Skriv ut  

Första klass med Emirates Stockholm - Dubai

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 oktober 2014
Arlanda och Oslo är de två destinationer i Skandinavien där Emirates flyger med första klass ombord. Efterfrågan på just första klass har ökad sedan starten för ett år sedan. Ökar den ytterligare kan det bli tal om större flygplan.

Ombord Emirates
Första klass Emirates

Köpenhamn var Emirates första destination i Skandinavien, följt av Arlanda för drygt ett år sedan och Oslo i början av september i år.  I och med trafikstarten på Arlanda blev Emirates det enda flygbolaget med första klass på Stockholm. Även på Oslo flyger Emirates en Boeing 777-300ER med första klass medan det från Köpenhamn inte finns tillräcklig efterfrågan för en maskin med förstaklass-kabin.

Ombord Emirates first class
Emirates - Egen kabin i first class

– Dubai är nöjda med efterfrågan så vi fortsätter med det utbudet och vi ser också en långsam ökning av bokningarna i första klass här i Stockholm, säger Björn Ekegren, chef för Emirates i Sverige och Finland till Flygtorget.

Den dagliga avgången till Dubai har 8 första klass-kabiner, 42 businessstolar och 216 economy-stolar ombord. Bokningsläget längst fram ligger i snitt på drygt 50 procent.

– För våra premiumpassagerare börjar resan redan när det stänger dörren hemma. Då väntar en limousin utanför som kör dem till Arlanda och väl där är det naturligtvis priority vid incheckning och säkerhetskontroll. Sedan har de tillträde till loungen i terminal 5 innan avgång.

Emirates first class
Emirates - Mat ombord i första klass

Väl ombord är de åtta små sviterna fullt utrustade med stolar med inbyggd massageteknik och de kan sedan fällas ut till fullt uppbäddade sängar. Underhållningssystemet ombord har närmare 1600 olika kanaler för film, spel och information och serveringen består av en sjurätters middag.

– Vi vill naturligtvis skämma bort resenärerna ordentligt och göra själva flygningen till en mycket viktig del av hela resan. VI har ju den stora fördelen att de som reser med oss via Dubai får två långlinjeleggar och alltså har möjlighet att arbeta ostört eller koppla av ombord.

Under det år som Emirates har flugit på Arlanda har trafiken till Förenade Arab Emiratet mer än tredubblats och sammanlagt har bolaget haft 180000 passagerare på sträckan Mellan Stockholm och Dubai. Det är ett underlag som dels skapats av att bolaget nu flyger på Arlanda, dels att passagerare väljer bort de bolag de tidigare flög med. Fortsätter den utvecklingen kan det bli tal om fler frekvenser.

– Jag ser personligen fler dagliga avgångar, alternativt en större maskin. Vi har ju som bekant A380 i flottan men infrastrukturen på Arlanda klarar ännu inte att hantera de stora passagerarflöden som en sådan maskin innebär.

Emirates linjer från Dubai till Nordamerika passerar idag rakt över Sverige. Att lägga in ett stopp i Stockholm på vägen – något som Malaysian Airlines gjorde under en period på linjen mellan Kuala Lumpur till New York, kan komma att bli aktuellt i framtiden, enligt Björn Ekegren.

– Vi gör det i Milano i nuläget och jag tror att vi kan få se mer av det i Europa i framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 31 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

infrastuktur
Skrivet av Sturup, 2014-10-09 12:45:28
ARN skulle mycket väl klara av att hantera en A380. Om lilla Malmö Airport klarar av 2 stycken 747-400 med 527 pax ankommande och avgående på varje rotation på samma dag så skall nog ARN lösa en A380.
Anmäl inlägget
FEL FEL FEL FEL
Skrivet av noll koll, 2014-10-08 08:44:03
Ni skriver om ARN som att infrastrukturen vore helt perfekt. ARN klarar inte att hantera en A380 som ankommer full belagd. Passkontrollerna på ARN är ett skämt, ankomstband och ankomsthall samt tullfilter är ett skämt. Bryggor, rulltrappor, gångar för pax är ett skämt. Handling, catering, städ har inte HL, pb för att klara det! LÄS PÅ
Anmäl inlägget
till Boeing 777 200ER
Skrivet av Boeing , 2014-10-07 21:02:00
Nä, det flög med en 777 200LR. Rätt ska vara rätt!
Anmäl inlägget
@bc
Skrivet av Oskar, 2014-10-07 20:56:05
Bra skrivet. Håller helt och hållet med. Ser billigt och nyrikt ut...
Anmäl inlägget
Oj oj
Skrivet av CPH, 2014-10-07 20:07:43
Lite obegåvad analys av CPH. ARN-linjen var ny för ett år sedan och har successivt arbetats upp under året. Trafiken kan mycket väl vara större nu från ARN än CPH som knagglat på i flera år.
Anmäl inlägget
Ta det lugnt nu...
Skrivet av Cph, 2014-10-07 19:48:45
Under året har alltså Arn haft 180000 pax enligt artikeln.. Cph har under samma period haft drygt 250000 på sin EK linje, så var tror ni en utökning ligger närmast tillhands?
Anmäl inlägget
EK/QR
Skrivet av Micke, 2014-10-07 19:36:53
Har rest i Business med både Qatar & Emirates. Jag var inte det minsta imponerad av varken mat eller service ombord. Trots C klass så lyckades EK slarva bort allt mitt bagage via DBX till MNL. Qatar var lika eländig då dom hade skitdålig service med tragisk lounge och grinig personal. Finns ingen anledning att byta flyg i varken Doha eller Dubai.
Anmäl inlägget
MB
Skrivet av Jalle, 2014-10-07 19:28:55
Jo, vissa väljer Volvo, jag väljer Mercedes.
Du är nog utdaterad som svensk. Det senaste i Sverige är rustik, lite bohem, mycket färger, mm. Minimalistiskt är svennebanan utanför stan någonstans.
Anmäl inlägget
skandinaviskt
Skrivet av bc, 2014-10-07 19:01:20
Jag gillar nog rätt typiskt skandinaviskt. Minimalistiskt och inga utsmyckningar med falskt guld ochprocessat plast trä. Sas nya är ett perfekt exempel. Men det är ju smak, jag är väl rätt typiskt svensk.
Anmäl inlägget
Lyxigt
Skrivet av Wall Enberg, 2014-10-07 17:58:48
Nej, det upplevs inte som plastigt. Jag förstår vad du menar, men det här är inte enligt dina uttryck. Samtidigt undrar jag vad du hade förväntat dig, Barockmöbler eller? :) Nej, det känns stilenligt och ger en trevlig och varm känsla. Bäddade sängar med lakan o.s.v. All lyxig mat du kan tänka dig.
Anmäl inlägget
Plastigt
Skrivet av Bc, 2014-10-07 17:40:09
Allvarligt, är det inte jävligt fult och plastigt.?
Kan tänka mig att servicen är ypperlig men designen känns lite som "white trash" lyx, typiskt som nyrika brukar gilla. Noll klass och smak.
Anmäl inlägget
.
Skrivet av ., 2014-10-07 17:27:41
Har väldigt svårt att se mer kapacitet från varken EK eller QRinom snar framtid. Dessa 180,000 passagerare som flög under första året resulterar i ett snitt på 246 pax (68% kabinfaktor). Om man bara ser till sommarhalvåret läste jag någonstans att snittet var 210 pax (58% kabinfaktor). Dessutom har QR sedan EK började tappat en stor del av sina pax. Källan är Swedavias egna trafikstatistik.
Jag säger inte att linjerna kommer försvinna, bara att utökningar ligger långt fram i tiden...
Anmäl inlägget
Varför boka ett flygbolag
Skrivet av Fredrik, 2014-10-07 16:18:23
som kommer från en diktatur?
Anmäl inlägget
Lösning
Skrivet av Bogserstång, 2014-10-07 15:48:21
Anders gissade att Lufthansa A380 parkerade vid bana 3 pga brist på bogserstänger. Då kunde man taxa för egen maskin. Helt fel! det hade med möjligheten att visa upp planet där brandstationen var bra plats. Annars hade man valt ramp R. Hur som helst kan man frakta bogserstänger i bagageutrymmet. Bra va!!
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av CPH, 2014-10-07 15:01:55
Ni svensker er så utrolig hurtig til at klassificere ned deres egne lufthavne og deres faciliteter. På mange måder er Arlanda i bedre position til at modtage A380 end Tex Los Angeles, hvor det er for smal mellem rulleveje.
Anmäl inlägget
Flera dörrar
Skrivet av Docka A380, 2014-10-07 14:43:05
Om nu en A380 skulle flyga på Arlanda så är det självklart att man med befintlig utrustning på flygplatsen kan använda flera utgångar ur flygplanet. Vid pir F kan man ansluta Apron drive från båda sidor. Dessutom kan man ansluta något som kallas trappor till flera dörra. sedan finns hör och häpna uppgångar för passagerarna från rampen för de som använder bakdörrarna. Otroligt va!!!!
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Idag 777-200ER, 2014-10-07 14:40:24
Idag flög Emirates med 777-200ER. Var finns det här behovet Flygtorget skrev om? Och visst fungerar A380 på Arlanda. Det finns någon här som gissar men inte vet. Pir F fungerar bra. Push back fungerar bra, ankomst och avgångshallar fungerar bra, banorna är fina. Men Emirates har antagligen inte tillräckligt med underlag ännu.
Anmäl inlägget
Push
Skrivet av Troll, 2014-10-07 14:36:00
Det går att pusha en A380 med samma utrustning som används för 747-400 och 777-300ER. Är det Flygtorget själva som fabulerar här?? Sluta tramset nu!!!
Anmäl inlägget
Båda hållen
Skrivet av Gater, 2014-10-07 14:33:30
Jag vet inte om föregående talare vet något om Arlanda, men men. På pir F går det att ansluta flera bryggor samtidigt till en A380. Flygplatsen är utrustade med sk Apron Drive Bridges. Och det här med breddning är ren jävlar bullshit. 777-300ER har längre mellan huvudställ och nosställ. Det är spännvidd som kan vara problem men det går att lösa genom att dirigera trafiken rätt.
Anmäl inlägget
Bättre gater
Skrivet av Uppgradering av Arlanda, 2014-10-07 14:09:17
Arlanda klarar av A380 men vissa taxivägar behövs breddas för att göra plats för jätte-valen. Men först och främst behövs fler bryggor på de utvalda gaterna. Det går såklart med en brygga men det tar för lång tid. Det behövs minst en till plan 1 och en till plan 2 för att effektivisera påstigningen. Det optimalaste vore om Arlanda fixar 1 ell 2 gater med 3 landbryggor som ses som standard för A380.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av A380 på Arlanda, 2014-10-07 14:05:13
Anledningen till att det inte finns någon A380 på Arlanda har inte med gater eller banorna att göra, det är bara det att inget av handling bolagen som finns på Arlanda har en pushback som klarar av/är godkänd att pusha A380! När Lufthansa var där med sin så parkerade dom remote så dom kunde taxa iväg själva!
Anmäl inlägget
RE CPH
Skrivet av Fenton Spadrig, 2014-10-07 12:16:26
Bäst på vadå? Strejker?
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Oskar, 2014-10-07 11:59:08
Det skulle vara väldigt roligt med en A380 i reguljärtrafik på Arlanda! :)
Anmäl inlägget
Bedst
Skrivet av CPH, 2014-10-07 11:38:09
CPH aer og forblir bedst. Det ser dere paa Flytorvet. Allt godt skrives om CPH og icke om ARN fordi Flyvetorvet har kun information om CPH
Anmäl inlägget
Vasa?????
Skrivet av Fritz Klyka, 2014-10-07 11:00:44
Ingen FC på CPH???? Konstigt. Jag som trodde att CPH var en världsnav:-) Åtminstone enligt Tjalle Dansk…….
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Trist, 2014-10-07 10:52:52
Det är tråkigt när ett ledande svenskt flygforum fortfarande indirekt nedvärderar Sveriges största flygplats som vore det en kusin från landet. Det har hänt en del och det är 2014 även på Arlanda. Åk ut och titta!
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Fel igen, 2014-10-07 10:21:08
När ska Flygtorget begripa att Arlanda har kapacitet för reguljär A380-trafik när som helst. Det är inte Umeå vi snackar om. Du kunde berättat det för Emirates för du vet det innerst inne Anders. Vilket lågvattenmärke... igen...
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Inte klara A380 på ARN??, 2014-10-07 10:15:54
Björn Ekegren vet inte mycket om Arlandas kapacitet att ta emot A380. Det finns gater för A380 på Arlanda. F-piren klarar A380. Bansystemet klarar A380. Redan på -70-talet tog Arlanda emot tre st 747 samtidigt och flygplatsen har byggts ut sedan dess. Varför rättar du inte honom Anders. Du var ju med på pressvisningen av A380 på ARN????
Anmäl inlägget
Förra veckan
Skrivet av Boeing 777-200ER, 2014-10-07 10:10:48
Såg att Emirates flög Boeing 777-200ER på Arlanda i förra veckan. Hur hänger det ihop?
Anmäl inlägget
Hårt arbetande kvinnor
Skrivet av Leif, 2014-10-07 09:12:46
Klart FC kommer finnas kvar till Oslo och Stockholm. Det är denna klass rika araber bokar upp för att de hårt arbetande nordiska kvinnor ska ta sig ner till sandlådan för att "jobba"
Anmäl inlägget
Intressant
Skrivet av SAS styrman., 2014-10-07 08:57:24
Vad kul att se att våra "duktiga" chefer anser att köpenhamn är så otroligt viktigt och det är där vi hittar flest passagerare när vi bestämmer vart vår långdistans-hub ska ligga. Här är det ju rätt tydligt att snåldansken inte är särskilt köpstark. Inte konstigt att SAS är så trögstyrt......
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev