Skriv ut  

Businessjet - en växande marknad i Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 oktober 2014
Delägarskap i en businessjet. Eller ett timabonnemang. Sverige är en av Netjets bästa marknader i Europa för kunder som hellre flyger privat än med de reguljära flygbolagen.

Nyligen visade bolaget upp två av sina nya maskiner på Bromma.

Businessjet
Businessjet - ombord phenom 300

Största motståndaren är Jantelagen. Den som säger att du inte ska sticka ut. Och vad sticker ut mer än att äga en egen businessjet.

Ett sätt att minska risken för avundsjuka blickar är att bli delägare i ett flygplan, eller köpa in sig på flygtimmar på en businessjet. Det är ett växande antal personer i Sverige som gör det, antingen privat eller som en del i affärsresandet. Faktum är att Stockholm är en av de bästa marknaderna i Europa för delägarskap i flygplan och en av orsakerna till att det amerikanska företaget Netjets besökte Bromma i dagarna för att visa upp två av de senaste tillskotten till flygplansflottan.

Businessjet
Businessjet - Phenom 300

Netjets är världens största företag för kunder intresserade av delägarskap i businessjet. Sammanlagt finns drygt 700 flygplan i flottan, varav 130 är stationerade i Europa.

– Fast vi har inga fasta baser. Huvudkontor och OP ligger i Lissabon men flygplanen rör sig hela tiden och det är en del i hela vårt upplägg. Som delägare betalar man bara för den tid flygplanet är i luften med dig ombord. Alltså inga parkeringsavgifter, tomflygningar, underhållsplaner och annat, säger Eddie Pfitzner, Netjets vice VD till Flygtorget.
Businessjet flygstol
Businessjet entertainment Phenom 300

Som kund hos Netjets kan man antingen leasa ett helt flygplan eller, vilket blir allt mer populärt, köpa in sig som delägare i ett flygplan, kostnaden beror på hur många stolar det finns ombord. Det minsta flygplanet i flottan, en Phenom 300 kan ta maximalt 7 passagerare och andelen kostar cirka 600 000 dollar, inklusive 50 flygtimmar per år. Till det kommer en månadskostnad och en timkostnad när flygplanet är i luften. När man sedan väljer att avsluta sitt avtal återbetalas andelen, beroende på vad flygplanet är värt just då.
Businessjet
Businessjet - Bombardier Challenger 350

Ett annat alternativ är att köpa ett ”timabonnemang” på 25 timmars flygtid, som finns på de flesta av de olika flygplanen, dock inte Phenom. Det kostar 139 000 euro och ger visserligen ett högre timpris än delägarskapet men kan vara en första inkörsport till Netjets. När bokningen sedan görs ska det finnas ett flygplan på plats inom fyra till tio timmar. Sedan är det bara att flyga, ensam, tillsammans med arbetskamrater, familjen, golfklubborna eller vilka som nu ska med, timkostnaden är densamma och ju fler som åker med desto mer ekonomiskt. Resan börjar och avslutas alltid med marktransport i limousin eller taxi.
Businessjet ombord
Flygstol Bombardier Challenger 350

- Vi har cirka 1000 flygplatser i Europa att välja på. Många av dem som det är omöjligt att nå med ett kommersiellt flygbolag.

I Norden har bolaget funnits i 15 år och har ett 100-tal kunder här varav hälften är i Sverige.

– Det är tre grupper som väljer oss, en tredjedel är privatpersoner, en tredjedel entreprenörer och en tredjedel företag.

I Sverige görs drygt 600 flygningar per år, alltså i princip två per dag. Oftast är det Bromma som är destinationen och om tiderna inte fungerar, Arlanda. Men många flygningar går också till de mindre regionala flygplatserna i landet. På tio i topp-listan över vilka destinationer som Netjets flyger mest på från Stockholm ligger London, Nice, Geneve, Moskva, Palma de Mallorca, Köpenhamn, Zürich, Oslo, Amsterdam och Helsingfors. Det är till vissa delar samma destinationer som ligger i topp på den vanliga listan hos reguljärbolagen över var de största passagerarströmmarna går.

- Tidsbesparingen är ju ett av våra bästa argument, även när flygningen ska gå till någon av de vanliga storflygplatserna.

I dagsläget finns sex svenska piloter anställda hos Netjets och som arbetar på ett rullande schema, arbeta sex dagar, lediga fem. Under arbetsperioden finns både sedan tidigare fastställda flygningar men med de korta framförhållningar som kunderna kan utnyttja blir det också många flygningar som bestäms på morgonen.

– De som börjar flyga hos oss har minst 5 000 flygtimmar med i bagaget och börjar alltid som styrman. Sedan utbildas man på en av våra flygplanstyper och över huvud taget har vi ett betydligt bredare träningsprogram än de flesta andra flygbolag.

Idag finns mellan 45 och 50 privatägda flygplan, många av dem används inte de cirka 400 timmar som Eddie Pfitzner ser som en break-even för eget ägande. Kostnadssidan är dock bara en sida av att istället för en egen maskin, välja ett delägarskap.

– Säkerhet. Ett eget flygplan går att spåra och därmed kan den som vill hålla koll på var du befinner dig. Att flyga med Netjets innebär olika flygplan varje gång och därmed är det alltid diskret.

De två nytillskotten i flygplansflottan var dels en Phenom 300, dels en Bombardier Challenger 350. De är, liksom en del övriga flygplan, specialutrustade och ingår i Netjets Signature series där också finns bland annat Bombardier Global 5000 och 6000-modellerna, Challenger 350 och 605, och Cessna Citation Latitude.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

inte många rätt
Skrivet av Vertigo, 2014-10-15 05:11:26
Inte många rätt i varken text eller kommentarer. Anledningen till det "högre" timkravet till netjets är för att de har anställningsstop. Ca. 320 kaptener fick lämna bara under 2013.
J.B: Affärs kunderna vet ganska väl vad som finns tillgängligt på marknaden. De jämför med varandra på platser som London/Geneve etc. Däremot har semesterfiraren sämre koll. Och ja, Sverige/Norden är en av de mindre marknaderna i Europa på affärsflyg....
Anmäl inlägget
NJ
Skrivet av Pilot, 2014-10-13 22:50:52
Netjets är ett riktigt bra bolag men tyvärr har de väl inte anställt sedan 2008/2009 och gått från ca 1000 piloter till runt 4/500 idag?
Anmäl inlägget
Redaktionell reklam.
Skrivet av J.B., 2014-10-13 19:04:10
Hoppas verkligen att Flygtorget tar betalt för sin redaktionella reklam. DI med flera gör ju det!
Skulle dock vara klädsamt om de var helt öppna med det, i motsats till de flesta andra som försöker smyga med det.
Anmäl inlägget
Redaktionell reklam.
Skrivet av J.B., 2014-10-13 19:04:01
Hoppas verkligen att Flygtorget tar betalt för sin redaktionella reklam. DI med flera gör ju det!
Skulle dock vara klädsamt om Flygtorget var helt öppna med det, i motsats till de flesta andra som gör sina dåliga försök att dölja det.
Anmäl inlägget
obetald
Skrivet av :), 2014-10-13 16:39:50
du menade väl obetald? Hur skulle du beskriva Netjets på ett mer nyanserat sätt:)
Anmäl inlägget
Netjets
Skrivet av Betald reklamplats, 2014-10-13 16:34:43
De är så bra med Flygtorget. Eftersom man själv inte har kunskap om flygbranschen blir varje artikel som en betalad annonsplats för flygföretaget. Flygtorget skriver okritiskt av exakt vad som sägs! Sverige är i själva verket en mycket mycket liten marknad för Netjets.
Anmäl inlägget
Dyrflyg!
Skrivet av J.B., 2014-10-13 13:23:47
Måste vara det dyraste sättet att åka "bizjet" alla kategorier, att köpa abonemang hos Netjet eller annan "fractional ownership" operatör. Men kunderna har sällan den marknadskännedom som krävs för att göra det på billigare sätt (hyra direkt av operatör eller köpa/operera ett flygplan själv).
Nåväl, ett halvhyfsat "gig" för piloterna på Netjet är det i alla fall ;-)
Anmäl inlägget
Plus
Skrivet av Rune, 2014-10-13 11:21:13
De är ju där framme så de måste mao ha minst 5,000 timmar tillsammans.
Anmäl inlägget
2500
Skrivet av Pilot, 2014-10-13 09:45:52
Det krävs 2500 flygtimmar för att få arbeta som pilot på Netjets enligt deras hemsida.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev