Skriv ut  

Göteborg City Airport först med nya landningsprocedurer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 september 2014
Satellitstyrning ökar precisionen vid landningen på Göteborgs City Airport. Flygplatsen blir först i landet med den nya tekniken som numera är ett krav från flygmyndigheter i Europa och Sverige.

Göteborg City Flygplats Tornet
Göteborg City Airport

– Jag tror att det faktum att vi har en bra blandning av kommersiellt flyg, skolflyg, affärsflyg och samhällsflyg har gjort att vi är först ut här på flygplatsen. Dessutom har flera av de flygbolag som opererar här, bland andra Ryanair, Wizz och Blue Chip redan tekniken installerad.

Det säger flygplatschefen på Göteborg City Airport, Annika Nyberg till Flygtorget efter invigningen av den nya satellitstyrda inflygningstekniken nu i dagarna.

De nya procedurerna används under den allra sista fasen av flygningen, de sista minuterna före landning. Flygplatsens befintliga flygvägar används fortfarande, men det blir en annan typ av teknik som med högre noggrannhet bestämmer flygplanets position i höjd- och sidled.


Systemet heter RNAV GNSS och är GPS-baserat. De införs med tre olika funktioner riktade till operatörer med olika typer av utrustning; dels en typ där man navigerar enbart på GPS, det vill säga utan markbunden utrustning, dels två där även vertikal information ges vilket ökar säkerheten ytterligare. Den vertikala informationen kan antingen baseras på barometriskt tryck eller på EGNOS en stödfunktion till GPS. European Geostationary Navigation Overlay System, EGNOS, är ett regionalt satellitsystem som korrigerar GPS-signalerna så att avvikelsen minskar från omkring sex meter till mellan bara en och två meter.


– LFV har lagt ner ett stort jobb på projektering, konstruktion och driftsättning av nya inflygningsprocedurer. Nu är vi utbildade och taggade att komma igång med en procedur som flyget kommer att ha stor nytta av, säger Karin Schagerlind, operativ chef för flygtrafikledningen på Göteborg City Airport.

EGNOS är en gratistjänst. och har tillkommit på initiativ av EU-kommissionen, ESA och Eurocontrol. Bakgrunden är att ICAO vill att flyget påskyndar införandet av teknik och procedurer för att öka säkerheten vid landning och att använda EGNOS är alltså ett alternativ att möta det kravet.


– För flyget bidrar användningen av de nya procedurerna till förbättrad säkerhet, högre tillgänglighet och på sikt kostnadsbesparingar, säger Annika Nyberg.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Haha
Skrivet av Tomas, 2014-09-30 14:21:39
RNav Gnss är budget varianten som SAS har gjort i många år.
Den modernare typen heter RNP -RNAV och tillåter kurvade inflygningar. Dessa gör SAS nu och där saknar tyvärr Ryanair, Wizz-air och Malmö Aviation utrustning ombord.
Detta är en grym ickenyhet!
Anmäl inlägget
Kanon!
Skrivet av A32X Driver, 2014-09-30 09:32:09
Jag har provat flera RNAV approacher och dom fungerar faktiskt väldigt bra! Vi har sett att det ger bättre ekonomi!
Att det är ett högre minima spelar ingen större roll just nu då det är en utprovningsfas som måste genomföras innan man kan med trygghet sänka minima.
Anmäl inlägget
Much ado...
Skrivet av Arne, 2014-09-29 01:11:15
"...blir en annan typ av teknik som med högre noggrannhet bestämmer flygplanets position i höjd- och sidled.?" Är det därför som minimat är högra än för ILSen?
Anmäl inlägget
Ja, i en piper går det
Skrivet av Ior, 2014-09-26 22:50:20
Men gör det dag in o dag ut i en Boeing eller Airbus i 140 knop där du även sparar bränsle. Lycka till.
Anmäl inlägget
Hur svårt ska det vara?
Skrivet av Göte, 2014-09-26 11:03:42
Detta vägrar jag ta till mig! Jag gör alla typer av approacher på kula och spade. Punkt slut.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev