtio år sedan och fick ny teknik för trettio år sedan. Nu är det dags igen när Bällsta radar får både ny utrustning och nytt skal. Med ny teknik blir den huvudradar för Bromma, Arlanda och ytterligare tre flygplatser.

Radar Stockholm
Flygradar

Den har kallats ”golfbollen” och ”Lilla Globen” och är ett av de mer kända landmärkena vid Bromma flygplats allt sedan flygradarn togs i bruk 1964. Under årens lopp har den varit utrustad med varierande typer av radaranläggningar och den som just nu byts ut har varit i drift sedan 1983.

Bällsta radar
Flygradarn i bakgrund av Bromma flygplats

- Men den föll för åldersträcket för ett par år sedan och sedan dess har vi använt radarövervakningen ute vid Arlanda, säger Björn Stavås, operativ chef för flygledningen i Brommatornet.

Radar

Under sommaren har hela anläggningen dels fått ett ansiktslyft, dels helt ny teknik installerad. LFV har varit måna om att Bällsta radar ska fortsätta att vara ett landmärke och därför behålls formen på den yttre radomen, 17 meter i diameter, om än i nytt material. Det har heller aldrig varit tal om att flytta anläggningen.

- Nej, den ligger faktiskt perfekt, på en höjd utan höga hus i närheten och det ger en operationsradie på cirka 30 mil i högre höjder.

Den nya radarn som uppförs ersätter två äldre radarstationer, en i Gottröra och en i Uppsala som båda avvecklas efter lång och trogen tjänst. I den nya kupolen är nu placerad en kombinerad PSR/SSR radar, två radarstationer med antenner monterade ovanpå varandra och som totalt är ca 9 m breda och 8 m höga. Radarn används främst för att positionsbestämma och separera luftfartyg främst i Stockholm TMA men kan också, utöver att kommunicera med flygplanen och inhämta information om deras avsikt, även mäta in oidentifierade luftfartyg. Den nya utrustningen innehåller även skydd mot störningar från 4G, vindkraft samt en väderkanal för att på ett relativt grovt sätt kunna få positionsinformation om oväder i luften.

– Den unika positionen för Bällsta radar gör att det område som radarn täcker är mycket bättre än vad vi tidigare haft, samtidigt som rotationshastigheten på den nya radarn är snabbare än tidigare så att uppdateringar kommer tätare. Det ger också mycket bättre täckning på låga höjder för den omfattande trafiken till och från båda Bromma och Arlanda där flygplanen på final separeras med 2,5 nautiska mil på Arlanda och 3,0 nautiska mil på Bromma, säger Anders Carlsson, chef för flygledningen på Bromma.

Ännu pågår intrimningen av den nya utrustningen som enligt planerna ska vara igång strax efter årsskiftet. Den blir då huvudradar för hela Stockholmsområdet och är helt fjärrstyrd, det arbetar ingen personal i golfbollen. Vid sidan av Bromma och Arlanda kommer flygledningen på bland annat Skavsta, Västerås och Uppsala att använda radarn vid Bällsta.

 




Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev