Skriv ut  

Skattepengar till ny flyglinje överklagas

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 oktober 2014
I början av nästa år ska trafiken starta på en ny linje tvärs över Nordkalotten, från Tromsö, via Luleå till Uleåborg. För att säkra den nya linjen satsar landstinget i Norrbotten 26 miljoner men det är ett beslut som nu överklagas till förvaltningsrätten.

Det har gjorts försök tidigare att starta flygtrafik mellan Tromsö och Luleå. Drivkraften bakom det är att med en tvärlinje i norra Sverige så slipper resenärerna att först flyga till Stockholm och sedan norrut igen. Så sent som 2008 avslutades ett sånt försök med EU-pengar som drivmedel och en linje som gick sträckan Tromsö-Kiruna-Luleå.

Men nu vill landstinget i Norrland vara med i en ny satsning och denna gång tas mellanlandningen i Kiruna bort och linjen förlängs till Uleåborg i Finland. En Artic Airlink ska enligt planerna starta i början av nästa år och från svensk sida satsas 26 miljoner av skattepengar som förlusttäckning under de kommande fyra åren. Även skattebetalarna i Norge och Finland är med och stöttar ekonomiskt.

I januari gjordes ett par provflygningar med en inhyrd SAAB 2000 från Braathens Regional för att offentliggöra den kommande satsningen. Sedan dess har de olika politiska besluten fattats och pengarna plockats fram.

Några detaljer om hur flygtrafiken ska genomföras, vilket flygbolag som ska flyga och vilken typ av flygplan som ska användas är inte klart.

– Vi håller på med upphandlingen av en leverantör och vem det blir meddelas i mitten av november, mer än så vill jag inte gå ut med, säger Inger Edlund som är vd för handelskammaren i Norrbotten till Flygtorget.

Men beslutet att garantera flygtrafiken med skattepengar har nu överklagats av den politiska oppositionen i landstinget. De menar att utrikesflygtrafik inte ligger inom den verksamhet som landstinget ska bedriva.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sverige=Gnällspikarnas riksförbund
Skrivet av Urtråkad, 2014-10-23 00:08:40
Ja, gnäll på bara. Det är ju mina landsmän bäst på. Så åker omvärlden förbi oss i expressfart. Lycka till!
Anmäl inlägget
Långsiktig infrastuktur
Skrivet av Skattmasen, 2014-10-22 11:46:27
Bygg istället järnväg från Tromsö till Haparanda eller Luleå. Gynnar tunga malm och godstransporter. Det blir en viktig injektion för hela Barentsregionen. Byggnotan skickas till Norge.
Anmäl inlägget
Ta reda på fakta
Skrivet av RgB, 2014-10-21 11:29:43
Hm. Kanske du borde kika lite på värdet av de resurser som norrland tillför sverige jämfört med vad norrland får tillbaka?
Eller hur mycket av pengarna som genereras i Stavanger pga oljan faktiskt kommer Stavanger till godo?
Att räkna hem 100 kr på naturresurser och sedan ge 3 kr tillbaka i regionalstöd är tydligen att ge bidrag till en del av landet som inte kan försörja sig? Man baxnar...
Anmäl inlägget
@Bulten i Bo. @Linkan
Skrivet av ABC, 2014-10-21 09:22:30
Tack och lov slipper Stockholm snart Bromma, en flygplats som bara drivs för att bondläppar är rädda för vår riktiga flygplats. Jag tycker att norrlänningarna tär tillräckligt på den svenska ekonomin redan. Att naturresurser finns är sant men för att dra en parallell till Norge så har inte invånarna i Stavanger en särställning p.g.a. oljan. Sluta klaga och tyck synd om er själva!
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-10-21 00:33:37
Varför ska inte Norrland få ha skatte finansierade flyglinjer när Stockholm har Bromma. Den linjen har ett större existensberättigande är Bromma.
Anmäl inlägget
WF
Skrivet av Uno, 2014-10-21 00:32:48
Ge uppdraget till Wideröe. De har redan bas i Tromsö så låt de ta hand om detta och stötta inte utförsäljningen och dumpningen som pågår med tillfälliga baser, månader på hotell m,m.
Crew ska ha vettiga villkor och kollektivavtal om det sponsras med skattepengar.
Anmäl inlägget
Norbotten ger stora intäkter till Sverige
Skrivet av Linkan, 2014-10-21 00:06:02
Norbotten bidrager till Sveriges försörjning mer än något annat landstig räknat per capita. Vattenkraft, malm och skog (Vattenfall, LKAB och Sveaskog). Ett litet bidrag för att ge goda kommunikationer är ok!

Den tärande delen är Stockholms området.
Anmäl inlägget
Har galenskap någon gräns?
Skrivet av ABC, 2014-10-20 19:03:45
Att Norrlands flygtrafik till stora delar lever på skattepengar har länge varit känt men finns det ingen gräns för dårskapen och finns det ingen respekt för våra skattepengar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev