Det finns 23 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
norska avtal
Skrivet av Mr AOG, 2014-11-23 12:08:02
Bara för de varslade att bli norgeanställda o få bättre avtal.
|
|
Sova på jobbet
Skrivet av Cristoffer, 2014-11-22 10:47:05
Jobbar som kock...tänk om jag också fick vila hela dagen innan ett 8-timmars arbetspass och sedan dessutom sova PÅ jobbet! Galet fack
|
|
Alla ni SAS värdinnor som blivit uppsagda senaste
Skrivet av Kim, 2014-11-21 10:58:24
10 åren ni kan tacka dessa få ännu en gång bryr sig om sig själva, enda trösten är att dom också får gå så vi får någon upprättelse för vad facket/dom gjorde emot oss.
|
|
Nya unga
Skrivet av Adde, 2014-11-21 00:56:59
Om en börjar grina och inte vill jobba så kommer det alltid en yngre som vill jobba och tjäna pengar utan massa gnäll.
|
|
I dag inte i förr i tiden
Skrivet av Leonard von Hybinette, 2014-11-20 20:56:03
Ja, så här blir det vare sig c/a vill eller ej. Snart tar bemanningsbolagen över både för kabin och flightdeck. Vilket är den enda utvägen för att anpassa en idag ålderdomlig verksamhet som SAS. resan borde ha börjats efter det att flygbolagsamatören Carlzon fick sparken.
|
|
I dag inte i förr i tiden
Skrivet av Leonard von Hybinette, 2014-11-20 20:56:00
Ja, så här blir det vare sig c/a vill eller ej. Snart tar bemanningsbolagen över både för kabin och flightdeck. Vilket är den enda utvägen för att anpassa en idag ålderdomlig verksamhet som SAS. resan borde ha börjats efter det att flygbolagsamatören Carlzon fick sparken.
|
|
Historielösa dårar
Skrivet av Hoffa, 2014-11-20 20:15:31
Era historielösa dårar! Spara ihjäl er och sen får ni ändå på nöten av bolag som skiter fullständigt i avtal och fack och dessutom får 100-tals miljarder i stöd av oljepengar.
|
|
Scanair
Skrivet av thomas, 2014-11-20 20:03:34
det fanns ett charterbolag Scanair som hela tiden utsattes för fackets utpressning till slut tröttnade ägaren och la ner bolaget, jag tror SAS nuvarande alla ägare är mkt nära detta beslut. Det är ingen stor grej bara starta om från början med en tidsenlig struktur
|
|
vilstolar
Skrivet av thomas, 2014-11-20 19:59:24
Det finns bara ett sätt att rädda SAS det visar den här uppkomna löjlighets problematiken. Sätt bolaget omgående i konkurs, alla avtal faller alla fack maktlösa. Börja sen från början alla får söka om sina jobb, och kryssa i en ruta ska ha vilstol,eller jag behöver inte vilstol på mina långflygningar
|
|
Helt rätt SAS
Skrivet av EL, 2014-11-20 17:00:25
Här visar ju svenska kabinfacket att de inte fattar SAS läge. Kompensation vore ju katastrof! Ska svenskar kompenseras för att ha det som norska kollegor? Helt befängt!!
|
|
Inte rätt väg
Skrivet av Chefen, 2014-11-20 15:05:03
Att ni tror att ni kan spara er ur detta...?! :-( Så länge ni tävlar med fulbolag så finns det ingen möjlighet att vinna. Det blir hela tiden lite sämre och ytterligare lite sämre.
|
|
Dåligt med Norsk kabinbesättning
Skrivet av Bertil, 2014-11-20 15:05:02
Det är ingen höjdare att få norsk kabinbesättning. Det är absolut den sämst serviceinriktade kabinbesättningen man kan ha som passagerare.
|
|
sänkta kostnader
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2014-11-20 14:37:29
Det är inte modulen, det är snarare att flickorna inte förstår att vi inte längre kan kräva... vi måste ödmjukt ge med oss för förändringar som får SAS på fötter. Jag har flugit både på Nairobi och Montevideo och vilat benen på plåtskåp i galley , vi behöver alla intäkter nu, inte förbättringar....eller höga krav.
|
|
Rätt så Max i stolen
Skrivet av Läser, 2014-11-20 14:07:45
Tack Flygtorget. Äntligen en artikel som handlar om rätt saker: Vilomodulerna har facket godkänt. Det är sedan som det brakat och bråket handlar om kompensationen - inte hårda väggar eller draperier.
|
|
@Max i stolen
Skrivet av John Doe, 2014-11-20 13:45:05
@Max i stolen Är det inte så att anledningen till att Norsk personal och inte Svensk personal skall flyga dessa flygningar är just att SAS inte vill/kan bryta mot ingångna avtal. För om SAS tvingat Svensk personal att flyga, då är det ett brott mot ingånget avtal. Sen att SAS vill förhandla bort denna klausul men inte fått gehör för detta hos delar av den Svenska kåren, det är en annan historia.
Just my 2cents JD
|
|
NPA?
Skrivet av Bettan, 2014-11-20 13:13:17
Kan inte kabinpersonalen köra en "NPA"? Skapa ett company union med företaget och godkänn sedan lite utav varje?
|
|
8 timmars flygning!
Skrivet av Peter, 2014-11-20 13:09:08
Det behövs ingen vilomodul och ingen vila på en 8-timmars flygning, enligt JAR-bestämmelserna. Det handlar enbart om de 4 ombyggda A330-maskinerna. De nya A330E och 350 får vilomodul. Pinsam historia, det här. Ni skämmer ut er i media!
|
|
SAS har rätt!!
Skrivet av Norsk, 2014-11-20 12:40:07
Vi behöver inga hårda väggar! De moderna kabinerna är fantastiskt fina. Att facket nu får er uppsagda är helt otroligt. Alla är t.o.m eniga nu. Ändå ska de inte ändra i kollektivavtalen utan bråka vidare. Jag förstår SAS! Vi måste ifatt Norwegian
|
|
Godnatt.
Skrivet av A330Driver, 2014-11-20 12:28:32
Ja om man inte orkar jobba 8 timmar utan att sova så är det snarare pensionsåldern man måste se över... :))
|
|
Avtalsbrott
Skrivet av Max i stolen, 2014-11-20 12:09:58
Denna fråga handlar inte om vilomoduler överhuvudtaget. Det handlar om det är ok att bryta ett skrivet avtal utan att förhandla. Det handlar om kollektivavtal kan brytas mitt under avtalsperioden. Om detta är ok vad blir nästa drag? Sänk lönen 50%? Det handlar inte bara om SAS. Det gäller oss alla på arbetsmarknaden. Farlig väg att gå......
|
|
@Ricky
Skrivet av Tobbe, 2014-11-20 11:42:45
Så mycket tjat om vilomodulerna... Vart står det att dom kräver en vilomodul för en 8 timmar flygning??
|
|
Tillsammans står vi starka.
Skrivet av Dolly, 2014-11-20 10:43:33
Nu kämpar vi tillsammans för att bli konkurrenskraftiga. Alla måste dra sitt strå till stacken.
|
|
pinsamt
Skrivet av Ricky, 2014-11-20 10:31:49
Att behöva ha en vilomodul på en 8 timmars flygning är bara det en joke+att inte kunna flyga ngt dagen innan är ju ett ännu större skämt. Vi andra som arbetar i den verkliga "världen" kan flyga en Las Palmas ena dagen och en Teneriffa dagen efter. Kom in i kampen SAS tanter.
|
|