Skriv ut  

Kastrup fortsatt i topp när det gäller nya rutter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 september 2014
Förra året placerade sig Kastrup på första plats bland världens flygplatser när det gäller utveckling av nya rutter. Även i år toppar flygplatsen rankingen och blev tvåa i sin grupp när kongressen World Routes jämförde världens olika flygplatser.

CPH Copenhagen
CPH - Copenhagen

World Routes är en återkommande konferens där tusentals representanter för flygplatser, flygbolag och turistorganisationer möts för att diskutera och förhandla om nya linjer. I år gick den av stapeln i Chicago och under de hektiska dagarna utses bland annat världens bästa flygplatser. Det är representanter för ett stort antal flygbolag som lägger sina röster och ser till hur väl de olika flygplatserna lyckats locka till sig nya linjer.

Att storleken i sig inte är det viktiga visar att sammanlagd segrare i år blev Bryssel.

- Bryssel Airport har haft ett fantastisk år och kunna välkomna fyra nya flygbolag och 18 nya linjer till sitt nätverk, sa Katie Bland, VD för linjenät på UBM.

De olika flygplatserna är indelade i fyra olika grupper beroende på hur många passagerare de hanterar varje år. I mellangruppen, 20 till 50 miljoner passagerare, lyckades Kastrup än en gång placera sig i topp med en andra plats, bara ett steg ner från förra årets världsmästartitel. Segrare i den gruppen blev Dublin med Muchen på tredje plats.

- Att utses som en av världens tre bästa flygplatser när det gäller linjeutveckling är ett bevis för att flygbolagen tycker att vi ger dem en samlad marknadsföring av hög klass. Vi presenterar ordentliga analyser och förslag på utveckling av nya och existerande rutter, säger Ole Wieth Christensen, chef för linjeutvecklingen på Kastrup.

Den årliga tävlingen om vilken flygplats i världen som är bäst på att bygga ut linjenätet är inte enbart ett branschjippo. Varje gång ett flygbolag väljer att starta trafik på en flygplats skapar det tillväxt i form av fler arbetsplatser och investeringar. Därför har konkurrensen mellan flygplatserna ökat de senaste åren i takt med utvecklingen inom flygbranschen i stort.

Bästa flygplats i Världen
Bryssel

Över 50 miljoner passagerare:
Changi Airport Group
Amsterdam Airport Schiphol
Frankfurt Airport
Heathrow Airport
Paris-Charles de Gaulle Airport

Mellan 50 och 20 miljoner passagerare:
Dublin Airport
Copenhagen Airports
Munich Airport
Dusseldorf Airport
Seattle-Tacoma International Airport

Mellan 20 och 4 miljoner passagerare:
Brussels Airport
Athens International Airport
Budapest Airport Abu Dhabi Airports
Tampa International Airport

Under 4 miljoner passagerare:
Shannon Airport
City Airport Bremen
Aksu Airport
Cuneo Levaldigi Airport
Kilimanjaro International Airport



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygtrafik
Skrivet av Östgöte, 2014-09-25 07:27:04
Ni som inte kan komma överens om ARN vs CPH; kolla på flightradar24, välj Europa så syns det tydligt var den mesta flygtrafiken finns, dvs där det finns passagerare. Nån ska ju betala de gamla flygbolagens höga ersättningar...... bolagen vet var paxen finns.
Anmäl inlägget
CPH har större upptagningsområde
Skrivet av Linkan, 2014-09-24 23:55:48
Det är väl ej konstigt att Köpenhamn växer. Allt fler väljer att flyg via Köpenhamn. Flygbolagen satsar där man får de flesta passagerarna.
Anmäl inlägget
Usch
Skrivet av Swedavia, 2014-09-24 16:12:13
Håller inte med, det får Swedavia att framstå som passiva och lata och det är inte okej.
Anmäl inlägget
Bravo Kastrup!
Skrivet av Kjell-Åke, 2014-09-24 15:41:03
Varför dessa griniga kommentarer så fort Flygtorget skriver om Kastrup? Danskarna satsar helhjärtat på Kastrup, heder åt dom!
Runt Stockholm satsar bl.a. både Nyköping, Västerås på "sina" flygplatser, tillsammans fyra flygplatser, kanske snart fem, som kallar sej Stockholm vilket gör att Arlanda aldrig blir den "hub" man så gärna vill bli!
Dessutom varför ska Flygtorget inte skriva om Kastrup, har inte läst nånstans att man ska hålla sej till svenska flygnyheter!
Anmäl inlägget
Eh?
Skrivet av Henning Penning, 2014-09-24 14:21:07
"Även i år toppar man rankingen och blev tvåa". Toppar gör man väl om man ligger etta? Eller?
Anmäl inlägget
Re Svensk
Skrivet av Fritz Klyka, 2014-09-24 14:14:52
Eller så flyger vi via en riktig flygplats: Amsterdam-Schiphol, Sveriges närmaste super hub.
Anmäl inlägget
Frågan är..
Skrivet av B, 2014-09-24 13:44:50
...vad Swedavia gör för att konkurrera. Jo, bygger nya kontorslokaler på Arlanda...
Anmäl inlägget
"Vem bryr sig"
Skrivet av Svensk, 2014-09-24 13:09:11
Vi är många svenskar i södra Sverige som har Kastrup som första flygplats, ni andra som bor i granskogen kan fortsätta åka Saab 340
Anmäl inlägget
Vem bryr sig
Skrivet av Kastrup?, 2014-09-24 12:53:24
Är det gammal tradition som gör att Flygtorget prenumererar på Kastrups pressreleaser som om det rörde någon svensk flygplats? Vem bryr sig numera? Skriv om nya linjer på Arlanda och Landvetter istället. Men ni kanske inte prenumererar på de nyhetsbreven?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev