Skriv ut  

LFV vann tornkontrakt i Linköping

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 november 2014
Det blev fem år till på Linköping sedan LFV vunnit upphandling av flygtrafiktjänsten på flygplatsen. Inför kommande upphandlingar satsar man nu också på det helt nya systemet med fjärrstyrda torn.

LFV är redan etablerade på SAAB Airport i Linköping och förblir det i ytterligare fem år. Det står klart sedan upphandlingen genomförts och LFV står som vinnare av kontraktet.

- Linköping är en bra och spännande kund eftersom det är en blandad trafik, både civil och militär på flygplatsen, säger Niclas Gustavsson, chef för affärsutveckling i LFV till Flygtorget.

En faktor i beslutet kan vara det faktum att SAAB är med i utvecklingen av fjärrstyrda torn och på sikt kan det bli tal om att Linköping ska ingå i systemet med fjärrstyrda torn.

- Avtalet med Saab Airport är ett viktigt kvitto på att LFV med fjärrstyrda torn är på rätt väg mot framtidens flygtrafiktjänst.

Under första kvartalet nästa år ska flygtrafiken i Örnsköldsvik ledas från Sundsvall. Det blir den första skarpa verksamheten i landet sedan LFV fått alla de tillstånd som krävs för driften. Det innebär världspremiär för den nya svenska tekniken. Senare under 2015 ska även ledningen av flygtrafiken i Sundsvall flytta från tornet till den kontrollcentral på flygplatsområdet där landets första remote tower finns. Därefter är det fritt fram för också andra flygplatser att ansluta sig till det nya systemet.

- Vår ambition är att hälften av landets flygplatser ska ha remote tower. Inte sällan är flygtrafikledningen en av de stora kostnaderna för en regional flygplats och det här är ett stort steg mot en billigare och bättre service.

Hur många flygplatser som kan anslutas till en central flygtrafikledning är inte bestämt. Därför kan det bli tal om att bygga fler centraler än den som idag ligger i Sundsvall.

- Intresset är mycket stort, både i Sverige och utomlands. Inte sällan har vi besök av mycket skeptiska flygledare som blir helt omvända och ser de fantastiska möjligheterna som tekniken erbjuder.

        

LFV har idag verksamhet på kontrollcentralerna i Stockholm och Göteborg och på drygt 20 flygplatser runt om i landet med både militär och civil flygtrafik:

Kiruna

Gällivare

Pajala

Luleå

Umeå

Åre-Östersund

Örnsköldsvik

Sundsvall

Borlänge

Ärna

Arlanda

Bromma

Skavsta

Malmen

Linköping

Visby

Ronneby

Kristianstad

Malmö

Ängelholm

Halmstad

Landvetter

Göteborg City

Såtenäs



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Jag har aldrig träffat en omvänd
Skrivet av FL ESXX, 2014-11-28 15:40:24
Ett flertal gånger har jag hört talas om FL som ska ha blivit omvända och ropat halleluja när de sett systemet. Jag har sett systemet men jag är verkligen inte omvänd. Jag har heller aldrig, ALDRIG, träffat någon som blivit det. Vilka är de? Mållgan?
Anmäl inlägget
Billigare - skämt eller?
Skrivet av FL, 2014-11-27 23:06:32
SAAB ska tjäna pengar på utrustning, support och underhåll. Eltel ska tjäna pengar på tekniska lösningar och underhåll. LFV ska tjäna pengar på flygledning och administrativa tjänster.

Det blir billigare än nuvarande och redan hårt pressade priser? Halleluja!
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av Stor FL, 2014-11-27 22:42:02
Beklämmande att se så många som inte tror på framtiden. Så var det även när det stripplösa systemet i ATCC skulle införas. Hur många är det i dag som vill gå tillbaka till papperstrippar och jättelika FPB? Fjärrstyrda torn är framtiden och kommer att dominera, åtminstone på regionala flygplatser när flygplatscheferna begriper hur mycket bättre och billigare det är.
Anmäl inlägget
ACC
Skrivet av X FL, 2014-11-27 17:05:05
Vill bara påpeka att kontrollcentralen i Göteborg lades ner för många år sedan. Stockholm och Malmö ska det vara.
Anmäl inlägget
kanske, kanske inte
Skrivet av Jossan, 2014-11-27 12:57:45
Tror inte så många som bryr sig på ACR då det bara är en tidsfråga innan LFV måste kapitulera. Arbetar man i motvind som LFV gjort sedan 2010 så blir det oftast så att man gör allt för att finnas kvar. Det är kostsamt och håller inte i längden. Tyvärr fokuserar LFV, min arbetsgivare, på fel saker. Varför slå sig blodig för något man aldrig tjänat pengar på och kommer heller aldrig att göra. Prestige kostar pengar och kraft!
Anmäl inlägget
Sv
Skrivet av Janne, 2014-11-27 12:28:24
Känns som det är många dåliga förlorare inom ACR !
Anmäl inlägget
Vem tycker att det är ett bra system?
Skrivet av Undrande, 2014-11-27 11:57:10
Är det så att de som är beroende av att jobben finns kvar i Sundsvall validerar detta system...? :-(
Anmäl inlägget
Dyrt system
Skrivet av Christer, 2014-11-27 10:11:08
Det kommer att visa sig att det i slutändan blir dyrare med fjärrstyrd trafikledning. Personalbehovet kommer inte att minska pga att man centraliserar flera enheter. Omfattande teknisk support kommer att behövas pga avancerad teknisk utrustning och övervakning av driftsäkerheten, administrativa tjänster mm. Manipulerade siffror när det gäller kostnadsbesparingar och lättlurade flygplatschefer är en tragisk bild av verkligheten.
Anmäl inlägget
Egen värld!
Skrivet av Claes, 2014-11-26 23:22:00
LFV har visat vid ett flertal gånger att de är beredda att gå hur långt som helst för att slippa förlora kontrakt till konkurrenter. Håller med tidigare inlägg att LFV borde granskas av konkurrensverket eller av grävande journalister. Det kommer snabbt visa sig att LFV prisdumpar för att hålla sig kvar i marknaden. Olagligt?
Anmäl inlägget
LFV - hur stor prisskillnad är det?
Skrivet av Observer, 2014-11-26 15:06:49
Med största sannolikhet har SAAB valt att gå in med ekonomiskt stöd så att flygplatsen i Linköping kunde välja LFV istället för ACR.De som vill förstå detta ska försöka begära ut information om hur mycket LFV fakturerat Linköpings flygplats för perioden 2010-2014. Att jämföra med kommande period 2015-2019. Att ett statligt affärsverk kan gå ner kraftigt i pris, för samma produktion, för att behålla ett kontrakt och utestänga konkurrens är inte okey. Journalister - ett arbete för Er att gräva i!
Anmäl inlägget
Beroendeställning
Skrivet av Karl, 2014-11-26 07:59:14
Låt andra än dom som är beroende av att jobben finns i Sundsvall validera...!
Och varför lägga det i Sundsvall?! Det kommer ju bara bli problem att rekrytera personal dit och folk tvingas, efter utbildningen att flytta dit. :-(
Anmäl inlägget
Pinsamt värre
Skrivet av Thomas, 2014-11-25 20:34:14
Pinsamt och åter igen pinsamt. Gustavsson erkänner t o m att SAAB kan ha varit en faktor i beslutet. Jag kan skriva under på att flygtrafikledningen på Linköping kommer att bedrivas på det sätt som det gör idag när kontraktet med LFV går ut 2019. Fjärrstyrd flygledning är då inte längre aktuellt.

LFV har SAAB att tacka för nya avtal med både Linköping, Sundsvall och Örnsköldsvik.

LFV har även staten Sverige att tacka - annars hade slutet varit nära.
Anmäl inlägget
Så patetiskt - LFV vann
Skrivet av Jonas, 2014-11-25 20:19:31
Det märks mer och mer för varje dag hur stressade LFV är av rådande konkurrens. Att ännu en gång skriva att man vinner ett kontrakt, utan konkurrens, är patetiskt. Ledningen på LFV är oseriösa och lever i en annan värld. LFV ska vara otroligt glada över att det finns några flygplatser kvar i systemet som är beredda att stödja ert statligt affärsverk. Inte länge till dock när konkurrensens fördelar eskalerar.
Anmäl inlägget
Nja
Skrivet av Kalle, 2014-11-25 17:36:46
Tjänsten får större risk för begränsningar och så länge tjänsten är 1:1 så blir det inte billigare. Att det momentant kan bli billigare är för det har "fifflats" lite med siffror och att SAAB MYCKET gärna vill ha ut sin produkt.
Anmäl inlägget
Att FL
Skrivet av E, 2014-11-25 17:34:30
Läste Du inte texten? Om flygledning är en av de största kostnaderna så är givetvis ett lägre pris en förbättring.
Anmäl inlägget
LOL
Skrivet av FL, 2014-11-25 16:26:02
På vilket sätt skulle RTC ge bättre service? :D

Jag har besökt RTC och blev imponerad. Tekniken innebär ingen förbättring mot vanlig torntjänst vad jag kan se...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev