Skriv ut  

SAS och kabinfacket på kollisionskurs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 november 2014
De nya vilomodulerna på långlinjerna är ok. Det är både flygbolag och fack överens om. Striden står därför om den kompensation som ändringarna i kollektivavtalet kräver, en strid som nu inneburit en frontalkollision när SAS varslar etthundra kabinanställda i Stockholm om uppsägning.

I februari ska den första av de renoverade långlinjemaskinerna A330-300 tas i bruk. En del i omgörningen av kabinen är att de vilomoduler som kabinpersonalen har tillgång till inte längre är utrustad med en fast vägg utan enbart ett draperi. Det har i sin tur skapat ett problem. I den svenska kabinpersonalens kollektivavtal ska viloutrymmet ha hårda väggar och finns det inte sådana kan inte svenska besättningar flyga med de aktuella maskinerna.

Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

Förhandlingar kring hur problemet ska lösas har pågått en längre tid utan resultat.

– Kabinfacket har inga problem med att de hårda väggarna försvinner. Det är en standardlösning i den nya inredningen som går att acceptera, säger Gert Moberg på Unionen.

Striden har istället blossat upp om den kompensation som de kabinanställda vill ha för att ändra regelverket i kollektivavtalet.

– Det handlar om att förbättra arbetsmiljön i stort, bland annat en reducering i scheduleringen inför långflygningar. Som det är idag kan en kabinanställd flyga kortlinjetrafik ena dagen och sedan en flygning till USA nästa dag. Det vill vi ändra på och reducera flygtidsuttaget innan en långlinjeflygning, fortsätter Gert Moberg.

SAS har dock inte kunnat acceptera det förslaget och hänvisar till att det blir alltför kostsamt.

– Vi kan inte ha nya kostnader för trafiken som våra konkurrenter inte har, inte med det konkurrensläge som råder på marknaden idag. Samtidigt får vi inte flyga med den svenska personalen eftersom det bryter mot kollektivavtalet. Förhandlingarna har pågått lång tid utan att komma till ett avtal och nu håller tiden på att rinna ut, därför har vi tagit det här steget, säger SAS presschef Henrik Edström.

Det innebär att SAS nu varslat etthundra kabinanställda om uppsägning eftersom de blir övertaliga i och med att det nu blir norsk kabinpersonal på de svenska långlinjerna.

I och med varslet om uppsägning på grund av övertalighet är lagt, ska förhandlingar inledas om vilka som i så fall måste lämna företaget. Det kan handla om att anställningar avslutas helt eller till del. Skulle varslet fullföljas ger det en väsentlig reducering av kabinbasen i Stockholm, kanske med så mycket som tio procent. De ska då under överskådlig tid ersättas med norsk personal som flygs in från Oslo till varje avgång från Arlanda till Chicago och New York.

Hur en sådan lösning kan komma att påverka möjligheterna till att etablera nya långlinjer i Stockholm, vilket ledningen för SAS planerar för, är för tidigt att uttala sig om.



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

norska avtal
Skrivet av Mr AOG, 2014-11-23 12:08:02
Bara för de varslade att bli norgeanställda o få bättre avtal.
Anmäl inlägget
Sova på jobbet
Skrivet av Cristoffer, 2014-11-22 10:47:05
Jobbar som kock...tänk om jag också fick vila hela dagen innan ett 8-timmars arbetspass och sedan dessutom sova PÅ jobbet! Galet fack
Anmäl inlägget
Alla ni SAS värdinnor som blivit uppsagda senaste
Skrivet av Kim, 2014-11-21 10:58:24
10 åren ni kan tacka dessa få ännu en gång bryr sig om sig själva, enda trösten är att dom också får gå så vi får någon upprättelse för vad facket/dom gjorde emot oss.
Anmäl inlägget
Nya unga
Skrivet av Adde, 2014-11-21 00:56:59
Om en börjar grina och inte vill jobba så kommer det alltid en yngre som vill jobba och tjäna pengar utan massa gnäll.
Anmäl inlägget
I dag inte i förr i tiden
Skrivet av Leonard von Hybinette, 2014-11-20 20:56:03
Ja, så här blir det vare sig c/a vill eller ej.
Snart tar bemanningsbolagen över både
för kabin och flightdeck. Vilket är den enda
utvägen för att anpassa en idag ålderdomlig
verksamhet som SAS. resan borde ha börjats
efter det att flygbolagsamatören Carlzon fick sparken.
Anmäl inlägget
I dag inte i förr i tiden
Skrivet av Leonard von Hybinette, 2014-11-20 20:56:00
Ja, så här blir det vare sig c/a vill eller ej.
Snart tar bemanningsbolagen över både
för kabin och flightdeck. Vilket är den enda
utvägen för att anpassa en idag ålderdomlig
verksamhet som SAS. resan borde ha börjats
efter det att flygbolagsamatören Carlzon fick sparken.
Anmäl inlägget
Historielösa dårar
Skrivet av Hoffa, 2014-11-20 20:15:31
Era historielösa dårar! Spara ihjäl er och sen får ni ändå på nöten av bolag som skiter fullständigt i avtal och fack och dessutom får 100-tals miljarder i stöd av oljepengar.
Anmäl inlägget
Scanair
Skrivet av thomas, 2014-11-20 20:03:34
det fanns ett charterbolag Scanair som hela tiden utsattes för fackets utpressning till slut tröttnade ägaren och la ner bolaget, jag tror SAS nuvarande alla ägare är mkt nära detta beslut.
Det är ingen stor grej bara starta om från början med en tidsenlig struktur
Anmäl inlägget
vilstolar
Skrivet av thomas, 2014-11-20 19:59:24
Det finns bara ett sätt att rädda SAS
det visar den här uppkomna löjlighets problematiken.
Sätt bolaget omgående i konkurs, alla avtal faller alla fack maktlösa.
Börja sen från början alla får söka om sina jobb, och kryssa i en ruta ska ha vilstol,eller jag behöver inte vilstol på mina långflygningar
Anmäl inlägget
Helt rätt SAS
Skrivet av EL, 2014-11-20 17:00:25
Här visar ju svenska kabinfacket att de inte fattar SAS läge.
Kompensation vore ju katastrof! Ska svenskar kompenseras för att ha det som norska kollegor? Helt befängt!!
Anmäl inlägget
Inte rätt väg
Skrivet av Chefen, 2014-11-20 15:05:03
Att ni tror att ni kan spara er ur detta...?! :-( Så länge ni tävlar med fulbolag så finns det ingen möjlighet att vinna. Det blir hela tiden lite sämre och ytterligare lite sämre.
Anmäl inlägget
Dåligt med Norsk kabinbesättning
Skrivet av Bertil, 2014-11-20 15:05:02
Det är ingen höjdare att få norsk kabinbesättning. Det är absolut den sämst serviceinriktade kabinbesättningen man kan ha som passagerare.
Anmäl inlägget
sänkta kostnader
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2014-11-20 14:37:29
Det är inte modulen, det är snarare att flickorna inte förstår att vi inte längre kan kräva... vi måste ödmjukt ge med oss för förändringar som får SAS på fötter.
Jag har flugit både på Nairobi och Montevideo och vilat benen på plåtskåp i galley , vi behöver alla intäkter nu, inte förbättringar....eller höga krav.
Anmäl inlägget
Rätt så Max i stolen
Skrivet av Läser, 2014-11-20 14:07:45
Tack Flygtorget. Äntligen en artikel som handlar om rätt saker: Vilomodulerna har facket godkänt. Det är sedan som det brakat och bråket handlar om kompensationen - inte hårda väggar eller draperier.
Anmäl inlägget
@Max i stolen
Skrivet av John Doe, 2014-11-20 13:45:05
@Max i stolen
Är det inte så att anledningen till att Norsk personal och inte Svensk personal skall flyga dessa flygningar är just att SAS inte vill/kan bryta mot ingångna avtal.
För om SAS tvingat Svensk personal att flyga, då är det ett brott mot ingånget avtal.
Sen att SAS vill förhandla bort denna klausul men inte fått gehör för detta hos delar av den Svenska kåren, det är en annan historia.

Just my 2cents
JD
Anmäl inlägget
NPA?
Skrivet av Bettan, 2014-11-20 13:13:17
Kan inte kabinpersonalen köra en "NPA"? Skapa ett company union med företaget och godkänn sedan lite utav varje?
Anmäl inlägget
8 timmars flygning!
Skrivet av Peter, 2014-11-20 13:09:08
Det behövs ingen vilomodul och ingen vila på en 8-timmars flygning, enligt JAR-bestämmelserna. Det handlar enbart om de 4 ombyggda A330-maskinerna. De nya A330E och 350 får vilomodul. Pinsam historia, det här. Ni skämmer ut er i media!
Anmäl inlägget
SAS har rätt!!
Skrivet av Norsk, 2014-11-20 12:40:07
Vi behöver inga hårda väggar! De moderna kabinerna är fantastiskt fina. Att facket nu får er uppsagda är helt otroligt. Alla är t.o.m eniga nu. Ändå ska de inte ändra i kollektivavtalen utan bråka vidare. Jag förstår SAS! Vi måste ifatt Norwegian
Anmäl inlägget
Godnatt.
Skrivet av A330Driver, 2014-11-20 12:28:32
Ja om man inte orkar jobba 8 timmar utan att sova så är det snarare pensionsåldern man måste se över... :))
Anmäl inlägget
Avtalsbrott
Skrivet av Max i stolen, 2014-11-20 12:09:58
Denna fråga handlar inte om vilomoduler överhuvudtaget. Det handlar om det är ok att bryta ett skrivet avtal utan att förhandla. Det handlar om kollektivavtal kan brytas mitt under avtalsperioden. Om detta är ok vad blir nästa drag? Sänk lönen 50%? Det handlar inte bara om SAS. Det gäller oss alla på arbetsmarknaden. Farlig väg att gå......
Anmäl inlägget
@Ricky
Skrivet av Tobbe, 2014-11-20 11:42:45
Så mycket tjat om vilomodulerna... Vart står det att dom kräver en vilomodul för en 8 timmar flygning??
Anmäl inlägget
Tillsammans står vi starka.
Skrivet av Dolly, 2014-11-20 10:43:33
Nu kämpar vi tillsammans för att bli konkurrenskraftiga. Alla måste dra sitt strå till stacken.
Anmäl inlägget
pinsamt
Skrivet av Ricky, 2014-11-20 10:31:49
Att behöva ha en vilomodul på en 8 timmars flygning är bara det en joke+att inte kunna flyga ngt dagen innan är ju ett ännu större skämt. Vi andra som arbetar i den verkliga "världen" kan flyga en Las Palmas ena dagen och en Teneriffa dagen efter. Kom in i kampen SAS tanter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev