Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Nedläggningshotad flygplats på banan igen
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 1 oktober 2014
Jönköping Airport får alltid finna sig i att vara i skuggan av Landvetter. Men med växande frakt och charter har flygplatsen nu en stadig position i sin region och drar till sig allt större trafikunderlag.
Men någon ny linje till Köpenhamn vill flygplatschefen Sten Norinder inte ha.
Jönköping Airport är en av de regionala flygplatser som den nya politiska majoriteten gärna lägger. Motivet är att den inte behövs och ligger alldeles för nära storflygplatsen Göteborg. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
– Jag skulle säga tvärtom, vi har ett utomordentligt läge. Det vittnar ju om inte annat den ökande frakten om, säger flygplatschefen Sten Norinder.
Jönköping är idag tillsammans med Örebro den fjärde-femte största fraktflygplatsen i landet och har tredubblat volymerna de fyra senaste åren. Varje vardagnatt flyger TNT upp en Boeing 737 som går slingan Bryssel-Jönköping-Helsingfors, samtidigt som West Atlantic har en ATP som gör en turn-around till Oslo, också det varje natt. Lägg till Time Matters SAAB 340 som kommer upp från Billund och Amapola som flyger både post och frakt. Det ger en volym på cirka 360 ton per månad och vikter som fortsätter att öka.
– Det handlar om snabbheten, många fraktföretag lovar leverans före sju på morgonen nästa dag och då det är bättre att flyga upp försändelserna hit. Det funkar inte med någon annan flygplats.
Frakten står för cirka 25 procent av verksamheten på flygplatsen, linjetrafiken för ytterligare 25 procent, trots att Ryanair drog in linjen till Barcelona och chartern för resterande 50 procent.
– Chartern är viktig, vi hade fem avgångar i veckan under sommaren och står generellt för ökningen. Under augusti använde drygt 10 000 passagerare flygplatsen och det är den bästa månaden sedan 2006.
I vinter blir det trafik till Gran Canaria och Teneriffa men redan nu står det klart att nästa sommar återkommer destinationer som Rhodos och Turkiet när researrangörerna fortsätter att satsa på trafik från de regionala flygplatserna. Det har gjort att också där har volymerna flerfaldigats, från cirka 12 000 för fem år sedan till drygt 65 000 idag.
Även linjetrafiken till Stockholm har hämtat sig sedan Flyglinjen la ner och NextJet koncentrat de dagliga flygningarna till Arlanda.
– Det blev en nedgång först men jag förstår beslutet. Varför flyga in passagerarna rakt i gapet på alla konkurrenterna på Bromma? Det viktiga är att vi har kvar vår inrikestrafik och Arlanda har visat sig ha bra efterfrågan.
Vad flygplatsen däremot inte har, är det som de flesta regionala flygplatserna kämpar hårt om att etablera; en linje till någon av de större europeiska hubbarna. Ett flertal flygbolag har försökt med Kastrup, bland andra Skyways, Nextjet och Flyglinjen men det har blivit kortvarig trafik med dålig kabinfaktor.
– Ja och något nytt försök med Köpenhamn vill jag inte ha, det vet jag. Det finns efterfrågan på direkttrafik ut i Europa så någon av de andra storflygplatserna vore bra och vi arbetar på det. Men det är mycket som ska klaffa för att en sådan rutt ska fungera.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
11:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
Gh:
SV: Sunclass
Sunt:
SV: Swedavias VD lön
Kapten:
JetTime
Crew:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap