Skriv ut  

Norge bygger om luftrummet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 november 2014
Effektivare hantering av flygtrafiken och besparingar i bränslekostnaderna. Det är några av förbättringarna som skedde i natt när Norge genomförde en av de hittills största förändringarna av luftrummet.

I natt fick sexton norska flygplatser nya in- och utflygningsvägar när de norska flygmyndigheterna Avinor genomförde en av de hittills största förändringarna av det norska luftrummet. Det är flygplatserna i västra och mellersta Norge, bland andra Kristiansand, Bergen, Stavanger, Ålesund och Trondheim som nu har nya in- och utflygningsvägar. Det är en stadigt ökande flygtrafik som ligger bakom förändringen.

- Vi behövde effektivisera trafikflödena i luftrummet för att anpassa oss till dagens trafikströmmar men också öka kapaciteten inför framtiden. Självklart är det i grund och botten säkerheten det handlar om, säger Kristian Löksa på Avinor till Flygtorget.

Vid sidan av fördelarna för flygledarna som ska avveckla flygtrafiken kring de berörda flygplatserna, ska de nya luftvägarna också ge miljövinster.

- Med förbättrade och rakare in- och utflygningar sparar flygbolagen bränsle samtidigt som vi får en positiv miljöeffekt i flygplatsens närområde.

Avinor har under förberedelserna som alltså kulminerade under natten till idag, haft kontinuerlig dialog med de större flygbolagen som trafikerar Norge. Under de kommande dagarna håller man dessutom högsta beredskap när det nya systemet sjösätts.

Oslo Airport omfattas inte av arbetet, där har motsvarande förändringar genomförts för tre år sedan, utan det är de regionala flygplatserna som är i fokus: Bergen, Florö, Förde, Haugesund, Kristiansand, Kristiansund, Molde, Röros, Sandane, Sogndal, Stord, Stavanger, Trondheim, Örland, Örsta-Volda och Ålesund.



Kommentera artikeln
Det finns 35 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inga problem
Skrivet av Tommy, 2014-11-15 00:02:45
Alla pluttflygplatser klarar av att hålla sina maskiner i kontrollerad luft om dom vill! Det är inte fler rörelser än att man stiger i banriktningen till fl100! Sluta snacka dynga! Ankomster får gå via inpassaringspunkt, inte heller något problem! Vill dom sjunka i okontrollerat så är det säkert inte några problem heller.
Anmäl inlägget
Re: Flygsäkerhet
Skrivet av Bobby, 2014-11-14 19:41:01
Nu är det nog fredagsgroggen som talar.
Anmäl inlägget
Re:TMA Lasse
Skrivet av flygsäkerhet, 2014-11-14 19:18:14
Rätt det kostar pengar! Fel, inte en- två utan 10 i veckan plus odd tfc, tack för kaffet!
Anmäl inlägget
Re Stri
Skrivet av Flygsäkerhet, 2014-11-14 19:13:10
I detta fall vad gäller regionplatser är inte problemet om ni sektorbelägger och ni är bra att samarbeta med, problemet är att FV inte vill förhandla om att vissa ATS vill utöka sina TMA FL 95- för att kunna att kunna hantera arr/dep i kontrollerad luft.
Anmäl inlägget
akkljte
Skrivet av ddddd, 2014-11-14 19:08:35
Vet ni vad FRAS är? och att Norge inte har det!
Anmäl inlägget
RE: Kontrollerad luft
Skrivet av TMALasse, 2014-11-14 19:07:34
Det stämmer att TMA:na är lite ålderdomliga i Sverige men det är flygplatserna som inte vill betala för att uppdatera dem och jag försåtr dom! Det handlar om en eller max två chartermaskiner i veckan som får gå några extra miles för att hålla sig i kontrollerad luft. Det är ingen big deál! sluta tramsa!
Anmäl inlägget
Självklart STRI
Skrivet av Tack FV, 2014-11-14 18:56:56
Självklart STRi ska ni ha förtur, ni kan inte försvara oss, men ni har högsta prioritet på luftrummet, normalt har skolflyg lägre prioritet än "bruksflyg" hur många har ni skjutit ner dom sista hundra åren?
Anmäl inlägget
Anders
Skrivet av Kontrollerad luft, 2014-11-14 18:47:41
Anders om du hade haft koll på hur luften ser ut runt regionflygplatserna i Sverige, artikeln handlade om sådana flygplatser i Norge, som "Flygsäkerhet" verkar ha så hade du insett att de har TMA sen länge för tfc som flyger till och från arlanda, men numer flyger inte alla dit och mkt charterdestinationer, där händer ingeting, så det är du och inte han som har koll! mvh
Anmäl inlägget
Re: Inte bara Arland
Skrivet av STRI, 2014-11-14 18:45:55
De enstaka gånger det påverkar småflygplatserna att stri har belagt har INGEN inverkan på flygsverige! STRI är otroligt hjälpsamma och inga flyg tvingas ut i okontrollerad luft. Att vissa epabolag ändå flyger i okontrollerad luft handlar mer om slapphet än om problem sektorbeläggning. Det krävs en liten omväg oerhört sällan för att detta ska lösas! Sluta!
Anmäl inlägget
Omoderna TMA
Skrivet av Inte bara Arlanda, 2014-11-14 18:36:45
Detta handlar om regionflygplatser i Norge om det överförs till regionflygplatser till Sverige har "Flygsäkerhet" helt rätt. Flygvapnet vill inte prata om det problemet, de vill ha sina övningssektorer fredade, vilket i praktiken tvingar ut civil trafik under utflygn och inflygn skede i okontrollerad luft, helt oacceptabelt.
Anmäl inlägget
Sier ikke at jeg aksepterer din påstand, men
Skrivet av pf, 2014-11-14 17:04:00
i land med spesielt mye overflyging, vil eksportinntektene som ligger i En-route være en god inntjening av personellets pensjonsinntekter.

Anmäl inlägget
Re: pf
Skrivet av Anders, 2014-11-14 16:52:10
Du får tro vad du vill men de olika ländernas pensionssystem gör att det blir så här. I Norge ingår inte flygledares pensioner i enrouteavgiften! Inte heller i Finland, Danmark och Polen. Eurocontrol har ingen möjlighet att påverka länders pensionssystem!
Det är så och det får du faktiskt acceptera. Det diskuteras flitigt inom LFV (som givetvis tycker att det är orättvist).
Anmäl inlägget
Fordi Anders,
Skrivet av pf, 2014-11-14 16:47:16
kostnadene dividert med antall service-units gir unit-rate. Norge har mer trafikk, driver mer effektivt slik det kan se ut.
Anmäl inlägget
Anders, jeg er sterkt i tvil om Eurocontrol vil
Skrivet av pf, 2014-11-14 16:44:37
akseptere en slik subsidiering som du uriktig mener. De gjør audit av de etablerte Cost-bases fra hvert medlemsland.

Skulle ha skrevet det før, jeg tror du skal fokusere på bevegelser/lengde flyginger Norge-Sverige. Langt flere bevegelser, mye lengre reisevei og tyngre fly gir lavere unit-rate her.
Anmäl inlägget
Re: pf
Skrivet av Anders, 2014-11-14 16:38:05
Flygledare går väl i pension vid 60 års ålder även i Norge (eller tidigare) och då blir ju kostnaden för pension enorm. Betalas detta då av staten (subventionering) istället för via enrouteavgiften så blir ju skillnaden stor.
Är man statligt anställd och inte har så hög lön och 65 som pensionsålder blir ju skillnaden inte så stor men Norska flygledare har ju hög lön och 60 (?) som pensionsålder och då blir det mycket pengar som staten tillför.
Anmäl inlägget
RE: pf
Skrivet av Anders, 2014-11-14 16:30:31
Ja, och tjänstepensionsdelen belastar ju inte heller enrouteavgiften i Norge så klart. Detta leder ju till de stora skillnaderna i enrouteavgift. Det är så i Finland, Danmark och Polen också.
Anmäl inlägget
Re: pf
Skrivet av Anders, 2014-11-14 16:28:33
Jag förstår inte riktigt vad du skriver men jag antar att du inte inser skillnaden på allmän pension och tjänstepension.
Det är ju även så att Norska flygledare har MYCKET högre lön än svenska dito. Delar av detta går (tror jag) till motsvarande den svenska allmänna pensionen men utöver det har vi i Sverige tjänstepension. Detta leder ju till att pensionen betalas av staten genom högre lön för flygledaren.
Anmäl inlägget
Anders, du har ennå ikke kommet med
Skrivet av pf, 2014-11-14 16:02:17
noe prov på det du påstår ! Når jeg var i staten ble jeg trukket noe i lønn som pensjonsinnskodd hver måned. Avinor, så langt jeg vet betaler sosiale avgifter, herunder pensjon for sine ansatte. Jeg gjentar at jeg tror Sverige KAN ha en gevinst på sin en-route, som virker dyr for brukere
Anmäl inlägget
Även i andra länder
Skrivet av Anders, 2014-11-14 15:44:41
Det är inte unikt för Norge eller Avinor utan många länder har det på detta viset när det gäller pensionen. Det är väl inte direkt en subvention (inte tänkt som en sådan) utan snarare en följd av respektive lands pensionssystem som skiljer sig från hur det ser ut i Sverige. Men följden blir ju att man inte kan jämföra de olika ländernas enrouteavgift. Det är ingen hemlighet men lik förbaskat ett problem när folk inte förstår det.
Anmäl inlägget
Det er rett at det er staten her som eier
Skrivet av pf, 2014-11-14 15:26:21
Avinor, men jeg forstår ikke ditt siste innlegg, se min forrige kommentar. Hvor har du din påstand ifra, om statlig subsidiering ?
Anmäl inlägget
rätt
Skrivet av Anders, 2014-11-14 12:41:27
Avinor ska det vara.
Anmäl inlägget
re pf
Skrivet av Anders, 2014-11-14 12:40:29
Jo men vem äger Avonor...? Bla pensionen ingår INTE i den avgift flygbolagen betalar dvs den skillnad du refererar till.
Anmäl inlägget
Anders, jeg sammenligner
Skrivet av pf, 2014-11-14 12:10:39
det flygbolag må betale med utgangspunkt i Unit-rate. Du skrev blandt annet, hva mer er det som er ulikt i følge deg ?
Anmäl inlägget
Det er, så langt jeg vet ikke rett
Skrivet av pf, 2014-11-14 12:08:25
Personellet er ikke lenger direkte ansatt i stat, de er ansatt i Avinor, som også betaler deres pensjoner.
Anmäl inlägget
Re: pf
Skrivet av Anders, 2014-11-14 11:58:15
"PF" vet du vad som ingår i Norges respektive Sveriges enrouteavgifter? Det går inte att jämföra dessa avgifter! I Sverige bekostas ALLT av enrouteavgifter, i Norge är det inte så. Bland annat så är pensionerna är statligt subventionerade i Norge och många andra länder. Det är en felaktig jämförelse du gör. Skulle du lägga till dessa kostnader hade Norges avgift varit betydligt högre.
Anmäl inlägget
The Observer,
Skrivet av pf, 2014-11-14 11:45:17
det jeg kan kommentere er den økonomiske siden av saken.
Norge har en Unit Rate innen Eurocontrol, pr 1.jan 2014, på EUR 54,04 og Sverige EUR 73,83.

Mulig OSL's luftrom er ineffektivt, men si meg en ting The Observer, betyr skilnaden at Sverige driver HELE sitt luftrom dyrt og dårlig ?
For, etter hva mange skriver, skal jo alt være så himla dyrt i Norge....
Anmäl inlägget
The Observer
Skrivet av pf, 2014-11-14 10:31:25
jeg kan ikke mye om luftromorganisering, og kan derfor ikke kommentere det. Hva jeg la ut er en pressemelding fra Avinor vedr. endringen i norsk luftrom. Endringer skjer i hovedsak på vestlandet i Norge-får derfor liten betydning for OSL-som svar til han som nevnte noe om OSL tidligere i debatten. Som sagt, jeg vet for lite om luftrom til å være aktør i den debatten.
Anmäl inlägget
Re pf
Skrivet av The Observer, 2014-11-14 00:14:20
Nej precis. Vad är din poäng pf?

Oslo är inte med men borde kanske varit med eftersom det är en så pass ineffektiv flygplats om man räknar med bränsleekonomi hos bolagen som trafikerar den.
Anmäl inlägget
Re: Flygsäkerhet
Skrivet av Anders, 2014-11-13 22:34:21
Nej du har inte koll! Gör inte bort dig mer nu. :-(
Anmäl inlägget
Info om endring
Skrivet av pf, 2014-11-13 19:31:22
http://media.avinor.no/pressreleases/ny-luftromsorganisering-i-soervest-norge-1064, til han som kommenterer OSL, Oslo Lufthavn IKKE er med her
Anmäl inlägget
re Anders
Skrivet av Flygsäkerhet, 2014-11-13 17:54:15
Jag har koll, lägg ned ditt gapande!!!
Anmäl inlägget
Re: Flygsäkerhet
Skrivet av Anders, 2014-11-13 09:40:41
Vad är det som får en person som "Flygsäkerhet" att göra ett inlägg? Det är så orimligt korkat inlägg! Om du hade minsta lilla insikt i hur det fungerar i flygtrafikledning så hade du insett hur fel du har.
Anmäl inlägget
..
Skrivet av The Observer, 2014-11-13 09:27:03
Det är en bra nyhet att Norge utvecklar sitt luftrum.

Angående tidigare kommentar:
Norge är nu ikapp där Sverige var på 70-talet när det kommer till luftrumsoptimering.

Fortfarande tankar SAS 1 ton extra när de ska in till Gardermoen eftersom de vet att de kommer flyga väldigt länge på FL70-100.
Anmäl inlägget
RE: Flygsäkerhet
Skrivet av Karl, 2014-11-13 09:18:11
Har du hört talas om FRAS...? Sverige ligger eoner före Norge i luftrumseffektivitet! Det finns nog INGEN inom flygtrafikledningen (varken i Sverige eller Norge) som skulle säga något annat! Du har NOLL koll!
Anmäl inlägget
Ta efter i Sverige nu!
Skrivet av Flygsäkerhet, 2014-11-13 08:01:41
Bra jobbat Norge, hög tid för Sverige att ta efter, men här händer inget…………..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev