Skriv ut  

Kortare inskolningstid för piloter på Airbus A350

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 oktober 2014
Nu blir det lättare för piloter att byta flygplansmodell hos Airbus. Nya regler gör att övergången från A330 till A350 förenklas betydligt. Det gagnar både piloter och flygbolag.

Airbus har länge arbetet mot att piloterna enkelt ska kunna byta mellan de olika modellerna och slippa ha en typcertifiering för varje enskild flygplanstyp. Nu har flygplanstillverkaren fått godkänt för Common Type Rating för den nya A350XWB och den tidigare modellen A330.

De nya reglerna innebär att piloter som har typerating på A330 kan gå vidare till A350 med enbart en kortare utbildning som fokuserar på ”olikheterna modellerna emellan”. Konkret innebär det att kravet på flygtid i simulatorer tas bort helt och flygtiden på den nya modellen reduceras med upp till 65 procent och maximalt åtta dagar. Det ger också möjlighet att ha en grupp piloter i ett flygbolag som kan flyga båda modellerna, allt enligt Airbus.

– Det här är ett bra exempel på hur vi kombinerar innovationer med användbarhet. Det nya systemet blir värdefullt för de flygbolag som har båda modellerna i flottan och vill använda dem parallellt, säger Régine Vadrot på Airbus i ett uttalande.

Med snabbare inskolningstid och möjligheten att flyga båda modellerna sparar flygbolagen kostnader inför introduktionen av A350XWB. Många av de som beställt Airbus nya långdistansmaskin har redan A330 i flottan eller som i fallet med SAS beställningar på både A350 och nya versioner av A330. Common Type Rating ger även piloter en bättre ställning på arbetsmarknaden.

Det nya systemet med Common Type Rating är godkänd av luftfartsmyndigheterna i både Europa och USA.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Airbus och flygbolagsupplägg.
Skrivet av Harry, 2014-10-27 08:16:34
En stor fördel med samma typerating A330/350 och korta difference kurser mellan olika Airbustyper. Det här upplägget ger också en fördel om man har långlinjerna i samma bolag som kortlinjerna! För skolning mellan tex A320 och A330/350.

Långt och kort i samma bolag borde också vara attraktivt om man söker jobb som pilot. SAS behöver tex runt 1000 piloter de närmsta åren.

Enhetsflotta? Ja Airbus-enhetsflotta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev