Skriv ut  

Sänkta bränslekostnader sänker inte biljettpriset

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 november 2014
Priset på råolja har gått ner det senaste året och därmed har även flygbränslet blivit billigare. Men det märker passagerarna inte av, flygbolagens bränsletillägg har inte minskat.

Under 2014 har världsmarknadspriset på råolja minskat med 22 procent. Det kan i sin tur, enligt vissa analytiker innebära att också priset på flygfotogen minskar för första gången sedan 2008. I slutet av februari i år låg priset på 3,20 dollar per gallon och hade i oktober sjunkit till 2,46 dollar per gallon.

- Därför undrar jag över om det "bränsletillägg" som vi passagerare fortsätter att betala är relevant?, säger Thomas Lööw, på AirHelp som hjälper passageraren att föra talan mot flygbolag, till exempel vid förseningar.

Framför allt är det i USA som protesterna växer i styrka, särskilt som några av de amerikanska flygbolagen tydligt deklarerat att de inte tänker sänka varken biljettpris eller bränsletillägg. Samtidigt har nyhetsbyrån Bloomberg Intelligence räknat ut att flygbiljettpriserna i USA ökat med 1,7 procent i år jämfört med förra året.

- Dessutom går det bra för de amerikanska flygbolagen som har en genomsnittlig kabinfaktor på 83 procent. Trots det har ledningen för bland annat American Airlines deklarerat att det inte själva tänker ta initiativ till en prissänkning.

Även SAS har märkt av de minskade bränslekostnaderna och har trots det ungefär samma inställning som de amerikanska flygbolagen.

- Vi räknar inte med att minska bränsletillägget, framför allt för att det sänkta priset just nu kompenseras av en högre dollarkurs. Vi ser alltså en neutral effekt på kostnaderna. För att en sänkning ska bli verklighet vill vi se att priserna på flygbränsle stabiliserar sig på en lägre nivå, säger Henrik Edström, presschef på SAS till Flygtorget.

Thomas Lööw menar inte heller att det ekonomiska överskott som nu produceras måste användas till att sänka biljettpriserna.

- Öka servicen istället, till exempel genom att erbjuda godtagbar kompensation vid flygförseningar.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

nja
Skrivet av flygkepsen, 2014-11-20 10:23:16
Som vanligt så är reportrana ute och cyklar.
Nästan alla bolag hedgar bränslet så att en uppgång/nedgång märks inte på ca efter ett år.
Sas -hedgat ca 95% av fuel
Norwegian-hedgat ca 40% av fuel
Ryan-hedgat ca 10% av fuel
Rätt eller fel men så fungerar det.
Anmäl inlägget
Förbjudet!!!
Skrivet av anställd, 2014-11-20 09:55:20
Helt otroligt.Det har aldrig varit billigare att flyga och många flygbolag kämpar för sin överlevnad.Ändå skriker folk efter billigare biljetter!!!!!Har det blivit "förbjudet" för flygbolagen att tjäna pengar??????
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev