Regionala flygplatser vill ta över efter Bromma

Publicerad den 22 oktober 2014
Kommentarer
Hotet mot Bromma flygplats har fått några av de regionala flygplatserna runt Stockholm att reagera. Både Skavsta och Kjula ser sig som resurser om flygtrafiken måste flytta. Trafikverket menar dock att det bli tal om att bygga en helt ny flygplats.
Bromma flygplats

Sverigeflyg Malmö Aviation Bromma flygplats

Den enes död, den andres bröd.                 

Det gamla talesättet kan bli giltigt i efterdyningarna av beslutet att lägga ner Bromma flygplats senast 2022. Nu är det naturligtvis inte säkert att det går så långt. Proteststormarna från inte bara flygbolag och näringsliv ute i landet är kraftiga och understöds även av en del tunga socialdemokratiska röster, bland andra LO’s ordförande Karl-Petter Torwaldsson och Nicklas Nordström, kommunalråd i Luleå.

Men det finns också röster bland de regionala flygplatserna runt om i landet som nu ser öppningar för de egna flygplatserna om flygtrafiken måste flytta ut från Stockholm samtidigt som Arlanda inte har möjlighet att ta emot de passagerarströmmar och antal rörelser som det handlar om.

Bromma Tower

Brommatornet

–Vi följer diskussionerna med stort intresse. Stockholm Skavsta vill i nuläget inte kommentera med annat än att Skavsta har tillräckligt med utrymme för att kunna växa på ett ansvarsfullt sätt och fortsätta vår funktion som en gateway till Stockholmsregionen, skriver Peter Steinmetz, vd på Skavsta i ett pressmeddelande.

Liknande tongångar hörs från Eskilstuna, där flygplatsen Kjula, som idag inte har någon reguljär passagerartrafik men ligger inom tio mil från centrala Stockholm och menar att med E20 och Svealandsbanan tätt inpå, har flygplatsen ”ett starkt läge”.

Men det finns även de som är mer skeptiska till möjligheterna att flytta inrikestrafiken till Stockholm så långt ut som 10, kanske 15 mil.

– Vi har två timmar i bil för att komma mellan Stockholm och Örebro, det är för långt. Tid är den viktigaste faktorn för resenärerna idag och därför väljer de Bromma. Det finns andra flygplatser som ligger närmare, säger Mikael Smedberg, vd på Örebro Airport, till Flygtorget.

Inte heller Mikael Nilsson, flygplatschef på Västerås Airport räknar med någon framtida Brommatrafik ska hitta fram till Västerås.

– Det har talats om det ja, men jag ser inte att någon av flygbolagen som idag flyger på Bromma skulle välja att lägga över trafiken hit. Vi är ju faktiskt inte ens en konkurrent till Arlanda. Dat är helt enkelt marknaden som styr, säger han.

En eventuell förtida stängning av Bromma, inga beslut är fattade utan frågan ska utredas av en förhandlingsperson, kan också än en gång sätta fokus på Ärna utanför Uppsala. Det är den flygplats i Stockholmsområdet, vid sidan av Arlanda, som ligger närmast city och det har funnits planer på att göra utveckla den militära flottiljen till ett Skavsta Norr. Att samsa militär och civil flygtrafik på samma flygplats är inget ovanligt, det sker i Luleå och Ronneby idag och har varit vardag på en hel rad flygplatser genom åren. De civila planerna, som den förra regeringen stöttade, har dock stoppats av de nya majoriteterna i riksdagen och lokalt i Uppsala.

Kvarstår Trafikverket som just nu utreder prognosen för flygtrafiken på lång sikt, fram mot 2040 och kalkylerar på vad den framtida trafikökningen inom flyget innebär för landets transportsystem. I en rapport som publicerades tidigare i år skriver utredarna:

– Men marknadsförutsättningar och operativa begränsningar skapar stor osäkerhet kring sannolikheten att marknaden i sin helhet skulle kunna tillfredsställas med Arlandas begränsade kapacitet under högtrafiktider på dygnet. Att affärsresenärer och andra passagerare skulle välja andra tider på dygnet har visat sig under åren inte vara ett sannolikt antagande. Brommas reguljära trafik kan mad dagens trafikbild inte hanteras på Arlanda.

– Det finns ett långsiktigt behov av bankapacitet i Stockholmsregionen, det är Trafikverkets bedömning att Bromma flygplats fyller det bankapacitetsbehov som är nödvändigt för den långsiktiga försörjningen av kapacitet.

Trafikverket menar alltså att Bromma behövs och flygplatsen är dessutom klassat som ett riksintresse. Om Bromma läggs ner måste de resurserna ersättas, antingen genom att bygga ut de flygplatser som finns i regionen eller – genom att bygga en helt ny flygplats i Stockholmsområdet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Sansad
2014-10-26 19:40

Flygfolk är helt hysteriska och oinsatta. S vill inte lägga ner vare sig Bromma eller stoppa förbifarten. Men S har hamnat i den prekära situationen att dom är beroende av MP och V. Det har inte tagits ett enda beslut mer än att skjuta upp starten till förbifarten i 6mån. Tror inte ni behöver oroa er för ert kära Bromma. Det har väl alltid gnällts om Bromma i alla fall så länge jag minns och det är över 40 år hittills.

Bertil
2014-10-24 22:45

Hur tusan kan Niclas Nordström uttala sej som kommunalråd när han istället driver frågan för Svenskt flyg. Snacka om politiker med dubbla roller. Dessa politiker har ente ens lärt sig stava till JÄV. Luleå har inte ens något flyg till Bromma.

David
2014-10-23 18:53

Eftersom både S och MP vill lägga ner Bromma så borde deras första åtgärd vara att omedelbart flytta regeringsflyget till Skavsta eller Arlanda. Allt annat vore i det här läget hyckleri. Alla MP:s ministrar borde dessutom föregå med gott exempel och aldrig välja flyg för resor inom landet och på sin höjd flyga reguljärt om de ska utomlands. Men när allt kommeromkring så är de ju en hoper dubbelmoralister som sitter i regeringen…

Matte
2014-10-23 18:11

Jag har haft samtal med personer som vill lägga ner Bromma för att det behövs bostäder.
Jag har ett bättre förslag som ger mer plats till bostäder och där det faktisk finns en färdig T-banestation som inte används idag. Kymlinge ( mellan Kista och E4 ). Det finns redan t-bana och snabbspårvägen kommer att gå i ena andanom området. Vore bättre alternativ.

Hasse
2014-10-23 11:27

Politikerna är inte trovärdiga när man vill ersätta denna öppna yta med tusentals bostäder, som förutom ökar bilantalet också överbelastar vägnätet i Västerort eller tror dessa politiker att nyinflyttade inte kommer att äga bilar. Kollektivtrafikutbyggnad som skulle locka folk att åka är en utopi.

Tomas
2014-10-23 09:51

Detta är nonsens. Det finns 3 banor på Arlanda. ALDRIG någonsin har 3 använts samtidigt. Använder man 2 för start vid avgångspeak och en för landning, resp 2 för landning och en för start vid ankomstpeak så finns det massor av kapacitet i bansystemet redan nu.

Bulten i Bo
2014-10-22 20:45

Per G Braathen har bra lobbyister runt sej. För det är bara han som kommer att sakna Bromma sen Swedavia slängde ut allmänflyget. Släng ut det tunga trafikflyget och in med allmänflyget igen så kommer nog Bromma finnas kvar. Just nu ser det ut som Swedavia sitter i knät på familjen Braathen.

Kristian Brangenfeldt
2014-10-22 20:28

eller någon annan flygplats. Gårdagens interpellationsdebatt ger en bra bild av läget och regeringen samt oppositionens inställning.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Interpellationer/Flygplatsernas-betydelse-for-t_H21011/

Nicklas
2014-10-22 12:06

Jo det här verkar vara en man att lita på som kan skilja på uppdrag. http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3100791.ece

Beppe
2014-10-22 11:45

Vi lägger ner Bromma o sanerar marken för miljardtals kronor så vi kan bygga bostäder där sen bygger vi en ny flygplats på ett annat ställe istället.
Vi avbryter arbetet med förbifart Stockholm och utreder det en gång till.
Vi gör samma sak med Slussen för 592346252:e gången.

Utan Mp borde vi således kunna sänka skatten till runt 5%…………..

Rymdsonden
2014-10-22 10:06

Heja Nicklas Nordström och hans “kobbying arbete”. Det är Miljöpartiet som saknar trovärdighet. För dem är Bromma en symbolfråga liksom hela deras direkta hat mot flygtrafik. Symbolfrågor är tyvärr mycket svårare att eliminera än det mesta annat. Oavsett vilka fakta de får svart på vitt så kommer deras hjärnspöken att styra deras politik och tankar. Men jag är inte så orolig.Det blir långbänk och nya tider till Brommas fördel…

Norran
2014-10-22 09:51

Okey,fakta: Nicklas nordström är kommunalråd i Luleå, han är inte längre delägare i Prime och framför allt – han är ordförande i Svenskt Flyg. Det borde göra honom tämligen trovärdig att uttala sig. Att han inte skulle få uttala sig bara för att det inte går någon linje från Bromma till Luleå, är ju lika smart som att tycka att göteborgare inte får tala om trafik till USA eftersom det inte finns någon linke GOT – NYC.

Dr.Watson
2014-10-22 09:50

Det tar två dagars processande för Malmö Aviation att dra i gång en linje LLA-BMA.

Suck
2014-10-22 09:41

Varför är Nicklas Nordström, kommunalråd i Luleå ute i media hela tiden och uttalar sej om Brommas vara eller icke vara? Det finns inga linjer som trafikerar Bromma – Luleå. Luleå trafikeras från Arlanda. Jo Nicklas Nordström är konsult på PR-byrån Prime och bedriver kobbying arbete för vissa intressenter som har intressen i Bromma flygplats. Nicklas Nordströms trovärdighet i denna fråga är NOLL

Orvar
2014-10-22 09:26

Tänkte precis skriva vad du skrev. Snacka om slöseri på miljö och resurser om man bara ska kasta bort något som fungerar.

Dr.Watson
2014-10-22 08:31

Det är väl billigare att bygga ett nytt bostadsområde i en skogsbacke än en ny flygplats i en skogsbacke. Hus kan byggas på en sluttning de kan man ej med en startbana.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten