Skriv ut  

SAS: Vi lägger inte ner på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 oktober 2014
I det pågående besparings- och förändringsarbetet vänder SAS på varje möjlig sten. Det har skapat ett rykte om att verkstadsbasen på Arlanda kan vara nedläggningshotad, men det dementerar flygbolaget.

Det tunga underhållet inom SAS är idag koncentrerat till Arlanda och Kastrup. Tidigare genomfördes även kontinuerliga C-checkar i Oslo men där sker numera enbart dagligt underhåll och mindre teknisk översyn.
         
I den pågående genomgången av hela SAS verksamhet och där det flaggats för fler besparingsåtgärder, ingår även verkstadsbasen på Arlanda. Det har skapat spekulationer om att verksamheten kan komma att läggas ner i Stockholm och flyttas, antingen till Kastrup eller till något annat land.

- Det finns inga sådana planer just nu. Däremot pågår översyn av verksamheten och förhandlingar med de fackliga organisationerna. Vi har för övrigt arbetat med hur vårt framtida tunga underhåll ska se ut sedan 2012, så egentligen är det inget nytt, säger Henrik Edström, presschef på SAS till Flygtorget.  
         
I dagsläget arbetar omkring 200 personer, 150 tekniker och 50 mekaniker, på SAS verkstadsbas på Arlanda. Enligt flygbolaget har flygflottans underhållsprogran förändrats de senaste åren och det är en av orsakerna till den pågående översynen.
- Så länge den pågår finns egentligen inte så mycket att säga. Men vi lägger inte ner verkstadsbasen på Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Du har rätt Thomas
Skrivet av Kalle Viking, 2014-10-03 19:56:24
Det är många faktorer som vägs in, nämligen yrkeskunnandet, tidsaspekten, avståndet, etc, etc. När det gäller Irland/Shannon, så görs mycket av de okvalificerade jobben av "inkallad" personal, som inte har någon som helst utbildning inom
flyget. "Så du får vad du betalar för".
Anmäl inlägget
underhållskostnader
Skrivet av thomas, 2014-10-02 10:28:54
jag trodde det var yrkeskunnandet som avgjorde en sån här fråga inte orten,
här är även säkerhetsaspekter inblandade. Många företag flyttar tillbaka tillverkning från Kina, med ekonomisk vinst.
Sen kostar det massor att ferryflyga till orter utanför sitt linjenät, svårt förstå hur det kan bli billigare ex på Irland.
Anmäl inlägget
Underhållskostnader
Skrivet av Kalle Viking, 2014-10-02 10:07:08
Man har genom åren gjort genomgripande benchmarking, där man jämfört allt på de olika baserna, samt även Shannon och Tallin. Slutsvaret har alltid blivit att kvalité, kostnad och tidsaspekten, gjort att basen på Arlanda har visat sig vara det bästa alternativet. Men vill man ha "låg" kostnad så blir platsen Shannon, men då får du även en mycket låg kvalité. Vill man ha hög kostnad blir det CPH. Väljer man OSL, så kommer maskinen oftast ut ca fyra dagar senare än på ARN.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev