Skriv ut  

Inget lågprisflyg på Ärna flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 oktober 2014
Det är inte bara Bromma och de regionala flygplatserna med linjetrafik som nu ska utredas. Även Ärna utanför Uppsala har dragits in i debatten och planerna på en lågprisflygplats där har skrotats. Men nu har det blåst upp till strid också om Flygvapnets närvaro i Uppsala.

Försvarsmaktens flygflottilj på Ärna utanför Uppsala skulle omvandlas till en ny flygplats för lågprisflyget, ett ”Skavsta Norr”. Så var planerna som, trots ett nej från politikerna i Uppsala, fick gehör hos den förra regeringen som i slutet av förra året gav tillstånd till 15 000rörelser per år med tyngre passagerarflygplan. Dessutom har Flygvapnet kvar sitt tillstånd på cirka 5 000 rörelser. Det gav vind i seglen för Uppsala Airport AB som aktivt drivit på arbetet att etablera en civil flygplats på Ärn och som menade att ”flera av de dominerande LCC–operatörerna, såsom easyJet, Ryanair och Wizz Air har visat intresse”.

Sedan dess har läget förändrats. Redan innan valet meddelade socialdemokraterna att om det blev ett regimskifte skulle planerna på kommersiellt flyg omedelbart skrotas. Så har alltså skett och den prövning av hela tillståndsgivningen som ska göras i förvaltningsrätten lär inte bli av.

– Uppsala behöver goda flygförbindelser. Men Uppsalas civila flygplats heter Arlanda. Idén om civilflyg på Ärna var hett ett tag men jag skulle säga att det stödet är kraftigt försvagat, säger Erik Pelling, kommunalråd (s).

Det faktum att det nu inte blir någon lågpristrafik utanför Uppsala innebär dock inte att diskussionen om flyget där är över. Den förhandlingsperson som nu på regeringens uppdrag får uppdraget att utreda vilka citynära flygplatser som ska stängas och ersättas av nya bostadsområden, har även fått Ärna på sitt bord.

Det har dock satt (s) och (mp) på kollisionskurs eftersom Ärna är den enda militära flygplatsen i närheten av Stockholm. Flygvapnet har skolverksamhet, använder den för militära transporter och har även återupptagit incidentbevakning där. Dessutom pågår en upprustning av bland annat bansystemen för att kunna ta emot tyngre transportflygplan och över huvud taget öka flygverksamheten. Det är en investering som kostar cirka 100 miljoner, pengar som direkt går förlorade om förslaget att stänga Ärna och en rad andra flygplatser går igenom. Den nye försvarsministern Peter Hultqvist menar att de militära flygplatser som finns behövs och ska behållas och än mer kritisk är Allan Widman (fp), ordförande i riksdagens försvarsutskott.

– De tankar som miljöministern ger uttryck för är fel från början till slut. Ärna har en central betydelse för försvaret av Sverige. Man kan inte mer än förvånas över att detta inte är känt bland regeringens ledande medlemmar, säger han i en intervju i SvD.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ärna/Sundbro
Skrivet av UFK, 2014-10-18 19:11:26
Militärfältet låg först på Sundbro innan det flyttades till Ärna.
Anmäl inlägget
Som Kungen skriver...
Skrivet av Prinsen, 2014-10-17 13:28:06
Som Kungen skriver så finns det gott om attraktiv mark att bygga på i Uppsala. Ärna kan betraktas som vischan. Etablera civil trafik tillsammans med militär så kan stora samordningsvinster göras. F16 får gärna återuppstå :-D Mycket märkligt att flottiljen lades ned så nära hufvudstaden..
Anmäl inlägget
MP tydlig strategi
Skrivet av Stor FL, 2014-10-16 21:54:09
Miljöpartiet har tydligt signalerat att Sveriges ekonomi inte ska bygga på tillväxt. Därför kommer MP att begränsa varje verksamhet som befordra tillväxt. Flyg liksom vägtrafik är sådana verksamheter. Att regeringen nu innehåller ett antal glada amatörer som med alla medel för oss tillbaka till stenåldern är trots allt väljarnas ansvar. Var så god och skölj.
Anmäl inlägget
Markvärde?
Skrivet av Kungen, 2014-10-16 21:25:30
Värdefull mark i området runt Ärna.
Menar du åkrarna eller tänker du närmast på skogen?

Nä vill du bygga så finns det mark så att det räcker runt Uppsala...
Anmäl inlägget
Politiker
Skrivet av DC-10, 2014-10-16 16:48:55
kan inte bestämma vilka flygplatser bolagen skall välja. Stänger de Bromma så blir det sämre med fungerande flygtrafik till/från Stockholmsområdet.
Detta är en angelägenhet för näringslivet i hela landet.
Anmäl inlägget
Re David
Skrivet av The Observer, 2014-10-16 15:36:00
Det finns en lucka i ditt resonemang. Att civilflyget skulle betala hela driften av Ärna är helt omöjligt.
De bolag som eventuellt skulle flyga där är inte de som betalar för sig. Tvärtom vill Ryan och Wizz snarare FÅ pengar för att öppna en linje. De skulle endast ha Uppsala för att kunna ha något reellt hot i förhandlingar med Skavsta.

Tack och lov har Uppsala kommun gjort klart att de inte kommer investera en spänn i Ärna.
Anmäl inlägget
Öppna Uppsala Airport
Skrivet av Dr.Watson, 2014-10-16 13:41:21
Kämpa på Olle!
Anmäl inlägget
Kalla Anka regering...
Skrivet av Niclas, 2014-10-16 13:35:27
...var ordet!
Anmäl inlägget
Ärna behövs inte
Skrivet av FV vän, 2014-10-16 13:32:56

För beredskapen finns många flygplatser i närområdet. Avståndet är kort från exempelvis Linköping, den extra flygtiden saknar betydelse. Eldtillstånd med Gripen över Stockholm tar betydligt längre tid att bereda. Övrig verksamhet på Ärna kan övertas av övriga flottiljer vilket skulle medföra stora besparingar för FM och frigöra mycket värdefull mark. Sanningen är nog snarare att alltför många officerare bor i området och är rädda för en flytt. Var och en är sin egen mäss närmast.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Trött på detta PK samhälle, 2014-10-16 11:29:56
Vad är det för fel på denna kalle anka-regering?
har dom som mål att köra sverige i botten eller?!

Nej fyfan vilka ufon som röstade på de rödgröna...Trasiga dna-stegar...
Anmäl inlägget
Flyghatet ett hot mot tillväxt och säkerhet
Skrivet av David, 2014-10-16 11:29:19
Miljöpartiet hävdar bestämt att brommaflyget kan flyttas till andra flygplatser men alla dessa vill de lägga ner. Vi vet sen tidigare att MP irrationella och känslostyrda. Mitt förslag är att låta civilflyget betala driften av flygplatsen så att flygvapnet kan finnas där utan att det belastar statens budget. Vi lär väl vara det enda land som saknar ett aktivt luftförsvar av vår huvudstad. Om något så har väl de senaste provokationerna från Ryssland visat hur olämpligt det är.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev