Skriv ut  

Lugn väntan på nya flygplan hos Malmö Aviation

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 november 2014
Den första skulle ha varit i luften tidigare i år i Malmö Aviations färger. Men Bombardiers nya C-serie är försenad och något leveransdatum är inte satt. Malmö Aviation tar dock lugnt på förseningen och flyger allt billigare med de befintliga Avromaskinerna.

Malmö Aviation
Bombardier C Serien

Det senaste budet från Bombardier är att de första flygplanen ur den nya C-serien ska kunna levereras under tredje kvartalet 2015. Det skulle i så fall innebära att Malmö Aviation, som avsade sig att vara launch-carrier, kan räkna med leverans ett stycke in på 2016

– Som tidigast ja. Vi för kontinuerliga samtal med Bombardier men vill inte gå ut med något konkret förrän vi verkligen vet. Att ett helt nytt flygplan blir två-tre år försenade är inget ovanligt, säger Trygve Gjertsen, flottchef på Braathens Aviation till Flygtorget.

Malmö Aviation
AVRO RJ

Malmö Aviation fortsätter alltså att flyga med de 12 Avro-maskiner som idag ingår i flottan. De är numera utköpta från leasingavtalen och i det närmaste avskrivna vilket ger allt lägre driftskostnader, även om de fyrmotoriga flygplanen drar mycket bränsle.

Förseningen till trots pågår planeringen för att fasa in de nya flygplanen och därmed successivt avveckla Avroflottan.

– De säljer vi av när vi inte längre behöver en buffert. Det finns en andrahandsmarknad för Avro så vi räknar med att snabbt kunna bli av med dem, fortsätter Trygve Gjertsen som menar att en idealisk leveranstakt är två nya flygplan direkt och sedan ytterligare ett var sjätte vecka. Det skulle innebära att på cirka ett år har hela flottan förnyats.

Beställningen hos Bombardier är på tio CS-100 med 125 stolar och option på ytterligare tio av den större CS-300 med 145 stolar. Att det alltså blir en minskning av antalet flygplan men en ökning av kapaciteten är enligt planerna.

– Tio Bombardier CS-100 överträffar de 12 Avro vi har, särskilt som vi idag har ett par maskiner parkerade under dagen. Det kan bli så att vi inte utnyttjar optionen på den större modellen utan satsar på en flotta med CS-100. De nya maskinerna ska också tjänstgöra i hela det nya flygbolaget och inte vara reserverade för vissa linjer.

Pilotutbildningen på de nya flygplanen sker först hos Bombarier i Montreal för de allra första besättningarna. Sedan ska den skötas tillsammans med Swiss i Zürich och den simulator som finns där. På sikt ska merparten av pilotutbildningen ske i den egna organisationen men någon egen simulator kommer inte att införskaffas.

– Vi har redan nu kommit ett bra stycke när det gäller planering eftersom vi från början utgick från leverans i år. När det väl blir dags kan vi snabbt ta upp tråden igen.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Luftslott
Skrivet av B, 2014-11-18 18:20:41
När Swedavias luftslott rasar på Bromma så rasar även Cseries för Malmö Aviation
Anmäl inlägget
CS300, varför?
Skrivet av Mojängen, 2014-11-18 13:07:28
CS300 får ganska mycket viktrestriktion på BMA. Förstår inte valet av denna typ.
Anmäl inlägget
Sanningen?
Skrivet av Reply, 2014-11-18 10:55:59
Bakgrunden till det imaginära lugnet är kanske snarare att Mavia börjar tveka på om denna maskin någonsin kommer att bli flygduglig samt att dom i nuläget letar alternativ.
Anmäl inlägget
flygplan billigt?
Skrivet av Reply, 2014-11-18 10:53:13
"Köpt loss från leasingbolag" står det i artikeln samt att det "finns en andrahandsmarknad för AVRO". Något måste vara galet i detta, inget vettigt bolag köper loss gamla maskiner från leasingbolag. Framförallt inte när dom med stigande ålder får markant ökande underhållskostnader, samt om det nu finns en bra andrahandsmarknad så måste leasingbolaget sålt dom dyrt för varför skulle dom släppa maskinerna billigt när det går att tjäna pengar???
Anmäl inlägget
Cs
Skrivet av Vad beställdes egentligen, 2014-11-18 10:30:21
Var det inte 5 cs1 och 5 cs3? Med option på fem till av varje?
Anmäl inlägget
C-Seriens utvecklingskostnad
Skrivet av Dr Leonardo, 2014-11-18 08:48:09
Man flyger numera igen, även FBW( fly by wire), tyvärr tycks ekonomin i projektet vara eländig, det tycks vara tomt i Bombardiers kassalåda Man får hoppas att denna otroligt stiliga maskin snart blir en vanlig syn över skandinaviskt luftrum. Vi får väl se tiden an..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev